SEA – Zoekmachine adverteren: wat is het, hoe werkt het en de belangrijkste voordelen

Als je SEO-inspanningen niet snel genoeg vruchten afwerpen – of als je net dat beetje extra klanten wenst binnen te halen – kunt je overwegen advertenties voor zoekmachines toe te voegen om je merk en klantenbestand sneller op te bouwen. Hoewel SEO tijd kost, kun je met Search Engine Advertisement (SEA) tijd besparen en meteen bovenaan verschijnen voor doelgroepen die actief zoeken naar producten en diensten zoals die van jou.

Wat is zoekmachine adverteren?

Met zoekmachine-advertenties (ook wel zoekadvertenties genoemd) kunt je je betaalde advertenties direct weergeven in de zoekresultaten van verschillende zoekmachines, zoals Google en Bing. Je kunt hierdoor vindbaar worden op alle zoektermen die jij ook maar wenst maar dan tegen een directe vergoeding.

Zoekmachine adverteren Google

Adverteerders die zoekadvertenties gebruiken, tonen hun advertenties aan gebruikers die actief zoeken naar specifieke zoekwoorden en betalen een vergoeding telkens wanneer op hun advertentie wordt geklikt. In Nederland gebruikt ongeveer 90% van alle surfers Google om iets te vinden, vandaar dat dit ook het belangrijkste platform is om op te adverteren.

Wat zijn zoekmachine-advertenties?

Op Google verschijnen op dit moment alleen onder en boven de normale zoek resultaten de advertenties en aan de rechterkant de gesponsorde “shopping” resultaten. Zoekadvertenties bevatten de volgende belangrijke elementen:

  • Een kop die relevante, opvallende zoekwoorden moet bevatten, omdat dit het grootste en meest opvallende advertentieonderdeel is.
  • Zichtbare URL , bestaande uit jou uiteindelijke URL- domein, optioneel subdomein om zoekers een idee te geven van waar ze naartoe worden gebracht zodra ze doorklikken. Op Google, Bing en Yahoo zijn zichtbare URL’s groen, direct onder de kop.
  • Een korte introductie welke jij zelf kunt ingeven met bijvoorbeeld waar de pagina over gaat of waar jou bedrijf voor staat.

Hoe werkt zoekmachine adverteren?

Zoekmachine adverteren werkt met een op veiling gebaseerd systeem, waarin adverteerders bieden op bepaalde sleutelwoorden (zoekwoorden) die relevant zijn voor hun product of dienst. Er moet echter worden opgemerkt dat biedingen en klikken verschillen. Het feit dat u mogelijk 100 euro biedt voor een zoekwoordgroep, betekent niet dat jij 100 euro in rekening wordt gebracht voor elke advertentieklik.

Zoekwoordselectie bepaalt welke zoekopdrachten je advertenties weergeven, dus zonder diepgaand zoekwoordonderzoek om de meest geschikte termen te identificeren, zou je je doelgroep mogelijk kunnen missen. Als je de juiste zoekwoorden kiest (zoekwoorden met een hoog volume en weinig concurrentie), kan je advertentie ook hoger komen te staan en goedkoper worden .

Het kan dus zo zijn dat degene met een volledige geoptimaliseerde advertentie, en geoptimaliseerde landings pagina met 0,50 euro per klik als bod op de 1ste positie staat terwijl iemand die 1,00 euro bied op de 2de positie staat omdat deze advertentie niet goed geoptimaliseerd is.

Hoewel een concurrerend CPC-bod en zeer doelgerichte zoekwoorden belangrijk zijn, speelt je kwaliteitsscore ook een belangrijke rol in hoeveel je uiteindelijk betaald om op een bepaalde positie te staan.

Zoekmachine SEA advertentie rang

De kwaliteitsscore geeft aan hoe goed jou advertentie voldoet aan de behoefte en zoekintentie van je doelgroep en wordt door de zoekmachine gebruikt om zoekers de meest bruikbare resultaten te bieden. Om de kwaliteitsscore te berekenen , kijkt Google naar verschillende factoren:

Zoekmachine adverteren kwaliteitsscore

De voordelen van een gedetailleerde strategie

1. Snelle en eenvoudige implementatie

Het opzetten van een zoekadvertentiecampagne is relatief snel en gemakkelijk. Het is zeer flexibel en configureerbaar en kan meestal in slechts enkele uren worden ingesteld (afhankelijk van hoeveel woorden je op focussed uiteraard). Bovendien kunnen wijzigingen worden aangebracht op ad-hocbasis, zodat je website-inhoud, zoekwoorden en advertentie-uitgaven continu kunt aanpassen op basis van het gedrag van jou doelgroep.

2. Hoge gebruikersintentie

Aangezien zoekadvertenties zijn gebaseerd op zoekwoordgerichte zoekopdrachten, biedt het zeer gerichte advertenties aan zoekgebruikers. Mensen vertellen jou waarin ze geïnteresseerd zijn – dus je bereikt een geschikt publiek. Eén enquête geeft zelfs aan dat 90% van de zoekers precies weten waarnaar ze op zoek zijn, wat een goed teken is als je wilt dat ze actie ondernemen (kopen, downloaden, aanmelden, enz.).

Aangezien betaalde zoekadvertenties extreem gericht zijn, worden ze ook als veel minder opdringerig beschouwd dan andere advertentietypen. Door internetgebruikers een betere gebruikerservaring te bieden, kunnen zij op hun beurt de conversieratio’s en ROI aanzienlijk verhogen.

3. Snelle resultaten

Er zijn slechts beperkte beschikbare advertentie plaatsen voor topposities in organische zoekresultaten en het bereiken van die felbegeerde posities vereist veel SEO-werk en brengt behoorlijk wat kosten met zich mee als het gaat om bijvoorbeeld linkbuilden. Zelfs als het je lukt om daar te komen, kost het veel tijd en geduld. Door te voor zoekmachine advertenties (hoewel de ruimte hier ook beperkt is), is het veel sneller en eenvoudiger om een ​​toppositie te scoren.

4. Grotere naamsbekendheid met SEA

Zoekmachine-advertenties helpen ook om de naamsbekendheid te vergroten, want hoe hoger jou advertentie, hoe meer deze wordt gezien. Naarmate prospecten in de loop van de tijd beter met jou vertrouwd raken – jou als een relevant en betrouwbaar bedrijf erkennen – zullen hun zoektermen steeds meer verband houden met jou product, dienst of merk. Wanneer mensen doorklikken naar jou site en je een retargeting-pixel hebt, blijven ze jou merknaam en waarde propositie zien via display-advertenties.

5. Diepgaande meetbaarheid en analyse

Zoekmachines zoals Google en Bing bieden adverteerders realtime gegevens en betaalde zoekanalyses (denk aan Google analytics), zodat campagneprestaties eenvoudig kunnen worden gevolgd en gemeten. Het bijhouden van nuttige en diepgaande informatie, zoals:

  • Besteed geld versus gegenereerde waarde
  • Totaal aantal vertoningen
  • CTR (hoe vaak klikt met door op jou advertentie)
  • CPC (gemiddelde kosten per klik)
  • Gemiddelde advertentiepositie
  • Conversieratio
  • Kosten per conversie
  • Geografische locatie van de “klikkers”
  • Welk type apparaat ze gebruiken
  • Gemiddelde tijd op pagina
  • Welke pagina’s ze op jouw site hebben bezocht
  • Advertentie statistieken voor zoekmachines

2 grote trends SEA

1. Verbeterde doelgroepgerichtheid

Veel ervaren adverteerders voorspellen dat een gedetailleerde zoekwoordstrategie niet meer voldoende is. Integendeel, de meest succesvolle zoekadvertentiestrategie zal ook een verhoogde doelgroep gerichtheid omvatten. Dit betekent zeer veel gedetailleerde advertenties, een verbeterde en gepersonaliseerde gebruikerservaring en betere strategieën voor het genereren van inkomsten.

Hoewel zoekwoorden nog steeds de basis vormen, is een sterk gesegmenteerd publiek de drijvende kracht achter de goede campagnes en de grote, zeer winstgevende campagnes.

2. Spraakgestuurd zoeken blijft groeien

Met de groeiende populariteit van gesproken zoekopdrachten – geholpen door slimme sprekers – zijn volledige zinnen gemaakt voor zowel zoekopdrachten als reacties van zoekmachines. Hoewel adverteerders mogelijk geen volledige betaalde advertentiecampagnes rond gesproken zoekopdrachten bouwen, moeten ze zeker erkennen hoe zoekgedrag verandert met gesproken zoekopdrachten en de verschillen in hoe resultaten worden geleverd: via spraak (bijvoorbeeld Google Home, Amazon Echo) of via scherm (bijvoorbeeld, Siri en Google Assistant).

Wat voor vorm het uiteindelijk gaat aannemen met spraakgestuurd zoeken valt nog te bezien, maar een veelvoorkomende voorspelling is simpel gezegd, langere zoekwoorden…

Blijf elk organisch resultaat voor

Omdat SEA adverteren je direct in beeld plaatst voor gebruikers die actief zoeken naar wat jij te bieden hebt, valt niet te ontkennen dat een gedetailleerde strategie je kan helpen organische resultaten voor te blijven. Als het goed wordt gedaan, is adverteren op internet een geweldige manier om naamsbekendheid te vergroten, leads te genereren, online verkoop te stimuleren en nieuwe klanten te werven. Dit kan natuurlijk alleen gebeuren in combinatie met een geoptimaliseerde vorm van de advertentie, CTR en gebruikers ervaring op jou website.