SEO google analytics

SEO google analytics

Heb je een eigen website in beheer dan wil je natuurlijk niets liever dan dat dit een groot succes wordt. Om dit te realiseren heb je data nodig. De kans is groot dat je al een tijd bezig bent om de SEO te verbeteren.

Waarschijnlijk heb je ook alle zoekwoorden die door je doelgroep gebruikt worden al toegepast. Je kan zoekwoorden analyseren door in een SEO-tool je voortgang bij te houden. Zo kan je meteen aanpassingen doorvoeren in het geval er bepaalde problemen ontstaan.

Als je de data van je website analyseert kan je eventuele problemen sneller detecteren en sneller ingrijpen wanneer dit noodzakelijk is. Je kunt door op de juiste manier te analyseren begrijpen wat wel of juist geen resultaat oplevert.

Wanneer je als ondernemer met SEO bezig bent kan je Analytics eigenlijk niet missen. Google Analytics heeft namelijk een groot aantal voordelen. Je leest in dit artikel alles over hoe Google Analytics werkt, wat je ermee kunt doen en alles over SEO analytics.

Wat is Google Analytics?

Eigenlijk zegt de naam het zelf al. Google Analytics is een programma waarmee je inzicht krijgt in hoe je bezoekers zich op je website gedragen. Je leert hoe ze op je landingspagina terecht komen, wat ze daar allemaal doen en je ziet ook precies wanneer ze je website weer verlaten.

Omdat Google Analytics real-time werkt zie je deze informatie meteen zodra Google Analytics start. Je kan er echter ook er voor kiezen om data over een bepaalde periode uit het verleden op te vragen. Dit kan handig zijn wanneer je de voortgang in kaart wilt brengen.

Door te kiezen voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld tussen januari vorig jaar en dit jaar, kan je zo heel eenvoudig je voortgang in kaart brengen. Zeker wanneer je besluit om Google Analytics aan Google Search Console koppelt krijg je nog meer nuttige informatie.

Een van de dingen die je in dat geval na kunt kijken zijn de door je bezoekers gebruikte zoekwoorden. Zo zie je meteen welke woorden er door je bezoekers zijn ingetypt. Je kan ook je click through rate bijhouden.

Wat kan je meten met Google Analytics?

Er zijn heel veel dingen die je door Google Analytics te gebruiken kunt meten. Wel is het zo dat je niet al deze informatie nodig zult hebben voor SEO analytics. Waarschijnlijk werkt je website goed dus is niet alle informatie over je bezoekers relevant voor jou.

Het beste wat je kunt doen is Google Analytics aan een nader onderzoek onderwerpen en dan te kijken wat voor jou nuttige gegevens zijn. Je kan in Google onder andere zien hoeveel bezoekers je hebt, welke pagina’s er het meeste worden bekeken,op welke landingspagina de meeste bezoekers binnenkomen en bekijken hoe ze verder jouw site in klikken. Verder krijg je een hele hoop informatie met wanneer ze jouw site weer verlaten, hoe lang ze op welke pagina zitten etc.

Met Google Analytics werken

Wanneer je graag wilt weten hoe Google Analytics werkt is de beste manier daarvoor om de menu’s een voor een in het kort door te nemen. Voordat je Google Analytics wilt gebruiken is het wel nodig dat je eerst een account aanmaakt.

Nadat je dit gedaan hebt krijg je een tag die in de codering van je website dient te worden geplaatst. Bij een groot aantal systemen is er een speciale Google Analytics tab. Hierin kan je de tag plaatsen zonder dat je aan de codering van je website hoeft te komen.

Vind je het toch eng om dit zelf te doen, dan kan je ervoor kiezen om dit over te laten aan een specialist op het gebied van SEO analytics. Deze heeft dit niet alleen zo voor elkaar, indien gewenst kan er ook een koppeling met Google Search Console gemaakt worden.

Dashboard

Na het openen van Google Analytics kom je eerst op het dashboard terecht. Eigenlijk is dit de homepage van Google Analytics. Je ziet daar een aantal grafieken staan waarmee je kunt aflezen hoeveel bezoekers er geweest zijn, hoelang men op de pagina bleef en de bounce rate.

Het dashboard kan heel erg handig zijn. Wil je echter meer weten over de mogelijkheden van Google Analytics, dan kan je beter zelf aan de slag gaan. Dit doe je door een keuze te maken uit de menu’s die aan de linkerkant van het scherm staan.

Realtime

Het eerste menu wat je ziet staan heeft de titel Realtime. Zoals de naam al zegt gaat dit over het nu. Je ziet onder Realtime precies wat bezoekers van je website op dit moment aan het doen zijn. Dit is leuk om te weten maar verder kan je niet veel met deze informatie.

Doelgroep

Klik je op het Doelgroep menu, dan krijg je verdere informatie over de bezoekers van je website. Deze informatie is gedetailleerd maar toch volledig anoniem. Je kan ervoor kiezen om een bepaalde periode te bekijken of een aantal periodes met elkaar vergelijken.

In eerste instantie kan deze informatie misschien niet nuttig lijken. Toch kan je er meer mee doen dan je denkt. Je kan namelijk precies zien hoe, wat en wanneer mensen de website bezoeken. Indien nodig kan je de website hierop aanpassen.

Acquisitie

Wanneer je meer informatie wilt open je het menu Acquisitie. Je ziet hier alles over hoe bezoekers op jouw landingspagina terecht zijn gekomen. Zo weet je meteen hoe je website online wordt gevonden.

Je ziet of je bezoekers met organische resultaten zijn binnengekomen, of ze op een link hebben geklikt of ze specifiek naar jouw website gezocht hebben. Ook zie je onder dit menu of je social mediacampagnes hun doel bereiken en of er verkeer op je website komt door de backlinks.

Gedrag

Via het menu Gedrag kan je precies achterhalen wat de bezoekers die op je website geweest zijn gedaan hebben. Je kan zien welke pagina’s ze hebben bezocht, wat hun bounce rate was en hoelang ze op de pagina zijn gebleven.

Via Gedrag kan je ook zien welke bezoekers wanneer en op welke pagina van de website jouw website weer verlaten. Wanneer je ziet dat dit veel op dezelfde pagina voorkomt, dan is het tijd om deze aan te passen en aantrekkelijker te maken voor je bezoekers.

Conversie

Het Conversie menu is het laatste menu. Ben je eenmaal gevorderd in het gebruik van Google Analytics dan kan je hier bepaalde doelen invullen. Hiermee kan je dan vervolgens je het conversiepercentage gaan meten.

Is je website voorzien van een contactformulier dan kan je hier meteen zien door hoeveel van je bezoekers dit formulier werd ingevuld. Dit kan heel handig zijn om te zien of je pagina’s voldoende overtuigingskracht hebben.

Pagina statistieken

Zodra je Google Analytics wat vaker gaat gebruiken zal je regelmatig naar Gedrag gaan. Wanneer je in dit menu op Site-Content klikt en daarna op Alle Pagina’s klikt kan je specifieke periodes nakijken. Vervolgens zie je een tabel die informatie geeft over de prestaties van iedere pagina op je website.

Per pagina kan je in dit menu bekijken hoeveel deze bekeken is, hoeveel tijd de bezoekers erop hebben doorgebracht, hoe vaak dit de landingspagina is geweest waar de bezoekers binnenkwamen en hoeveel bezoekers via deze pagina je website weer hebben verlaten.

Zodra je eenmaal met paginastatistieken aan de slag gaat is het belangrijk om de informatie op de juiste manier te interpreteren. Het is namelijk niet altijd het geval dat een bepaalde pagina erg succesvol is omdat bezoekers hier langer blijven hangen.

Over het algemeen geldt dat de tijd die bezoekers op een pagina doorbrengen afhankelijk is van de tekstlengte. Wanneer het een korte tekst betreft maar ook de bounce rate blijkt laag te zijn, dan is deze pagina juist heel erg succesvol.

Goede vragen stellen

Een ding wat je jezelf goed moet realiseren wanneer je Google Analytics gebruikt is dat dit programma alleen data aanlevert. Dit houdt niet automatisch in dat deze data al meteen geschikt is om door jou geanalyseerd te worden.

Om even een voorbeeld te geven. Je ziet op de homepage automatisch het aantal bezoekers van de afgelopen 7 dagen. Wanneer je op woensdag weer inlogt, zie je de bezoekers van vorige week woensdag tot gisteren. Met deze informatie kan je natuurlijk niet zoveel.

Daarom is het belangrijk om voordat je met Google Analytics aan de slag gaat eerst goed bij jezelf te rade te gaan. Vraag jezelf af wat je precies wilt meten en waarom je dit wilt. Nadat je de vraag gesteld hebt kan je inloggen en op zoek gaan naar je antwoord.

Bij het maken van een vergelijking kan het voorkomen dat de verhoudingen tussen deze en vorige maand niet helemaal kloppen. De reden hiervan kan zijn dat er vorige maand een aantal feestdagen waren. Voor een compleet beeld kan je beter een vergelijking van een maand van vorig jaar tot dezelfde maand dit jaar toepassen.

Ben je bezig met een social mediacampagne en wil je weten wat daar op dit moment de resultaten van zijn, zoek dan eerst de data op voordat je aan deze campagne begonnen bent. Kijk vervolgens naar het moment erna.

Wanneer de campagne succesvol was, zal je zien dat vanaf de startdatum het aantal bezoekers is toegenomen. Werkt alles naar behoren dan zijn deze bezoekers binnengekomen op de door jou ingestelde landingspagina.

Hoe kan Google Analytics je helpen met SEO?

Wanneer je besluit om Google Analytics te gebruiken is het belangrijk om dit op de juiste manier te doen. Het is om die reden belangrijk om eerst een goed Analytics dashboard samen te stellen. Via de optie conversies kan je een aantal klikpaden maken.

Om ervoor te zorgen dat die klikpaden ook daadwerkelijk gebruikt gaan worden is het belangrijk om relevante links te plaatsen. Deze links moeten naar de gewenste vervolgpagina wijzen. Dit heeft weer een positief effect op de linkbuilding.

Wanneer je dashboard niet goed is, kan je niet op de juiste manier de resultaten volgen. Met een goed dashboard in combinatie met de juiste SEO-analyse kan je de conversie aanzienlijk omhooghalen.

SEO analytics

Wanneer je gebruik maakt van goede SEO-content is de opzet dat deze voornamelijk geplaatst wordt voor de bezoeker en niet alleen voor een hogere positie in Google. Daarnaast is het belangrijk om over de juiste onderwerpen te schrijven.

Is de content niet waardevol genoeg voor de bezoekers van je website, dan zal dit als resultaat hebben dat Google je website minder waarde zal toekennen. Dit houdt weer in dat je minder hoog in de zoekmachines komt te staan.

Het spreekt voor zich dat dit weer een negatief effect heeft op het bounce percentage. Juist als je schrijft over datgene waar de bezoeker naar zoekt kan je dit goed voorkomen. Content die relevant is voor bezoekers is geoptimaliseerd voor trefwoorden.

Het is altijd belangrijk om het trefwoord, ook wel zoekwoord genoemd, in de content op de website te verwerken. Pas wel op dat je niet overdrijft. Wanneer een trefwoord te vaak in de tekst voorkomt kan dit een averechts effect hebben.

Analytics en Google Search Console

Wanneer er gebruik wordt gemaakt van Analytics is het verstandig om er ook de tool Google Search Console bij te gebruiken. Het is niet voor niets dat er wordt gezegd dat Google je beste vriend is. Dit geldt namelijk ook voor de door Google aangeboden SEO-tools.

Het voordeel van Google Search Console is dat deze tool ook nog eens helemaal gratis is. Je kan met Google Search Console in de zoekresultaten zien wat de positie van jouw website is. Je zou het zo kunnen zien dat je door Search Console inzicht krijgt over hoe Google jouw website ziet.

Dit maakt het mogelijk om verbeteringen op je website aan te brengen. Deze verbeteringen zullen weer tot gevolg hebben dat je beter scoort in Google. Een hogere ranking in de zoekmachines zorgt voor een beter bereik van je klanten.

Omdat je in Analytics alles kunt vinden over je doelgroep en waar deze vandaan komt, en je in Search Console links kunt analyseren en indexeren, kan je deze twee tools prima naast elkaar gebruiken.

Een goede landingspagina

Wanneer we het over SEO analytics hebben dan moeten we zeker niet vergeten dat een goede landingspagina ontzettend belangrijk is. Je bent als ondernemer druk bezig om bezoekers naar je website te halen.

Deze bezoekers komen op een speciale landingspagina binnen. Vaak wordt het belang van een landingspagina onderschat. Er zijn een aantal dingen waar een goede landingspagina namelijk aan moet voldoen.

Hoe werkt een landingspagina?

Vaak komen bezoekers na op een link geklikt te hebben op een bepaalde pagina van een website terecht. Dit wordt ook wel de landingspagina genoemd. Vaak is het doel van een landingspagina om een product of dienst te verkopen of om leads te verkrijgen.

Wat het doel is van bezoekers op je website binnen halen is natuurlijk conversie. Dit houdt in dat de klant wanneer deze eenmaal op je website is aangekomen actie uit gaat voeren. Om je gewenste conversie te behalen heeft een landingspagina enkele dingen nodig.

Ten eerste is het belangrijk om er interessante tekst met een pakkende kop op te zetten. De lay-out dient volkomen geoptimaliseerd te zijn en ook wat de navigatie betreft mag het op een landingspagina aan niets ontbreken.

Door aan deze punten te voldoen zorg je ervoor dat je bezoekers een geweldige ervaring krijgen tijdens het bezoeken van jouw website. Daarnaast sluit de pagina volledig aan bij de zoekopdracht. Je kan dit allemaal bereiken door conversie optimalisatie toe te passen.

Wanneer je gebruik maakt van een landingspagina zorg je ervoor dat het conversiepercentage flink verhoogd wordt. Het is de bedoeling dat de zoekwoorden of de zoekopdracht overeenkomen met de landingspagina omdat deze hiervoor is ingericht.

Helaas gebeurt het in de praktijk vaak dat bezoekers in plaats van op een landingspagina terechtkomen naar de startpagina worden geleid. Helaas is de startpagina totaal niet voor dit doel geschikt.

Komt de zoekopdracht van de klant niet overeen met de landingspagina op je website, dan houdt dit in dat je te maken krijgt met een hoog bounce percentage. In het Engels wordt bounge percentage ook wel bounce rate genoemd.

Vaak wordt de term bounce percentage verkeerd begrepen. Een ander woord voor bounce percentage is weigeringspercentage. Het bounce percentage geeft het aantal bezoekers aan wat slechts een site van je website heeft bekeken.

Een home of startpagina staat daarnaast bijna altijd vol met linkjes die naar andere pagina’s van de website verwijzen. Wanneer deze links niet bijdragen aan een grotere conversie is een afleiding voor je klanten en levert je niet het gewenste resultaat op.

Beginnen met het bouwen van een landingspagina

Zodra je wilt beginnen met het bouwen van een landingspagina is het belangrijk om eerst een goed plan te maken. Wees er zeker van en vraag jezelf af of je op de landingspagina een product of dienst wilt verkopen, klanten zich inschrijven voor een nieuwsbrief of dat je leads wilt genereren.

Wanneer je een landingspagina gaat bouwen is het belangrijk dat deze uniek is. Het is verstandig om hiervoor data te gebruiken. Om de juiste data te pakken te krijgen kan je gebruik maken van Google Analytics.

Een goede landingspagina leidt de bezoeker niet af maar stimuleert deze juist om actie uit te gaan voeren. Bij een landingspagina draait het er niet om hoe goed je bedrijf is, het is de bedoeling dat de bezoeker doet waar deze voor is gekomen.

Wanneer een bezoeker op een landingspagina komt zal deze als eerste de titel zien. Zorg dus dat deze duidelijk is zodat de bezoeker niet alleen weet waar het over gaat, maar dat deze ook graag verder wil lezen.

Zorg er bij het bouwen van een landingspagina voor dat de klant meteen weet wat de meerwaarde van de door jou aangeboden producten of diensten zijn. Geef je de klant duidelijk antwoord op zijn vragen dan zorg je ervoor dat de klant dit zeker zal waarderen.

Als laatste is het op de landingspagina belangrijk om recensies te plaatsen. Zodra bezoekers van je website zien dat je positieve recensies hebt, zullen ze meteen meer vertrouwen in jou en je bedrijf hebben. Zien klanten dat anderen tevreden zijn met jou, dan zal ze dat een goed gevoel geven.

De betekenis van CTR

De letters CTR zijn een afkorting die staat voor Click Through Ratio. In het Nederlands vertaald wil dit zeggen de klikfrequentie. Het is eigenlijk een indicatie die aangeeft hoeveel mensen jouw advertentie of zoekresultaat tegen zijn gekozen en hebben besloten om door te klikken.

Laten we om het duidelijk te maken even een voorbeeld nemen. Wanneer je een CTR hebt van 5 %, dan wil dit zeggen dat er van 1000 mensen die jouw advertentie of zoekresultaat hebben gezien, er slechts 50 daadwerkelijk op de link geklikt hebben.

CTR en organisch verkeer

Wanneer de CTR omhooggaat heeft dit tot gevolg dat je meer websitebezoekers krijgt. Dit kan uiteindelijk weer gaan zorgen voor meer conversie. Waarschijnlijk vraag je jezelf af hoe je ervoor kunt zorgen dat de CTR omhooggaat.

Binnen het organisch verkeer kun je het CTR verhogen door onder andere de juiste zoektermen in de titels te gebruiken. Daarnaast is een duidelijke Meta beschrijving heel belangrijk. Hierdoor weten bezoekers wat ze van jouw website kunnen verwachten.

Je kan je website beter op laten vallen door gebruik te maken van rich snippets. Deze zorgen ervoor dat je website eruit springt tussen andere websites. Een bezoeker zal hierdoor sneller op jouw link gaan klikken.

Online adverteren

Het is niet zo dat CTR alleen interessant is voor organisch verkeer. Zowel bij Google Ads als bij Bing Ads zorgt de CTR er namelijk voor dat er invloed wordt uitgeoefend op de prijs per klik die je moet betalen.

Dit wil zeggen dat een hogere CTR er uiteindelijk voor zorgt dat je niet alleen een hogere positie behaalt, maar dat je ook nog lagere kosten per klik hoeft te betalen. Gebruik je Ads dan is het verstandig om te kijken of je CTR voldoende is of dat dit verbeterd moet worden.

CTR berekenen

Zelf je CTR berekenen is heel eenvoudig. Je neemt het aantal kliks en vervolgens deel je dit door het aantal vertoningen. Vermenigvuldig de uitkomt met 100 % en je weet precies wat jouw CTR-percentage is.

Heb je geen zin om dit zelf te doen of ben je niet echt een ster in rekenen, dan kan je voor deze berekening ook gebruik maken van Google Search Console. In deze tool is de CTR namelijk al weergegeven.

SEO analytics, welke data is belangrijk?

Het analyseren van SEO analytics is voor jou als ondernemer ontzettend belangrijk. Zowel voor je bedrijf als voor je website heb je een aantal doelstellingen opgesteld. SEO zet je in om je website beter vindbaar op internet te maken.

Wil je graag de door jou gestelde doelen behalen, dan is het belangrijk om SEO analytics te analyseren. Op deze manier kan je namelijk perfect nagaan of de optimalisaties die je hebt doorgevoerd ook daadwerkelijk een succes zijn.

Alleen wanneer je structureel al je SEO-data analyseert krijg je duidelijkheid over je werkzaamheden. Hierdoor weet je ook wat je huidige status in Google is en zeker ook niet onbelangrijk, je weet ook wat de redenen zijn.

Als je ervoor kiest om al je data systematisch te analyseren en al deze gegevens op een vaste plek op te slaan kan je na verloop van tijd een schatting maken wat bepaalde werkzaamheden op zullen leveren. Dat is toch zeker de moeite waard?

Organisch verkeer

Wat bij SEO-cijfers cruciaal blijft is het organisch verkeer per maand. Wanneer je iedere maand deze getallen bekijkt, kan je in een oogopslag zien of de vindbaarheid van je website wel of niet verhoogd is. Hoe meer relevant organisch verkeer, hoe beter de gewenste doelgroep je kan vinden.

Je hebt met SEO analytics natuurlijk nog veel meer mogelijkheden, maar als er een ding belangrijk is om te bekijken dan is het wel je organisch verkeer. Zou je maar een cijfer per maand mogen bekijken, kies dan zeker voor deze!

Stel dat je organisch verkeer vorige maand op 5629 stond en deze maand op 4539. Dan wil dit zeggen dat dit 20 % minder is geworden in vergelijking met de vorige maand. Het vervelende is dat dit getal dus ook kan leiden tot 20 % minder aankopen van je product of dienst.

Zie je wat het organisch verkeer betreft een hele grote daling, probeer dan om de reden hiervan te achterhalen. Dit geldt ook wanneer je organisch verkeer ontzettend stijgt. Dan wil je ook weten waarom, zodat je de gebruikte tactiek vaker kunt gaan toepassen!

Zeker als je het door jouw aangeboden product of dienst uitsluitend via je website verkoopt, is het natuurlijk de bedoeling om goed bij te houden om hoeveel je maandelijks verkoopt door je organisch verkeer.

Je kan dit zien in Google Analytics maar alleen wanneer je dit handmatig instelt. Zie je dat er vanuit je organisch verkeer regelmatig conversies voorkomen, kijk dan eens op welk zoekwoord je klanten gezocht hebben.

Ook dit kan je vinden in Google Analytics. Om de gegevens te achterhalen kijk je op welke pagina je klanten terecht zijn gekomen, en kijk je vervolgens welk zoekwoord of zoekwoorden die je klanten hebben gebruikt om op jouw website terecht te komen.

Leave a Comment

Your email address will not be published.