We gaan het hier hebben over linkbuilding via blogs.
Zoek je plaatsen voor jouw blog bericht, neem even contact op, op moment van schrijven hebben we 1500 mogelijkheden waar wij jouw blog op kunnen plaatsen.
Wil jij meer lezen over linkbuilding dan hebben we deze interessante pagina’s voor je:
Of lees hier verder waar we je ook veel uitleggen over linkbuilden.
Linkbuilding is een belangrijk onderwerp als het gaat om je website en SEO strategie. Door middel van blogs kun je ervoor zorgen dat mensen op jouw website terecht komen. Dit kun je zelf doen of uitbesteden, maar wij leggen je hier graag uit wat het is.
Wat is linkbuilding?
Linkbuilding is het verwijzen naar een andere website middels een blog. Je moet het zien als dat je een blog schrijft over iets wat betrekking heeft op jouw onderneming en daarin verwerk je links. Deze links verwijzen dan weer naar jouw website. Kort gezegd verwijs je iemand (en Google) naar jouw website vanaf een andere website. Dit doe je uiteraard in overleg met de eigenaar van de website.
Mits je relevante links plaatst is linkbuilding is goed voor je website omdat je hoger in de zoekresultaten komt bij bijvoorbeeld Google. Je dient de links eigenlijk te zien als een soort stemmen op jouw website. Hoe meer stemmen hoe beter, maar in dit geval dien je rekening te houden met kwaliteit, het is niet volledig democratisch dat iedere “stem” dezelfde invloed heeft op de score van jouw website.
Jouw domein heeft een bepaalde waarde / sterkte. Deze kun je vergroten door het verkrijgen van deze referenties op andere websites. Door deze waarde te verhogen is er een grotere kans dat jouw content hoog in Google geplaatst wordt en je dus meer bezoekers kunt ontvangen.
Hoe doe je effectief aan linkbuilding?
Linkbuilding doe je meestal door backlinks te plaatsen in een blog. Je schrijft dan een blog en die plaats je op een website waarbij de linkjes in de blog verwijzen naar jouw website. Het plaatsen van links klinkt vrij eenvoudig, je spreekt mensen aan en vraagt of ze een link voor je willen plaatsen. Echter als je in de praktijk gaat kijken zul je merken dat je vaak iets terug dient te geven, waarom zou men een link naar jou plaatsen? Wat krijgen ze er voor terug? En als je nog verder gaat, waarom zou een andere schilder een link plaatsen naar jouw schilders website? Misschien ben je wel een concurrent.
Verder gaat er veel tijd in het uitwerken van jouw netwerk zitten en dien je je eigenlijk af te vragen of het wel mogelijk is om dit efficient uit te voeren.
Stel je hebt 1 website, dan dien je voor deze website op zoek te gaan naar partners waar jij een artikel mag plaatsen. Als je dit na veel zoeken en overleggen voor elkaar hebt dan heb je veel tijd besteed om deze ene plaatsing voor elkaar gekregen. In ons geval hebben wij dit vaak al een keer gedaan, we hebben er “verzonken” tijd in zitten, als we deze webmaster een 2de keer aanspreken dan kent hij ons al, hij weet wat we kunnen bieden, wij weten wat hij wenst en op deze manier is het vele malen eennvoudiger om een blog plaatsing voor elkaar te krijgen. Daar wij dit 7 dagen per week doen hebben wij nu een zeer groot netwerk uitgebouwd met contacten waar op moment van schrijven 14.000+ websites bij ons bekend zijn waar wij met een artikel of een linkje terecht kunnen.
Eer dat jij deze in kaart hebt gebracht ben je net als ons wel enkele jaren verder 🙂
Kort door de bocht, als je het zelf effectief wenst uit te voeren is dit erg lastig en zeer arbeidsintenstief.
Wat zijn de gevaren van linkbuilding?
Je hebt eigenlijk niet echt gevaren van linkbuilding zelf het is meer de gevaren als je het verkeerd doet. Zoals we eerder al aan hadden gegeven is het mogelijk dat je het verkeerd doet en je nog erger eindigt dan als je het niet doet. Waar dit aan ligt gaan wij je uitleggen en ook wat de effecten daarvan zijn.
Google is een zoekmachine die zelf ook regels heeft omtrent het gevonden worden als website. Ze proberen zichzelf en andere te beschermen van spamwebsites. Deze websites die dus spam bevatten willen ze als het ware verbannen en dit resulteert dan in het niet meer gevonden kunnen worden op de zoekmachine of heel lastig gevonden worden. Dan zou je dus echt specifiek moeten zoeken naar jouw website wil je jou nog vinden.
Wat hiermee bedoeld wordt is dat je de blogs die je schrijft niet als spam moet laten overkomen. Je moet de blog dus op een specifieke manier schrijven en op een specifieke manier de linkbuilding doen. Als je het dus niet goed doet en het komt over als spam dan kan Google je tijdelijk een soort van blokkeren. Hierdoor word je dus heel lastig gevonden wat dus het tegenovergestelde is van wat je wilde bereiken.
Als Google je dan zeg maar blokkeert kan je website niet meer gevonden worden en dan is het dus zoals we zeiden erger als eerst. Hiervoor was je lastiger te vinden en stond je niet bovenaan. Nu het fout is gegaan ben je helemaal niet te vinden. Google moet duidelijk kunnen zien dat de informatie die je geeft klopt. Zet dus ook niet zomaar dingen neer omdat je denkt dat mensen die graag willen lezen.
Wat moet je niet doen bij linkbuilding?
Er zijn een aantal dingen die je zeker niet moet doen bij linkbuilding. Zodra je een bedrijf inschakelt om de linkbuilding voor jou te doen dan weten zij exact wat ze wel moeten doen en wat ze dus niet moeten doen. Er zijn namelijk een aantal valkuilen die je al heel snel kan maken en daarmee kun je het al heel snel verpesten.
We hadden eerder al aangegeven dat liegen omdat iets goed klinkt gevaarlijk is. Google kijkt namelijk naar de relevantie van de blog en kijkt of het bestaat uit spam (wat dus is als je liegt) of dat je echt bezig bent je bedrijf te promoten op de juiste manier. In geval van het tweede zal Google je ook sneller hogerop zetten bij de zoekresultaten.
Een anchor plaatsen is ook heel belangrijk. Door een anchor kan Google zien wat voor informatie je geeft en kan het makkelijker beoordeeld worden op relevant of spam. Het is dus voor jou veiliger om dat te doen omdat je de kans verkleind dat je nog lager in de zoekresultaten komt of zelfs helemaal niet meer gevonden kan worden.
De kwantiteit en kwaliteit zijn beide heel erg belangrijk. Je moet echt tijd en moeite hierin steken om het goed te laten lukken. Het is heel belangrijk dat dit goed gedaan wordt. Mede daarom zeggen wij ook dat het beter is dit uit te laten besteden aan mensen die weten wat ze aan het doen zijn en wat ze moeten doen.
Kan ik het zelf doen?
Zeker kan je linkbuilding zelf doen het is te doen maar wel erg intensief en tijdrovend. Verder zitten er een aantal risico’s aan die best veel impact kunnen hebben op dit alles. Als je het zelf wilt doen dan adviseren wij je goed research te doen in wat je juist wel moet doen en welke dingen je juist niet moet doen. Je moet hier wel wat tijd voor maken en investeren. Kijk daarom dus ook of je deze tijd hebt.
Heb je die tijd niet? Kijk dan of je iemand binnen het bedrijf ervoor kan aanstellen om dit te doen. Iemand die bereid is om zich hier ook in te verdiepen en weet waar hij naar moet kijken als het gaat om linkbuilding. Diegene zou de taak dan op zich kunnen nemen om in het vervolg dit voor het bedrijf te doen. Het is nog beter als je een ander bedrijf hiervoor instelt om te doen.
Waarom is uitbesteden beter?
Waarom het beter is om linkbuilding uit te besteden is simpelweg omdat de efficientie welke wij behalen naar alle waarschijnlijkheid niet door jou behaald kan worden.
Verder als je bang bent om de controle te verliezen of bang bent voor de kwaliteit, bespreek dit gewoon en leg het vast.
Je kunt van tevoren met het bedrijf bespreken wat jij wilt en wat op dit moment de status is van je website of onderneming. Het is namelijk belangrijk om te weten of je al langer bestaat en net even een boost wilt of dat je zegt ik ben net begonnen en ik wil meer naamsbekendheid waaronder sneller gevonden worden op Google. Deze doelen moet je bespreken en zij zullen aangeven wat mogelijk is.
Vervolgens gaan zij voor jou aan de slag met het schrijven van blogs op een zodanige manier dat het relevant is voor je website. Deze linkbuilding zal ook op de correcte wijze uitgevoerd worden zonder dat je problemen met Google krijgt. De zoekwoorden zijn in zulke blogs erg belangrijk daarom wordt er ook met jou besproken welke zoekwoorden jij graag terug wilt zien.
Het kan ook zo zijn dat er contact met je opgenomen wordt om het een en ander te bespreken. Je moet het zien als dat het werk wel voor je gedaan wordt alleen dat je wel zelf nog de regie en autoriteit hierin hebt. Jij kent jouw bedrijf beter en zij moeten zich daar dan ook op aanpassen. Als jij aangeeft welke zoekwoorden het best passen dan zorgen zij dat die correct verwerkt worden in de blogs.
Neem vandaag nog contact op en begin met scoren in Google!