Linkbuilding bedrijf Bo5 – online marketing

Linkbuilding bedrijf Bo5 – online marketing

Goed dag je ons hebt weten te vinden, schijnbaar heeft onze linkbuilding voor ons gewerkt.

Als het komt tot zoekmachine optimalisatie zijn wij wel de expert als het om de niche linkbuilden gaat. Ons klanten portfolio bestaat hoofdzakelijk uit marketing agencies welke de linkbuilding uitbesteden bij ons, wij zijn voor hen de strategische partner om hun klanten naar een hoger niveau te krijgen. Ons doel is altijd om samen met onze partners te groeien, daarom adverteren wij bijna niet en focussen op organische groei.

Naast marketing agencies helpen we een beperkt aantal eind gebruikers (website / webshop eigenaren) met de linkbuilding activiteiten, de verhouding op moment van schrijven is ongeveer 95% agency, 5% eindgebruiker.

Wil jij weten wat wij voor jou kunnen betekenen en direct contact opnemen? Bel even of stuur een mailtje dan overleggen we graag.

Lees anders hier onder verder over wat linkbuilding is en wat wij doen.

De pagina is opgebouwd met een algement introductie over linkbuiding met daarna onze visie erop.

Wat houdt linkbuilding precies in?

Linkbuilding is een ondersteunende activiteit als het komt tot SEO (Search Engine optimization) en kort door de bocht is; het verkrijgen van verwijzingen vanaf een andere website naar jouw website het doel van linkbuilding, het doel van SEO is om meer organische bezoekers te verkrijgen. Linkbuilding wordt gedaan door middel van blogs, startpagina linkjes, forum links en in Nederland partner links met als doel om specifieke pagina’s hoger in Google terecht te laten komen.

De links naar jouw website kun je zien als “stemmen” hoe meer kwalitatieve backlinks (stemmen) naar jouw site, hoe hoger je in Google komt te staan.

Een linkbuiling bureau zoals ons zet je in als jouw site of de site van jouw klanten technisch en on-page geoptimaliseerd zijn of als je hier mee bezig bent.

Je hebt dus on-page activiteiten waarbij jouw website of de site van jouw klant wordt geoptimaliseerd en off-page activiteiten waarbij er niets aan de site zelf wordt verandert maar er wordt gewerkt via linkbuilding aan de reputatie van de website.

Voor de lange termijn strategie is SEO en in dit geval linkbuilding zeer belangrijk omdat dit ervoor zorgt dat je hogerop komt in de zoekresultaten van Google. Als je dus structureel meer bezoekers wilt op je website moet je ervoor zorgen dat de SEO van jouw website goed op orden is. We zien vaak dat de kosten van organische bezoekers vele malen lager liggen dan bijvoorbeeld bezoekers kopen via Adwords (SEA).

Wanner / waarom linkbuilding inzetten?

Stel je hebt jouw website volledig geoptimaliseerd, top content geschreven en jij vind bijvoorbeeld jouw aanbod en content beter dan de concurrent maar je kunt maar niet bij hem in de buurt komen, wat dan? Als je jouw site perfect hebt uitgewerkt dan zet je linkbuilding in om de autoriteit van je website te verhogen zodat je er wel bij in de buurt komt of zelfs voorbij gaat als de content echt beter is.

Stel je bent nog niet volledig geoptimaliseerd maar wel met de lange termijn visie bezig bent en regelmatig aan jouw site werkt om deze te verbeteren maar de reputatie blijft wat achter, of de posities in google blijven wat achter, zet linkbuilding alvast in om daar nu en in de toekomst profijt van te hebben. De concurrentie zit ook niet stil, alles wat zij nu doen en jij niet doet dien je later in te halen.

Heb je een volledig nieuwe site? Zet linkbuilding in als ondersteuning, begin klein en vergroot het langzaam. Dit om het kip-ei verhaal te voorkomen, wat was er eerst? Jouw goede content of de backlinks? Als je verwacht dat je al jouw links volledig natuurlijk zult verkrijgen zult je echt heel goed je best moeten doen. Ook een nieuwe site dient een reputatie op te bouwen, door de linkbuilding versnel je dit proces.

Alles komt er op neer dat je jouw on-line reputatie dient te vergroten, dit door het ontvangen van externe links welke naar jouw site verwijzen. Autoriteit is super belangrijk maar niet het aller belangrijkste.

Naar onze mening dien je altijd linkbuilding in te zetten, afhankelijk van hoe ver je bent met jouw site bepaal je het budget en bepaal je wat voor soort links je gaat inzetten. Maak linkbuilding nooit de hoofdmodus maar laat het jouw site ondersteunen.

Hoe pak je linkbuilding het beste aan?

We hebben 2 smaken, linkbuilding zelf doen of linkbuilding uitbesteden, beiden zijn een prima optie afhankelijk van jouw positie. We gaan hier verder er op in met de aanname dat linkbuilding uitbesteden het doel is, zo niet verwijzen we je graag door naar onze linkbuilding 101 of de zelf doen pagina.

Wat is de eerste stap?

Werk je linkbuilding strategie uit, doe het zelf of samen met ons.

Je dient een goed beeld te hebben van de korte termijn en lange termijn met jouw linkbuilding strategie. Focus je bijvoorbeeld alleen op grote zoek volumes met veel concurrentie dan gaat dit jou in het begin geen geld opleveren als je hier niet vrij snel mee in de top komt. Combineer je moeilijke zoekwoorden het met wat lagere volumes met lage concurrentie dan kun je binnen enkele maanden met die woorden al in de top komen en zul je al ROI zien.

Als je de linkbuilding strategie welke hand in hand gaat met jouw SEO strategie in kaart hebt gebracht kijken we naar de staat van jouw linkprofiel.

Is het een volledig nieuwe site waar nog geen links voor geplaatst zijn, zit je al een beetje in het midden segment of ben je al vergevorderd?

Op basis hiervan zul je jouw linkbuilding budget moeten bepalen wat je meegeeft aan het linkbuilding bureau. Heb jij al duizenden bezoekers en vele backlinks dan is het uiteraard niet relevant om voor 100 euro aan links per maand te laten plaatsen, ben dus wel realistisch met de verwachting en de inzet.

In samenwerking met ons maken we een voorstel om de linkbuilding strategie in combinatie met het budget zo goed mogelijk in te zetten. We kijken dan naar de prijs / kwaliteit verhouding. Het is mogelijk dat iemand met een budget van 300 euro dezelfde aantallen ontvangt dan iemand met een budget van 1000 euro, staar je dus niet altijd blind op aantallen.

Verder maken we een plan voor de ankerteksten welke we inzetten voor de links naar je website, je kunt niet 100% exact matching zoekwoorden gebruiken ondanks dat je heel graag op die ene term zou willen scoren. Het dient voor zoekmachines als google wel natuurlijk over te komen zodat we een penalty voorkomen.

Bovenstaande gaat al redelijk wat tijd in zitten, maar wil je gebruik maken van kwalitatieve linkbuilding dan dien je echt te beginnen met de strategie en ben je flink wat tijd kwijt voordat er ook maar begonnen is aan linkbuilding.

Na de strategie pakken wij het graag verder volledig zelfstandig voor jou op. Wij laten de linkbuilding blogs voor je schrijven, zorgen dat de links naar jouw website op de juiste sites worden geplaatst en komt onze linkbuilding expertise echt goed tot zijn recht.

Hoe werken backlinks?

Backlinks zorgen er dus voor dat je vanuit een externe website wordt gelinkt naar jouw website, je krijgt dus een stukje van de reputatie van de andere website als het waren mee.

Let wel op dat de backlinks kwalitatieve links moeten zijn. Kwaliteit is heel belangrijk bij het onderwerp linkbuilding. Dat je kwalitatieve links hebt zorgen voor een positieve invloed op de SEO.

De gevaren van slechte links of slechte blogs is dat Google je wantrouwen gaat. Op dat moment kan het zo zijn dat je niet hogerop komt, maar juist lager. Dat komt omdat Google heel erg oplet wat voor informatie jij deelt en of het betrouwbaar is. Kom je niet betrouwbaar over? Dan kan het zijn dan Google jou heel laag in de zoekresultaten laat zitten. Dit is natuurlijk niet wat je wilt.

Is je content in je blog en zijn de kwalitatieve links goed? Dan ziet Google dat ook heel snel en word je juist opgemerkt als positief. In dat geval gaat het allemaal goed en word je dus ook hoger geplaatst in de zoekresultaten. De SEO wordt dan als het ware positief beïnvloed.

Je merkt al dat het aardig wat dingen zijn waar je op moet letten zodat het goed gaat. Je hebt nu ook gelezen dat het dus ook echt mis kan gaan als je al het bovenstaande niet goed doorneemt en oplet. Linkbuilding uitbesteden voorkomt risico en vergroot efficientie.

Soms denken mensen met linkbuilding, des te meer des te beter, maar dat is zeker niet altijd zo. Hier dus ook niet! Als je te veel backlinks plaatst kan het zo zijn dat Google juist in de war raakt. In dat geval kun je namelijk vooralsnog slecht eindigen omdat Google het dan niet meer vertrouwd vanwege de verwarring die ontstaan is. Het is bijvoorbeeld niet logisch als je met linkbuilding voor een nieuwe site aan de gang gaat en er in 1 maand tijd 500 nieuwe links bij komen. Ook Google ziet dit.

Wat heel erg belangrijk is bij een backlink is ook een anchor. Een anchor zorgt voor de context bij een backlink. Hieruit haalt Google namelijk vaak de informatie en deze is dan ook goed wat zorgt voor een goed resultaat bij Google. Dat is natuurlijk ook hetgeen waar je voor gaat. De relevantie moet ook kloppen van het verhaal.

De informatie die in de blog genoemd wordt moet ook echt overeenkomen met de link. Met andere woorden moet de blog overeenkomen met de website. Wij raden daarom aan om een interessant onderwerp te bespreken en ervoor zorgen dat mensen daardoor geïnteresseerd raken waardoor zij de lijk gaan openen en op de website eindigen.

Je moet het zien als goed als mensen de website alleen bezoeken. Natuurlijk begrijpen wij dat je liever bij elke bezoeker wat verkoopt, maar als je opeens veel meer bezoekers krijgt op de website dan ziet Google dat ook en Google gaat dan denken dat je populair bent en wilt dan ze zoekers helpen door jou bovenaan te plaatsen. Hier zit een hele systematiek in die je even moet begrijpen.

FAQ

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het verwijzen vanaf een externe site naar jouw site. Dit doe je aan de hand van backlinks die aan zoekwoorden gekoppeld zijn in bijvoorbeeld een blog. Je schrijft dan een blog die te maken heeft met jouw bedrijf of product en aan de hand daarin verwerk je links om mensen naar jouw website te leiden.

Hoe doe je linkbuilding?

Hoe je het doet is heel verschillend, maar het is in principe het opstellen van een goed stukje tekst wat dus als blog gezien wordt en daar probeer je linkjes in te verwerken. Deze blogs laat je dan plaatsen op externe websites zodat mensen die daar terecht komen dan jouw linkjes zien en dan op jouw website terecht komen.

Wat is het best van linkbuilding?

Het beste van linkbuilding is dat het al heel snel effect heeft. Iedereen bezoeker op jouw website is al een win situatie. Nu denkt je wat heb ik eraan als ze alleen kijken? Dat is een logische gedachte, maar je moet je beseffen dat steeds meer mensen die op de website komen dat Google dat ziet en die anticipeert daar ook naar.

Google heeft door dat je website populair wordt onder de mensen omdat het steeds bezocht wordt. Google denkt dan ook van hey, daar moet ik iets mee doen. In dat geval word je dus hoger geplaatst en word je sneller gevonden. Dit resulteert dan in meer bezoekers en dus uiteindelijk ook in meer verkoop en dus een hogere opbrengst.

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn woorden die het belangrijkst zijn in de tekst en waar je dus een link aan kan plakken. Die woorden hebben meestal veel met het onderwerp te maken. Dit kan van alles zijn en je kunt ook zeker zelf bepalen wat je zoekwoord wordt. Dit kan je bedrijfsnaam zijn, maar het kan ook gewoon een woord zijn uit de tekst waarvan jij denkt dat die het onderwerp het best beschrijft.

Wat is een linkprofiel?

Een linkprofiel laat zien wat voor bedrijf je bent. Dit is eigenlijk de indruk die je achterlaat bij een klant. Je moet daarom het linkprofiel zo professioneel mogelijk houden en maken. Het is niet moeilijk om dit te doen, maar het is wel heel belangrijk. Neem hier dan ook wel de tijd voor. Dit maak je één keer en dan ben je in principe goed.

Als je een goed linkprofiel hebt houdt het dus in dat je goed doorverwijzen kan. Je klanten worden op dat moment dus ook goed doorverwezen. Een goed linkprofiel ligt ook weer samen met de zoekwoorden. De juiste zoekwoorden zorgen ook voor een goed linkprofiel.

Waarom linkbuilding uitbesteden?

We zijn er hierboven al uitgebreid op ingegaan, maar om kort te zijn is het een tijdrovend en soms ook risicovol om zelf te doen. Kennis erover hebben en bepaalde software hebben kan enorm helpen hierbij. Als je linkbuilding uitbesteden gaat dan weet je vrijwel zeker dat die aanwezig zijn.

Zitten er regels aan de opbouw van linkbuilding teksten?

In principe zijn de blogs vormvrij en heb je geen regels waar ze per se aan moeten voldoen. Wel zijn er een aantal dingen die je beter niet kan doen en dingen die je juist wel moet doen. Die dingen worden dan als het ware je wel aangeraden en andere afgeraden. In principe gaat het erom dat de tekst relevant is en het onderwerp ook aansluit op jouw website omdat je daarnaar verwijst uiteindelijk.

Je kunt geen tekst schrijven over schoenen bijvoorbeeld en dan een stukje hebben over schoenen op de bank wat dus zou verwijzen naar jouw website die gaat over banken. Dat is verwarrend want je weet dan niet of de kern van de tekst de schoenen is of de bank. Als je het hebt over een schoonmaakmiddel voor de bank en je gebruikt het voorbeeld van schoenen op de bank en de vlekken die daarvan komen dan klinkt het nog wel logisch.

Wel een tip is dat je de tekst interessant moet maken voor de lezer. Het doel is namelijk natuurlijk om de lezer te verwijzen naar jouw website en diegene ook echt oprechte interesse te hebben. Je mag het heel mooi omschrijven zolang je maar niet liegt en dat het overduidelijk is. Iets mooier omschrijven en een beetje overdrijven is niet erg en spoort iemand zeker aan om te gaan kijken op dat moment.

Een voorbeeld:

Om even een beeld te kunnen schetsen als je het zelf wilt doen hoe je dit dan het best kan aanpakken qua opbouw van de tekst. Het is altijd goed om na te denken ‘hoe zou ik het interessant vinden’. Wat moet jij terugzien in een tekst om te denken ‘oh dit vind ik interessant’.

Stel je voor je hebt het over een bepaald wondermiddel qua schoonmaak. Dat voorbeeld hebben we hierboven al gegeven dus gaan we er een uitwerking bij bedenken. Zo krijg je een voorbeeld van wat je juist wel moet doen en gedeeltelijk ook een soort stappenplan om ermee aan de slag te kunnen.

Het beste om een de aandacht van een lezer te trekken is om te beginnen met een klein verhaaltje. In dit geval kan het een verhaal zijn dat bijvoorbeeld je hond nadat ie in het water is geweest op je witte beddengoed is gesprongen. Hier zou je dus mogen overdrijven door te zeggen dat er intense vlekken zijn en je die met geen mogelijkheid eruit krijgt.

Hierdoor ontstaat een situatie die vele mensen zullen herkennen en dus gaan doorlezen. Je omschrijft ook een situatie die mensen eng kunnen vinden. Zo kunnen ze denken dat ze het voor de zekerheid toch maar gaan bekijken en het opslaan. Misschien dat ze zelfs het bestellen voor de zekerheid, want stel dit gebeurt opeens op een dag.

Vervolgens ga je uitleggen waarom jouw product dat op de website staat hier heel goed voor is. Wat doet het en waarom werkt het zo goed? Omschrijf dan bijvoorbeeld de werking ervan en hoe je het moet doen zodat mensen ook meedenken en kunnen inbeelden wat jij hiermee bedoeld. Als je dan op de websitefoto’s hebt staan dan kun je daar eventueel naar verwijzen.

De foto’s die je dan omschrijft kunnen dan een perfect zoekwoord zijn. Je verwijst dan naar de website waar de foto’s staan en je blijft in het verhaal. Je laat het niet lijken alsof je ze dwingt naar de website te gaan je geeft gewoon aan dat als je foto’s wilt zien je op die link kan klikken. In dat geval loopt het lekker door en je wekt interesse en nieuwsgierigheid op.

Wat ook slim is, is om op het eind een kleine alinea te vullen met de contactgegevens van jou. Dit bevordert niet per se de bezoekers op de website, maar wel misschien de verkoop en interesse. Geef dan aan bijvoorbeeld ‘bij vragen kunt u contact opnemen met’ en dan laat je de contactgegevens achter.

Andere tips die je nog mee kunt nemen

Je moet denken als een ondernemer. Zoals we hierboven al aangeven om je contactgegevens achter te laten en aan te geven dat er vrijblijvend contact opgenomen kan worden met het bedrijf. Misschien dat je ook kan aangeven dat er offertes opgesteld kunnen worden in jouw geval of dat je gratis een afspraak kan maken om de opties en mogelijkheden te bespreken.

Dit is natuurlijk afhankelijk van wat je biedt en wat voor onderneming je hebt, maar dit is een voorbeeld. Speel hier een beetje mee en kijk wat je kan bieden. Misschien dat je zelfs een aanbieding erin kan gooien speciaal voor de mensen die je website bezocht hebben via je blog. Je kunt ook zeggen de eerst 50 of 100 mensen die via de link komen. Je kunt het zo gek nog niet bedenken.

Onthoud dat ook mensen die alleen bezoeken positief zijn. Mensen onthouden je bijvoorbeeld voor een later moment als ze je wel nodig hebben of ze kunnen je naam doorgeven aan andere mensen. Als het onderwerp ergens valt en zij bedenken dat jij hier iets voor kan betekenen. Op dat moment krijg je het welbekende gesprek ‘oh ik kwam dit laatst tegen’.

Zo wordt je naam dan verder besproken met andere en krijg je nog meer naamsbekendheid. Op die manier gaat het ook heel vaak alleen linkbuilding is de basis hiervoor. De rest moet je zelf laten gebeuren en kun je natuurlijk hier en daar een beetje ondersteunen met reclames en dergelijke. Hier kun je dan verder zelf creatief in zijn.