Linkbuilding

Linkbuilding, wat is het, hoe zet je het in en wat kunnen wij voor jou betekenen?

Linkbuilding, wanneer je een eigen website hebt dan wil je dat deze bekend gaat worden. Zeker wanneer daar ook nog een winkel aan vastzit is dit iets waar je van droomt. Om je website meer bekendheid te geven kan je ervoor kiezen om een linkbuilding campagne op te zetten. Zelf of door een bedrijf. Wat is de beste keuze?

We hebben een aantal interessante pagina’s opgezet om je eventueel direct door te verwijzen naar wat je zoekt:

Uiteraard kun je hier onder verder lezen over wat linkbuilding precies is, waarom linkbuilding uitbesteden goedkoper is dan het zelf uitvoeren en we leggen je alles uit over de impact van linkbuilding.

Wat is het belang van linkbuilding

Alles en iedereen heeft een reputatie, jij persoonlijkt hebt een reputatie maar ook een website heeft een reputatie.

Met linkbuilding werk je aan, wat men noemt, de “domein autoriteit”, een ander woord voor website reputatie. Het doel van linkbuilding is dat je probeert om links op andere sites te plaatsen die naar jouw website leiden. Deze link kun je zien als een duimpje omhoog van de andere website eigenaar dat jouw site goed is, hij is dus jouw referentie. Met iedere verwijzing verandert jouw domein autoriteit, krijg je een linkje van een nieuwe site dan gaat de autoriteit een heel klein beetje omhoog. Krijg je de link van een super autoriteit dan gaat jouw autoriteit ook snel en veel omhoog.

Hoe meer “autoriteit” jij hebt weten te verzamelen hoe belangrijker Google jouw site vind en hoe hoger je in de zoek resultaten terecht zult komt.

Hoe hoger je staat, des te meer bezoekers je zult ontvangen.

Let wel op dat linkbuilding een ondersteunenden SEO activiteit is, als jouw website niet geoptimaliseerd is en bijvoorbeelde de teksten op jouw website niet goed zijn dan zal linkbuilding helpen maar het zal je niet op de eerste plaatst neerzetten. Wil jij echt goed scoren, zorg dan dat jouw website ook tip top in orde is.

Het zelf doen of het uit handen geven?

Ben je echt van plan om ervoor te zorgen dat jouw website beter te vinden is? Dan is het vanzelfsprekend dat je aan linkbuilding gaat beginnen. Dit kun je zelf doen maar we waarschuwen je alvast, het is niet gemakkelijk om zelf uit te voeren.

Welke stappen dien je te ondernemen? Je begint bij opzetten van jouw linkbuilding strategie. Hiervoor analyseer jou jouw huidige zoekwoord posities, daarna analyseer je jouw huidige backlinks en bekijk je jouw concurrentie. Je gaat bepalen op welke zoekwoorden je op de korte termijn wenst te scoren en op welke je wenst te scoren op de lange termijn. In jouw linkbuilding strategie kijk je naar de juiste ankertekst verhouden en de juiste verhouding tussen blogs en links om jouw budget zo efficient mogelijk in te zetten.

Nu heb je de basis te pakken maar nu gaat het werk pas beginnen.

Je gaat op zoek naar websites om jouw blogs op te kunnen plaatsen, je spreekt website eigenaren aan en vraagt of ze iets willen plaatsen voor je. Als het super goede content is doen ze dit misschien voor je, maar er is een grote kans dat ze ook iets van jou wensen, wat is jouw retour aanbod? Als je een fysiek niet te duur product koopt kun je misschien en sample aanbieden maar als je een schilder bent is het erg lastig om an te bieden om het huis te komen schilderen voor 1 backlink.

Waarom kiezen voor een linkbuilding bureau

Heel eenvoudig! Zij weten hoe ze het aan moeten pakken en wat ze moeten doen om jouw website tot een groot succes te maken. Heeft jouw website gewoon even een boost nodig? Ook dat is iets wat ze dan voor jou zullen doen. Een linkbuilding bureau doet veel meer dan even wat links voor jou verzamelen.

Wat mag je verwachten wanneer je linkbuilding uitbesteedt?

Je gaat geen linkbuilding uitbesteden aan een linkbuilding bureau zonder dat je bepaalde verwachtingen hebt. Vanzelfsprekend heb jij ook verwachtingen en dat mag ook! Jij mag ervan uitgaan dat een linkbuilding bureau weet waar het mee bezig is en dat zij ervoor zorgen dat jouw website hoge ogen gaat gooien. Hierdoor zullen ook jouw verkopen gaan toenemen. We krijgen vaak nog de vraag “werkt linkbuilding?” dit antwoord is altijd volmondig ja. Wel zeggen we er altijd bij dat we afhankelijk zijn van jouw website. Is hij langzaam of zit hij technisch niet goed in orde, is de content niet goed etc dan zijn de resultaten minder goed dan bij een perfect geoptimaliseerde website.

Het linkbuilding uitbesteden kost wel wat maar vaak kost het minder dan het zelf uitvoeren. Mocht je nu helemaal niets te doen hebben dan kun je het zelf uitvoeren maar waarschijnlijk ben jij goed in heel iets anders en kun je veel beter focussen op die taken dan op het linkbuilden wat wij super efficient uitvoeren. Eigenlijk is het uitbesteden ervan een win-win situatie. Je hoeft al dat werk niet zelf te doen, je weet dat het op een goede manier gebeurt en jij kunt je richten op datgene waar jij het beste in bent. Verkopen! Want geloof ons maar, jouw verkopen zullen zeker gaan stijgen wanneer de campagne goed loopt.

Wat is belangrijk bij linkbuilding?

Wanneer je aan linkbuilding gaat doen zijn er een aantal dingen erg belangrijk. Er dient wel wat rekening gehouden te worden met bepaalde dingen om een goede linkbuilding campagne te kunnen voeren. Een linkbuilding bureau doet de hele dag niet anders en zullen zorgen dat de onderstaande punten allemaal op de goede manier gebeuren.

Richten op kwaliteit maar laat kwantiteit niet achterwegen

Richt je niet op de verkeerde dingen. Het is natuurlijk hartstikke leuk als je heel veel links hebt die naar jouw website leiden, maar zorg er ook voor dat die links ook sterk zijn. Zorg ervoor dat kwaliteit boven kwantiteit gaat maar kijk wel naar welke fase jouw website in zit. Als je een volledig nieuwe website hebt is het misschien wel super interessant om startpagina links te plaatsen.

Zorg voor goede content

Maak er echt werk van om aan goede links te komen. Dit doe je door ervoor te zorgen dat je goede content op je site hebt staan zodat mensen naar jouw website willen linken. Dit betekent ook andersom. Jij wilt natuurlijk ook alleen maar linken naar sites die goede content hebben staan op hun website.

Hoe kom Je aan goede content?

Goede content kan je natuurlijk zelf schrijven maar je kunt dit ook uitbesteden aan een goede tekstschrijver of een marketingbureau. Juist dit stukje is enorm belangrijk bij een linkbuilding campagne dus wij adviseren om het uit te besteden zodat je weet dat het goed gebeurt.

Kies dezelfde branche of een aanliggende branche

Zorg dat je links op een website komen te staan die ook relevant is. Als nagelstyliste zijnde is het niet relevant om links te hebben met sites die te maken hebben met tuinieren of timmeren. Probeer dus links te ruilen met websites uit een branche die hetzelfde is. Op die manier maak je een grote kans dat je klanten krijgt. Een timmerman zal niet snel naar een nagelsalon gaan. Ga hier wel een beetje creatief mee om, je kunt best een linkje plaatsen op een lifestyle syte, bruiloft site etc als het gaat om een nagelsalon. Als je je heel erg beperkt tot je eigen niche loop je snel vast.

Een gezond linkprofiel

Probeer een linkprofiel op te bouwen dat gezond is. Dit wil zeggen dat je ervoor moet zorgen dat je varieert met het type links wat je plaatst. Je kunt je dus het beste richten op bijvoorbeeld links van social media en blog artikelen die kwalitatief goed zijn.

Variëren in ankerwoorden

Zorg voor genoeg variatie met betrekking tot ankerteksten. Dit is niet altijd makkelijk maar een goede medewerker van een linkbuilding bureau weet precies wat hiermee bedoeld wordt. Het gebruiken van junk ankers zoals teksten lees verder of klik hier zijn geen goede ankerwoorden. Probeer ankerwoorden te pakken die anderen niet hebben.

Zet een goede linkruil op

Een linkruil van website A naar website B, lijkt hartstikke leuk en fijn maar eigenlijk is het niet echt iets waarop je zit te wachten. Je hebt er veel meer aan wanneer je een linkruil doet met twee andere websites. Dit noemen ze een ABC-linkruil. Uit deze linkruil zal je veel meer rendement halen.

Op het gebied van linkbuilding, welke mogelijkheden zijn er?

Van lage kwaliteit naar hoge kwaliteit:

  • Forum reacties
  • Startpagina links
  • Partner links
  • SEO blogs
  • Homepage links
  • Autoriteit blogs

Er zijn ook nog Footer links maar deze zijn vrij onnatuurlijk om te verkrijgen, we zien dit vaak bij erotiek websites en niet zo zeer in andere sectoren..

En behalve bovenstaande heb je uiteraard follow en no-follow links (+ heel veel andere varianten).

Forum reacties

Hier plaats je een reactie bij een relevant bericht naar je eigen website, daar een forum vaak vrij “spammy” is heb je niet super veel aan deze links, wij plaatsen ze dan ook nooit voor onze klanten daar wij ze als risicovol zien. Laat ze maar van nature komen als jij goede dienst verlening of service aanbied.

Startpagana links

Dit zijn de wat minder kwalitatieve links maar ook hier hebben we hele leuke resultaten mee mogen behalen. Je staat op een verzamelpagina met allemaal andere relevante websites, het is een soort verzameling van vergelijkbare onderwerpen. Nu zien wij dit als wat lagere kwaliteit daar een startpagina niet bijzonder veel inkomende links heeft maar wel gigantisch veel uitgaande links. Maar, het blijft relevant.

Partner links

In Nederland een veel gebruikte manier van linkbuilding, jouw link komt op een website te staan met content, bijvoorbeeld van een schilder. Deze site heeft dan een losse pagina waar ze de links op plaatsen (1 pagina met daarop de verzameling van de uitgaande links). Je staat dus met vele andere relevanten in een lijstje en krijg met deze links naar je website de autoriteit mee.

SEO blogs

Dit zijn blogs welke niet van super kwaliteit zijn, vaak een wat algemenere tekst waarin 1 of 2 uitgaande links verwerkt zijn welke verwijzen naar jouw website. Deze blogs worden geplaatst op websites met niet al te veel bezoekers en zijn er eigenlijk voor bedoeld om de reputatie mee te krijgen van deze specifieke website en niet zo zeer om bezoekers voor jou binnen te halen.

Homepage links

Deze vorm van linkbuilding spreekt denken wij voor zich. Een verwijzing vanaf iemands homepage naar jouw website. De homepage is vrijwel altijd de sterkste pagina van een website en als je hier een link op weet te plaatsen krijg je veel aurotiteit mee naar jouw eigen site.

Autoriteit blogs

Dit zijn de blogs welke je schrijft om bezoekers binnen te halen. Je plaatst deze op sites met veel autoriteit en veel bezoekers zodat je een combinatie hebt van het verkrijgen van de autoriteit om jouw positie in Google te verbeteren en er is een mogelijheid dat je er zelf direct geld mee verdient door het verkeer wat via dit blog bericht bij jou terecht komt.

Backlinks zijn ook belangrijk

Backlinks zijn enorm belangrijk. Dit zijn links die op andere websites staan en naar jouw website toe verwijzen. Juist dankzij de backlinks kan het zijn dat jouw website hoger komt te staan in de zoekresultaten van Google. Het is nu eenmaal zo dat hoe meer websites er met een backlink verwijzen naar jouw website, des te beter waardeert Google jouw website. Eigenlijk krijg je hierdoor van de andere website een aanbeveling. Backlinks zijn dus links die afkomen van een andere website maar door middel van een link verwijzen naar jouw website.

Heb jij veel relevante en kwalitatief goede backlinks? Dan is de autoriteit naar jouw website groot. Juist dit is wat Google graag ziet! Hoe belangrijker jouw website gaat zijn omdat er veel goede informatie opstaat, hoe meer en vaker Google jouw site zal aanbevelen.

Daarom is het ook zo belangrijk dat de informatie die op jouw website te vinden is ook goede informatie is. Het moet dus echt informatie zijn die voor de bezoekers van jouw website een toegevoegde waarde heeft. Goede backlinks hebben is eveneens een goede balans vinden tussen de kwaliteit van de backlinks en de kwantiteit.

Toxic backlinks en kwalitatieve backlinks, wat maakt het verschil

Het maakt heel veel uit welke backlinks er door de zoekmachines gezien worden als kwalitatieve backlinks. Er zijn een aantal punten die je in je hoofd moet houden die daarmee te maken hebben.

Het is ten eerste al heel erg belangrijk dat de backlink in jouw niche past. Een backlink hebben naar een website die helemaal niets te maken heeft met jouw branche zal niet zoveel opleveren als dat je het binnen jouw branche houdt. De website waar jij een backlink mee hebt hoeft niet per se een website te zijn waar al veel “verkeer” op is. Natuurlijk is dat wel fijn maar het is niet verplicht.

Zorg dat je met je backlinks een natuurlijk en goed linkprofiel opbouwt. Dit wil zeggen dat er op diverse externe websites verwezen gaat worden naar jouw pagina’s. Doe je dit niet dan bestaat er de kans dat de zoekmachines het beoordelen als misbruik maken van de backlinks.

Heb jij bijvoorbeeld net een half jaartje je website en heb jij al meteen een paar honderd verwijzingen naar jouw website dan kan het zijn dat Google dit een onnatuurlijke backlink vindt. Dit is ook wanneer je veel backlinks hebt naar websites die helemaal niets te maken hebben met de branche die jij voert.

Probeer je backlink ankerteksten af te wisselen tussen het anker die je domeinnaam bevat en de ankers die je zoekwoordcombinatie waarop je wilt scoren bij de zoekmachines bevatten. Ook nu is het ontzettend belangrijk dat de sites die naar jouw linken of waar jij naartoe gaat linken in dezelfde niche zitten. Wat ook ontzettend belangrijk is dat is om niet constant dezelfde ankerwoorden te gebruiken of zoekwoorden. Probeer daarin dus te variëren door een zin te nemen met daarin een zoekwoord of het zoekwoord apart.

Mogelijkheden om backlinks bij elkaar te krijgen

Er zijn een aantal manier om aan backlinks te komen. Zeker wanneer je dit zelf gaat doen is dat wel handig om te weten. Toch willen wij je wel vertellen dat je verder zult komen wanneer je het uit handen geeft aan een goed linkbuilding bureau. Zij hebben als het ware de backlinks op de plank liggen om een goede campagne op te zetten.

Wil je het toch zelf doen? Dan zijn dit de dingen waarop jij je kunt gaan richten. Schrijf goede content in de vorm van blogs die je dan uitwisselt met andere website die in jouw branche liggen. De diverse sites zitten vaak te springen om goede content en als dit dan ook nog in hun niche is dan willen ze maar al te graag met jou meewerken.

Ga gastblogs schrijven

Wanneer jij dan zo een gastblog schrijft voor op de site van je (concullega plaats je daar vanzelfsprekend een link in naar jouw eigen website. De website waar jij de blog voor hebt geschreven zijn er ontzettend blij mee omdat zij een mooi, nette blog hebben van iemand die er verstand van heeft en jij

Blogs vinden die matchen met het werkgebied waarin jij je bevindt is niet altijd even makkelijk. Om ze te vinden kun je eventueel gebruik maken van Google Blogsearch. Door een zoekwoord op te geven zullen er websites naar voren komen die voor jou relevant zijn.

Tegenwoordig is er ook Twitter Search waarvan gebruik gemaakt kan worden. Hier kun je mensen vinden die blogs schrijven over bepaalde onderwerpen. Op deze manier kan je een aantal backlinks bij elkaar vinden en kun je meer gericht zoeken.

Plaats link waardige content op jouw site

Je kunt natuurlijk ook zelf backlinks aan gaan trekken met jouw website. Om dit te laten slagen is het wel zaak dat jouw website al bekend is. Wanneer jij jouw website vol zet met informatie en links die interessant zijn wat betreft de inhoud, dan gaan de andere websites jou zien als een autoriteit. We noemen dit ook wel link-worthy content.

Wat betreft de link-worthy content zijn er verschillende soorten links. Het wordt door jouw vakgebied bepaalt welke linken dit zijn. Je hebt informatieve link waardige inhoud. Dit zijn sites die het laatste nieuws publiceren of de laatste nieuwe ontwikkelingen die er in jouw vakgebied zijn.

De educatieve links zijn links waarvan geleerd kan worden. We zijn dan niet uit naar informatie waarin wordt verteld hoe slecht het is om je haar elke dag te wassen maar wel de uitkomst van bepaalde onderzoeken die vertellen wat de uitkomsten zijn van nieuwe onderzoeken die ermee te maken hebben.

Inspelen op emoties is ook een manier van goede content schrijven. Wanneer je in gaat spelen op emoties dan zijn mensen sneller geneigd om terug te keren naar jouw site maar ook dat andere websites naar jouw site willen gaan backlinken.

Schrijf je content die een ander inspireert om dezelfde stap te maken als dat jij hebt gedaan dan heb je precies de juiste snaar geraakt. Stel dat jij een stuk hebt geschreven over hoe leuk het is om haak les te gaan volgen, dan is een wolwinkel echt heel blij met jou en zal graag willen backlinken met jou.

Het inzetten van blog influencers

Ze hebben misschien niet de meest positieve reputatie maar je kunt er nog steeds profijt uithalen om blog influencers in te zetten. Je kunt hiervoor een werkrelatie aangaan met een influencer en op die manier beide profiteren ervan.

Natuurlijk kom je er niet met maar 1 blog influencer. Je zult er meerdere in moeten gaan zetten om er een beetje rendement uit te kunnen halen. Op die manier kan jij heel goed je positie binnen Google gaan verhogen.

Maak gebruik van de social media

Er zullen niet heel veel bedrijven meer zijn die geen gebruik maken van social media. Ook via deze weg kun je backlinks verzamelen. Ook is de social media doorslaggevend als we het hebben over het meten van populariteit. Hoe groter de interactie is die jij hebt, hoe meer likes en volgers jij hebt en krijgt. Hierdoor kom je ook steeds hoger te staan bij de zoekmachines.

Het is dan ook zeer belangrijk om met grote regelmaat een post op je mediakanalen te zetten die interessant is. Met deze interessante post trek je weer mensen aan die je weer verkoop van je producten genereren. In de post die je op je sociale mediakanalen zet, zet je natuurlijk een linkje naar je website toe zodat klanten daar makkelijk terecht kunnen komen.

Je kunt niet alleen maar Facebook gebruiken maar ook Instagram, Twitter en Tiktok zijn bekende sociale media kanalen die je kunt gebruiken. LinkedIn is misschien wat minder bekend maar ook die is te gebruiken om te backlinken.

Het schrijven van artikelen en het publiceren ervan

We weten allemaal dat er websites zijn die speciaal gemaakt zijn voor persberichten. Zo zijn er ook steeds meer websites die artikelen verzamelen. Wanneer jij een artikel schrijft wat kwalitatief uitstekend is en jij dit artikel op verschillende sites kunt laten plaatsen, dan kan jij wanneer jij een link plaatst in dit bericht het aantal backlinks snel vergroten.

Deze manier is te vergelijken met het schrijven van gastblogs of het plaatsen van een persbericht. Er zijn een aantal websites te vinden op het wereldwijde web waar jij je blogs aan kwijt kunt. Je moet dit alleen niet te vaak doen omdat het gevaar er dan in gaat zitten dat de zoekmachines het gaan zien als een onnatuurlijk profiel en jij minder hoog gaat scoren.

Backlinks creëren via startpagina’s

Dit is niet de meest gewilde en geschikte optie om backlinks te creëren maar het is wel een mogelijkheid. Waarom is het niet de meest geschikte optie? Omdat de backlinks naar startpagina’s meestal niet zo waardevol zijn.

Onderhoud je backlinks goed

Dat het bij elkaar vinden van backlinks niet makkelijk is dat is iets wat je hier wel hebt kunnen lezen. Daarom dat wij ook het advies geven om een goede linkbuilding campagne opzetten over te laten aan een linkbuilding bureau. Het is een bijzonder tijdrovende klus en het houdt ook niet op. Net als je denkt dat je het allemaal voor elkaar hebt kan je weer van voor af aan beginnen. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat de links die je hebt ook actief zijn en blijven.

Er zijn een aantal punten die wat extra aandacht nodig hebben wanneer je erover denkt om met backlinking te werken. Let erop dat wanneer jij je website gaat veranderen dat je de links niet veranderd. Houd je URL’s hetzelfde zodat er geen backlinks verloren gaan. Zijn daar toch veranderingen in? Stel dan de websites waar jij een link mee hebt op de hoogte zodat zij de URL die naar jouw pagina gaat kunnen aanpassen.

Koop geen backlinks op. Je kunt backlinks kopen maar dit is geen goed idee. Je bent dan eigenlijk heel gevaarlijk bezig. Deze backlinks zijn niet goed van kwaliteit en je hebt dus dan een hoop geld betaalt voor iets wat niet werkt. De zoekmachines zijn zo slim dat ze daar niet meer intrappen.

Ruil geen links. Je bereikt daar namelijk niet heel veel mee. Zorg dat je minimaal met drie websites bent om linken te ruilen maar het liefste nog vier websites. Probeer er wel voor te zorgen dat al deze website goede kwalitatieve websites zijn en geen websites waar veel externe links opstaan. Deze websites zullen door zoekmachines niet serieus genomen worden.

Wat zijn de dingen die je wel of juist niet moet doen?

Dat linkbuilding niet makkelijk is dat heb je nu vast wel in de gaten. Een goede reden om het dus aan de professionals over te laten en het uit te besteden aan een linkbuilding bureau. Wil je het toch zelf doen zorg dan dat je goed beslagen ten ijs gaat! Maak van tevoren een lijstje met dingen die je wel moet doen maar ook met de dingen die je zeker niet moet doen!

De volgende dingen kun je wel doen.

–         Verzamelen van backlinks die kwalitatief goed zijn

–         Het optimaliseren van de interne structuur

–         Het plaatsen van links op social media, in persberichten, gasten blogs en andere artikelen

–         Startpagina links inzetten als het past bij het profiel

–         Update je linkstructuur met regelmaat en controleer deze ook

–         Blijf backlinks verzamelen. Het is een constant terugkerend iets

–         Geef veranderingen door aan de website die jouw link hebben geplaatst

–         Zorg voor goede content, schrijf deze zelf of laat deze schrijven

–         Backlinks kopen, dit is geen probleem zolang het bij het profiel past

De volgende dingen moet je absoluut niet doen.

–         Ruil niet een op een maar zorg dat je met minimaal drie maar nog liever met vier sites bent

–         Laat gaan spam links staan

–         Plaats geen externe links naar sites die niet te vertrouwen zijn

–         Verspreid geen onwaarheden

–         Link zelf niet naar sites waar onwaarheden opstaan

Vraag en antwoord

Waarom zou ik moeten gaan linkbuilden?

–         Als je hoger wilt ranken in Google dan is linkbuilding van groot belang. Het zorgt ervoor dat er meer bezoekers naar jouw website komen. Deze bezoekers kunnen toekomstige klanten zijn en dat is wat je graag wilt!

Zet ik een linkbuilding campagne zelf op of laat ik het doen?

–         Je kunt dit het beste overlaten aan de professionals. Zij hebben ervoor geleerd en weten precies waarmee ze bezig zijn. Er gaat veel tijd inzitten en die kun je beter besteden aan de dingen waar jij goed in bent.

Hoe snel zie ik resultaat?

–         Je zult natuurlijk niet van de een op de andere dag meteen resultaat zien. Dit heeft wel even nodig. Maar eens er een resultaat is dan blijft dit, mits je de links goed onderhoudt en je website up-to-date blijft.

Ik kan backlinks kopen via een site. Is dit verstandig?

–         Ja, dit behoort tot de opties, voor niets gaat de zon op.

Welke zoekwoorden moet ik kiezen?

–         Neem een zoekwoord wat te maken heeft met jouw product of met jouw dienst die jij verkoopt. Probeer een woord te nemen waarop jouw toekomstige klant op zou zoeken in de zoekmachines.

Een backlink en een interne link, waar zit het verschil?

–         Een interne link is een verwijzing naar een pagina binnen jouw eigen website. Een backlink is een link die naar een externe website gaat.

Autoriteit opbouwen, hoe doe ik dat?

–         Door meer backlinks naar jouw site te krijgen bouw je autoriteit op. Het is dan wel van belang dat de site waar je mee aan backlinking doet al enige autoriteit heeft.

Heeft het zin om aan linkbuilding te doen?

–         Ja, het heeft zeker zin om aan linkbuilding te doen. Echter is het zo een tijdrovend proces dat je beter een extern linkbuilding bureau in kunt schakelen om een goede linkbuilding campagne op te zetten.

Ik kan linken naar heel veel startpagina’s, is dit verstandig?

–         Nee, dit is niet verstandig om te doen. Er is daar geen goede content waardoor het ontbreekt aan relevantie. Je moet er juist voor zorgen dat jouw linkprofiel overeenkomt met dat van je concurrent.

Hoe belangrijk is het schrijven van goede content?

–         Het zelf schrijven of het laten schrijven van goede content is enorm belangrijk. Wanneer je goede content hebt zullen meer mensen naar jouw website toekomen. Zij vinden het heel belangrijk om goede informatie te krijgen over hetgeen waarnaar zij op zoek zijn. De kans dat zij jouw website dan door gaan geven aan anderen is dan zeer groot.

Hoe duurzaam is linkbuilding voor je SEO?

–         Linkbuilding kan je zien als een van de meest duurzame strategieën binnen de SEO. Voor de tijd dat de link online blijft staan kan jij ervan profiteren. Wanneer je een goede linkbuilding hebt zorg je ervoor dat je een goede positie hebt binnen de zoekmachines.

Mijn website is veranderd. Moet ik iets ondernemen?

–         Ja je moet zeker wat ondernemen als je URL’s zijn veranderd. Het kan nu zijn dat degene waarmee jij een backlink hebt een link heeft die doodloopt. Dit is iets wat je absoluut niet wil. Zorg er dus voor dat jouw “partner” op de hoogte is van veranderingen of houdt de URL die je linkt in stand!

Heeft mijn shop echt linkbuilding nodig?

–         Het is niet per se nodig maar als jij meer verkeer wilt op jouw site dan is het wel verstandig. Een goede linkbuilding zorgt ervoor dat jij hoger rankt bij de zoekmachines en dat klanten jou beter kunnen vinden.

Kun je met elke shop of site aan linkbuilding doen?

–         Ja, je kunt dit doen met elke shop of site. Er is geen enkele site of shop uitgesloten. Zorg er wel voor dat jouw site goede content bevat zodat jij niet als een toxic link gezien wordt.

Ik heb zoekwoorden nodig, hoe weet ik waar mensen op zoeken?

–         Door de linkbuilding campagne uit handen te geven hoef jij je daar helemaal niet druk over te maken want zij weten wel hoe zij dit aan moeten pakken. Wil je het per se zelf allemaal uit gaan vinden dan kun je met behulp van Google Keyword Planner erachter komen welke zoektermen dat de mensen gebruiken. Wanneer je dit allemaal hebt uitgezocht kun je beginnen met het content schrijven en daar de juiste anchors in gebruiken.

Mijn website rankt niet bij Google. Wat doe ik verkeerd?

–         Er kunnen een aantal redenen zijn waarom dat het niet goed gaat. Wanneer jouw website nog betrekkelijk nieuw is dan zal deze eerst autoriteit op moeten bouwen. Dit duurt wel even voordat je dit voor elkaar hebt. Geef het dus even de tijd.

–         Zorg dat de inhoud van je website overeenkomt met wat de bezoeker zoekt. Een website waar niet genoeg informatie op staat wordt door een bezoeker alweer snel weg geklikt. Dit is iets wat je wilt voorkomen. Je voorkomt dit door goede en relevante informatie op je website te plaatsen.

Het verkeer op mijn website is gestopt. Hoe kan dit?

–         Wanneer het verkeer plotseling is gestopt is het verstandig om te controleren of dat er niet per ongeluk index tags zijn toegevoegd op je pagina.

–         Voer een controle uit bij Google Search Console om te kijken of dat jouw website misschien is verwijderd. Wanneer dit aan de orde is kan het zijn dat Google jouw website ziet als schadelijk.

Ik wil snel hoog ranken in Google. Kan dit?

–         We willen natuurlijk allemaal alles zo snel mogelijk. Toch zal je het even de tijd moeten geven om de trein op vaart te brengen. Je zult je echt een beetje de weg naar de top moeten gaan zoeken. Dit kan je doen door je site up-to-date te houden, goede content te schrijven en te zorgen voor kwalitatief goede backlinks.

Je kunt er gerust een half jaar tot een jaar voor uittrekken om een constante stroom bezoekers op je site te krijgen en ook klanten. Geef het echt even de tijd. Je zult zien dat wanneer je dit doet het ook blijvend. Is.

Onze conclusie

Het opzetten van een goede linkbuilding campagne is iets wat je beter aan de professionals uit kunt besteden. Het is een heleboel werk en er komt veel bij kijken. Wanneer je dit zelf wilt doen is de kans heel groot dat je toch iets vergeet waardoor het niet helemaal lekker loopt.

Neem een goed linkbuilding bureau in de arm om het voor jou te realiseren zodat je er een lange tijd plezier van zult hebben.