Kwalitatieve linkbuilding

Kwalitatieve linkbuilding

Kwalitatieve linkbuilding is de sleutel tot succes, maar hoe pas je linkbuilding toe?

Als je een webshop hebt met producten dan wil je natuurlijk ook heel graag dat deze producten goed in zicht komen zodat jouw webshop de aandacht krijgt die het nodig heeft en verdiend om te kunnen groeien. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw webshop opvalt tussen al die andere duizenden webshops op het internet? De laatste jaren zijn er namelijk steeds meer webshops bij gekomen en de concurrentie is daardoor echt moordend. Linkbuilding is dan heel erg belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw website op Google opvallend naar voren komt. Hoe dat werkt lees je hieronder.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een methode die ingezet kan worden om ervoor te zorgen dat jouw website beter opvalt binnen de verschillende zoekmachines. Zonder een goede linkbuilding is het lastiger om gevonden te worden wanneer iemand op zoek is naar een specifiek product. Dat komt doordat het aanbod gewoon veel te groot is.

Met kwalitatieve linkbuilding zorg je ervoor dat jouw webshop op Google hoog in de zoekresultaten komt en dit is heel erg belangrijk voor de zichtbaarheid van jouw webshop. Google is een ware autoriteit op het gebied van SEO. Zonder een goede SEO, dit staat voor Search Engine Optimization, kom je helemaal nergens.

Linkbuilding houdt in dat je ervoor zorgt dat er kwalitatieve backlinks geplaats worden voor jouw site. Per site is het woordje kwaliteit anders uit te leggen, graag gaan we daar verder op in.

Kwalitatieve linkbuilding

Het verkrijgen van kwalitatieve backlinks klinkt heel erg eenvoudig maar dat is het in de praktijk niet. Een groot misverstand met linkbuilding is dat je als webshop zoveel mogelijk linkjes moet verzamelen op andere websites. Dit is dus absoluut niet waar want het kan zelfs zo zijn dat je juist slechte Google scores haalt omdat je op een website geplaatst staat die totaal niet gelinkt is aan bijvoorbeeld de branche van jouw webshop of links op sites plaatsen welke zelf een slechte reputatie hebben kan ook schadelijk zijn.

Kwalitatieve links plaatsen is dus heel erg belangrijk. Als je jouw website laat linken is het belangrijk dat je dit niet lukraak op iedere website doet. Als dit namelijk het geval is dan kan het zo zijn dat Google het niet als waardevolle linkbuilding ziet en jouw website daarmee zelfs lager in de ranglijst komt bij Google. Voor iedere site is het anders, als je een nieuwe site hebt (zonder inkomende links) dan kun je bijvoorbeeld in jouw linkbuilding strategie opnemen dat een gedeelte van de kwalitatieve links afkomstig dient te zijn van startpagina’s. Voor het verkrijgen van een natuurlijk linkbprofiel en hoge autoriteit kun je deze links nog perfect inzetten.

Echter als jouw site al vergevorderd is en duizenden bezoekers per maand heeft kun je je afvragen of de links op een startpagina nog toegevoegde waarde voor je gaan zijn, je bent immers niet meer op zoek naar het verkrijgen van verwijzende domeinen maar naar echter kwaliteit.

Het gaat dus bij kwalitatieve linkbuilding niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit maar om jouw positie in Google te verbeteren dien je goed te kijken naar waar jouw site is, in welk stadia verkeerd jouw site zich.

Links verzamelen

Ondanks dat je hierboven hebt kunnen lezen dat kwalitatieve linkbuilding erg belangrijk is en dat het bij linkbuilding niet alleen draait om overal maar gelinkt te worden naar jouw website, is het toch wel belangrijk om zoveel mogelijk relevante links voor jouw website te verzamelen via partners en overige websites.

Dat komt omdat Google eigenlijk werkt als een soort stemsysteem. Dat wil zeggen, hoe meer koppelingen een website heeft hoe hoger de website in het aanzien staat van Google. Mits het natuurlijk wel kwalitatieve links zijn want anders kijkt Google hier niet positief naar en kun je als een soort valsspeler beschouwd worden.

Links inkopen via een site, is dit verstandig?

Omdat het genereren van links een belangrijk onderdeel omdat het algoritme van Google voor ruim 30% uit links bestaat is het erg verleidelijk om links in te kopen. Want, het zoeken van links is een tijdrovende klus en daarbij is dan nog de vraag, is het dan nog kwalitatieve linkbuilding waar je mee bezig bent?

Het inkopen van links is daarom verleidelijk maar er kleven nadelen aan. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen kan het inkopen van links het algoritme van Google in de war schoppen en daarom voert Google een streng beleid ten aanzien van de kwaliteit en de relevantie van de links. Als jouw website dus op sites staat die slecht zijn heeft dit invloed op jouw score bij Google.

Maar over het algemeen is het zo dat Google het slecht kan controleren of de links die gebruikt worden wel of niet kwalitatief zijn en relevant. Alleen je moet jezelf afvragen of je het risico wilt nemen om.

We hebben wel eens een test uitgevoegd en 50 links ingekocht voor 2 verschillende sites, beiden vergelijkbaar mbt optimalisatie en in dezelfde branche en vergelijkbare concurrentie, voor het ene domein hebben we 10 links per maand laten plaatsen, voor de andere 50 links in 1 maand. Voor de 2de site is deze meteen van positie 24 naar positie 90 gedoken, voor de eerste staan we nu in de top 10. Links kopen is prima maar let op met hoe je wat inzet.

Hoe pak je het aan?

Wanneer je kwalitatieve linkbuilding wilt doen is het dus belangrijk om goede links te verzamelen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door afspraken te maken als je een opdracht doet voor een opdrachtgever. Vraag of de opdrachtgever bij tevredenheid een link wil plaatsen naar jouw website, je kunt dit combineren met bijvoorbeeld een recensie.

Maar je kunt ook vragen om een link naar jouw website in ruil voor een andere dienst. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van een blog over het bedrijf die jouw webshop linkt op zijn/haar pagina. Je kunt dan bijvoorbeeld een blog schrijven over de dienstverlening die het bedrijf biedt en door het bloggen is het voor beide partijen een win/win situatie.

Dan is het natuurlijk wel belangrijk dat er goede content geschreven wordt en dat de blog pakkend geschreven wordt zodat de blog de lezer ook daadwerkelijk weet te boeien. Dit is natuurlijk heel erg belangrijk wanneer je bezoekers op jouw website vast wilt houden. Zorg ook dat je duidelijk en informatief schrijft.

Goede content schrijven

Internetmarketing is een grote wereld, maar dat komt omdat alles tegenwoordig via het internet gaat. En die wereld wordt niet kleiner maar die groeit alleen maar met de dag. Om die reden heeft internet marketing ook de toekomst. En om jouw website te laten groeien heb je goede content nodig, maar hoe zorg je er nou voor dat je goede content krijgt?

Dat kun je op meerdere manieren bereiken. Je kunt bijvoorbeeld ervoor kiezen om jouw linkbuilding en SEO marketing uit te besteden aan een gespecialiseerd marketingbureau. Het voordeel is dat je dan zeker weet dat de marketing goed uitgevoerd wordt. Nadeel is dat het veel van je vraagt qua financiële investering en niet iedere webshop eigenaar kan dit ook.

Budget is daarom ook heel erg belangrijk in de keuze welke koers je gaat varen om jouw marketingstrategie op orde te krijgen. De basis van alles is dat je een goed plan moet hebben. Een goed plan zorgt ervoor dat je weet waar je naartoe wilt en welke stappen je hiervoor moet maken.

Professionele content schrijvers

Als je je het kunt permitteren dan is het een goed idee om professionele content schrijvers in te huren. Want goede content schrijven is nog niet zo gemakkelijk. Je moet bijvoorbeeld als je een blog laat schrijven ervoor zorgen dat je ook goede zoekwoorden gebruikt. Teksten als klik hier of kijk daar zijn geen goede zoekwoorden en veel te algemeen.

Daardoor zal je bij Google verdwijnen in de grote massa en doet dit jouw rang in de pikorde bij Google geen goed. Google is natuurlijk een ware autoriteit op het gebied van SEO en elke website of webshop zal ervoor proberen te zorgen om zo hoog mogelijk te eindigen binnen de zoekmachines. Daarom stelt ook Google hoge kwaliteit.

Als er namelijk geen goede kwaliteit is in de zoekresultaten dan kan dit ook weer gevolgen hebben voor Google zelf. Als de gebruikers namelijk ervaren dat de zoekresultaten van Google niet goed zijn of niet goed aansluiten haken mensen af en zullen ze andere zoekmachines gaan gebruiken. Er is Google dus ook een hoop aan gelegen om ervoor te zorgen dat de kwaliteit top is.

Waarom is linken met dezelfde niche zo belangrijk?

Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen is het heel erg belangrijk dat als je gaat linken met andere websites dat je dan wel gaat linken met sites die zich in dezelfde niche bevinden. Doe je dat wel kan dit gevolgen hebben voor jouw positie in het algoritme van Google. Dat komt omdat Google kwalitatieve linkbuilding wil. Google gaat dus niet akkoord met onnodig en overdreven linken.

Aan de andere kant is het ook heel erg belangrijk naar jouw klanten toe die jouw site bezoeken dat ze geen onzin linken vinden die helemaal niet relevant zijn met deze vraag waarvoor de klant jouw website of de andere website waar op jouw site gelinkt is bezoekt. Onzin informatie is vaak een ergernis voor een potentiële klant en kan er juist voor zorgen dat je een klant verliest.

Mocht je toch gebruik maken van linken op andere niche sites dan is het wel belangrijk dat je vermeldt dat het gaat om derden en of gesponsorde links. Zo ben je in elk geval transparant naar de klant toe en ook het algoritme van Google kan dit heel erg waarderen. Het voorkomt een hele hoop ellende en gedoe.

Wat zijn backlinks en hoe belangrijk zijn deze?

Op de vraag wat backlinks zijn heb je in het bovenstaande al een beetje kunnen lezen wat dit is. Een backlink is niets meer of minder dan een aanbeveling van een andere site. Dus bijvoorbeeld jij hebt een webshop met bloemschikken en je hebt voor een opdrachtgever een mooi boeket geleverd dan kan het zijn dat de opdrachtgever jouw website linkt aan zijn/haar website.

Dit is dus een manier van ‘aanbevelen’. Hoe meer je van dit soort aanbeveling hebt hoe meer Google ziet dat jouw website autoriteit heeft en dus serieus genomen moet worden. Autoriteit voor jouw website is dus heel erg belangrijk.

Als je op zoek gaat naar een goede backlink dan is het wel heel erg belangrijk dat je zoekt naar een goede betrouwbare website die ook goed aangeschreven staat bij Google. Want de kwaliteit en autoriteit van deze website is uiteindelijk ook van belang voor jouw positie bij Google. Dit speelt dus allemaal mee. Google kijkt niet alleen naar de kwaliteit van jouw site maar ook van de aanbevelen.

Toxic links, waarom moet je deze zien te voorkomen?

Slechte aanbevelingen zijn funest voor jouw website. Dit soort links worden ook wel toxic links genoemd via Semrush of krijgen een spam score mee vanuit MOZ. Stel dat je op een site aanbevolen wordt met jouw website die bijvoorbeeld veel slechte recensies heeft, bijvoorbeeld omdat producten niet op tijd geleverd worden of omdat de service te wensen over laat. Dan moet je je afvragen of het wel verstandig is of jij jouw bedrijf hier aan wilt laten linken. Dit kan namelijk ook echt consequenties hebben voor jouw autoriteit.

Hoe kun je zien of een link toxic is of niet?

Je moet dus ten alle tijden zien te voorkomen dat je te maken krijgt met een toxic link. Maar hoe weet je dan of je te maken hebt met een goede link of met een toxic link? Er zijn een aantal dingen waar je op kunt letten en die een aanwijzing kunnen zijn of een link toxic is of niet. Zo voorkom je een hele hoop ellende. Waar je op moet letten is het volgende:

  • Vermijd links die van een website komen om links te genereren voor jouw website. Het kan heel aantrekkelijk lijken om van dit soort dienstverlening gebruik te maken maar het risico is enorm dat je te maken krijgt met een vervuilde link en dat moet je niet willen. Dit beschadigt jouw autoriteit binnen de zoekmachines en zeker met name bij Google.
  • Check de reacties van andere gebruikers. Wanneer je bijvoorbeeld ziet dat er heel veel negatieve reacties zijn geplaatst door gebruikers op de site waar jouw bedrijf aan gelinkt staat, weet je dus ook zeker dat het niet verstandig is om jouw site hieraan te laten linken. Als je dat namelijk wel doet, dan loopt jouw website ook imagoschade op.
  • Kies niet voor buitenlandse links zoals bijvoorbeeld uit de Aziatische markt zoals China, Taiwan en Japan. Het is niet productief te noemen om jouw website hieraan te laten linken. Want deze sites zullen geen directe, kwalitatieve linkbuilding voor jouw site ondersteunen. Dat is erg zonde want op die manier raakt jouw site alleen maar beschadigt.

Een stevige interne linkbuilding, hoe zet je die op?

Allereerst is het belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw website goed opgezet is. Een haperende website of een website met veel technische problemen wekt alleen maar irritatie op en dat is niet waar je op zit te wachten. Wil je klanten trekken én ook vasthouden dan moet je ervoor zorgen dat je een website hebt die ook daadwerkelijk naar behoren werkt.

Wanneer je website goed draait, zonder haperingen en alles werkt naar behoren is het belangrijk om een plan te maken. Met interne linkbuilding zorg je er voor dat mensen op jouw site van de ene naar de andere relevante pagina kunnen surfen. Dit hoort bij de on-page optimalisatie.

Professioneel bureau inhuren voor jouw linkbuilding

Wanneer je het beschikbare budget hebt om linkbuilding uit te besteden dan kan je dit heel veel werk uit handen nemen. Met linkbuilding uitbesteden zorg je ervoor dat je specialisten aan het werk zet welke de werkzaamheden efficient uit kunnen voeren en jij je kunt focussen op jouw core taken, waarschijnlijk het verkopen van producten of verbeteren van jouw bedrijfsactiviteiten.

Het uitbesteden van linkbuilding, doen of niet doen?

Zoals je hebt kunnen lezen is kwalitatieve linkbuilding toepassen niet zo gemakkelijk. Er komt een hoop op je af wanneer je gebruik wilt maken van linkbuilding. Het doel van linkbuilding is natuurlijk dat jouw website meer bezoekers genereert en ook makkelijker te vinden is wanneer er gezocht op Google naar een specifieke dienstverlening.

Kwalitatieve linkbuilding is daarom ook erg belangrijk en het is zaak dat je een goede linkbuilding strategie maakt om te voorkomen dat je geen kwalitatieve links krijgt. Het uitbesteden van de linkbuilding van jouw website kan dus een hele goede zet zijn. Het enige nadeel is wel dat het geld kost, maar daar krijg je wel een hoop voor terug.

Als je een bedrijf wilt inhuren voor linkbuilding dan is het natuurlijk wel verstandig om te kijken of je met een goed bedrijf te maken hebt. Je hebt ook bedrijven die aanbieden backlinks voor je te kopen maar dit is niet altijd verstandig. Het lijkt alsof je sneller resultaat hebt maar de kwaliteit van de links laat vaak te wensen over.

Wil je meer lezen over het opzetten van een linkbuilding strategie? Klik dan hier.

Hoe krijgt je website meer autoriteit?

Je website krijgt meer autoriteit door ervoor te zorgen dat jouw website goed aanbevolen is door websites welke zelf ook al hoog aangeschreven staan. Wees dus erg selectief in welke websites jouw website mogen linken. Kwaliteit is belangrijk. En het beste is nog om de samenwerking te zoeken met een bedrijf die binnen jouw niche werkzaam is.

Het is namelijk vrij zinloos om gelinkt te worden aan een bedrijf die nul feeling of achtergrond heeft met de branche waarin jij werkzaam bent. Het lijkt misschien allemaal heel erg leuk maar je moet je wel realiseren dat als een klant op zoek is naar ijzerwaren en via een link terecht komt op een hobbywinkel met naaigaren dat dit heel frustrerend is voor een klant.

Dit is natuurlijk maar een voorbeeld maar dit is wel hoe het in de praktijk werkt. Als je klanten wilt vasthouden en als je ervoor wilt zorgen dat ze ook daadwerkelijk tevreden zijn en blijven, is het belangrijk om kwaliteit te verkiezen boven kwantiteit. Zorg dan dat je gelinkt wordt aan bedrijven die binnen jouw niche zitten.

FAQ

Hier kun je het antwoord vinden op de meest gestelde vragen over de linkbuilding.

  • Is het moeilijk om zelf te linkbuilding?

Antwoord: Linkbuilding is niet een heel erg gemakkelijk, al denkt men vaak van wel. Er komt veel kijken bij Linkbuilding. Zeker wanneer je kwalitatieve linkbuilding voor jouw webshop/site wilt. Daarom moet je de linkbuilding stapje voor stapje toepassen.

Wil je zelf linkbuilden? Klink dan op deze link om er alles over te lezen.

  • Waar moet een site of shop aan voldoen voordat je kunt beginnen met linkbuilding?

Antwoord: Het meest belangrijke bij kwalitatieve linkbuilding is dat jouw website goed opgezet is en ook goed draait. Een webshop of website die telkens haperingen heeft, is zeer irritant voor de klant. Als jij in een winkel lang moet wachten gaat dit ook vrij snel irriteren, on-line is dit nog een stapje erger. Als een site traag is haakt de gebruiker af. Dat moet je dus zien te voorkomen. Zorg er dus voor dat jouw site technisch en on-page (inclusief de teksten) goed op orde is of dat je dit goed op orde gaat maken.

Met linkbuilden kun je meteen beginnen maar je dient geoptimaliseerd te zijn of alles te optimaliseren.

  • Ik ben loodgieter en mijn buurvrouw heeft een nagelstudio. Is het verstandig naar elkaar te linken?

Antwoord: Nee dit is niet verstandig. Probeer te linken met iemand uit je eigen niche. Dit is beter voor de kwaliteit van het doorlinken en Google kun je dan ook geen problemen mee krijgen en dat wil je ook niet, want dat gaat ten koste van de kwaliteit.

  • Ik kan goedkoop backlinks kopen. Is dit een goede zet om te doen?

Antwoord: wees voorzichtig met het inkopen van backlinks, maar kort door de bocht, ja het kan interessant zijn om deze in te kopen.

  • Ik ga mijn site aanpassen. Zijn er dingen waarmee ik rekening moet houden?

Antwoord: Ja zeker! Zorg dat jouw url die jij met anderen deelt hetzelfde blijft of geef je nieuwe url door. Doe je dit niet dan loopt de link dood en kost dit je click, views en zelfs klanten. Een andere optie is om 301 redirect in te stellen maar hier verlies je altijd wat link kracht door.

  • Ik ben vorige week begonnen met linkbuilding maar merk nog geen verschil. Doe ik het fout?

Antwoord: net zoals het opbouwen van een klantenbestand tijd in beslag neemt geldt dit ook voor linkbuilding. Soms kan het enkele maanden duren eer je een resultaat ziet.

  • Ik ben gevraagd om een gastblog te schrijven. Doe ik hier verstandig aan?

Antwoord: Een gasten blog is extra reclame voor je site! Zorg wel dat je dit doet voor iemand die in jouw branche zit en plaats een link naar jouw eigen website in de blog.

  • Is het verstandig om linkbuilding uit te besteden aan een professioneel bedrijf?

Antwoord: Wij denken van wel, maar het is dan ook onze core business. Als jij tijd over hebt en het niet erg vind om misschien wel een uur bezig te zijn met het verkrijgen van 1 link dan kun je het zelf uitvoeren. Echter zijn wij van mening dat onze efficientie niet te evenaren valt en wij het ondanks de kosten, vele malen efficienter kunnen en het altijd de moeite waard is om linkbuilding uit te besteden bij ons.

Conclusie:

Linkbuilding is een vak apart. Om dit goed voor elkaar te hebben is het soms beter dit uit handen te geven en het over te laten aan een bureau dat gespecialiseerd is in linkbuilding. Het kost ontzettend veel tijd om een goede strategie in elkaar te zetten wanneer je eigenlijk niet zo goed weet waarmee je bezig bent. Tijd is geld en die tijd kan je dan beter besteden aan andere dingen.

Wil je het toch liever zelf doen? Zorg dan dat je jezelf goed voorziet van informatie en maak een checklist zodat je goed bij kunt houden welke stappen jij al hebt ondernomen (lees onze linkbuilding 101 door voor wat leuke tips). Zorg ervoor dat je je website alleen laat linken aan relevantie en kwalitatief goede sites. Omdat als je dat niet doet kan Google jou als een valsspeler beschouwen.

Het algoritme van zit complex in elkaar en Google ziet er streng op toe dat er niet gemanipuleerd wordt. Als dit wel gebeurt loop je het risico dat Google erachter komt en dan word je dus naar beneden gezet in de ranglijst en dat is een situatie die uiteraard niet wenselijk is.

Pak alle mogelijke manieren aan om toch meer views en geld te generen. Als je de tijd hebt kun je bijvoorbeeld proberen om een blog te beginnen. Een blog is de ideale manier om te oefenen met linkbuilding. Belangrijk is daarbij wel dat je natuurlijk zo leuk en informatief mogelijk schrijft. Doel moet altijd zijn om klanten te verrassen en welkom te heten.

Kwalitatieve linkbuilding is een vak apart en zoals je hebt gelezen kost het linkbuilden veel tijd. Verwacht dan ook niet dat je binnen een week een resultaat zult zien. Dit heeft tijd nodig. Neem de tijd om rustig te beginnen met linkbuilding en wees kritisch en scherp met wie je in zee gaat en wat je persoonlijke doelen zijn voor jouw website/webshop.