SEO positie verbeteren

SEO positie verbeteren

Ondernemers die een eigen website hebben en graag meer bezoekers aan willen trekken, doen er verstandig aan om de SEO positie van de website te verbeteren (wij noemen dit zoekmachine optimalisatie). Het is voor een bedrijf belangrijk om hoog in zoekmachines zoals Google te staan.

De SEO positie verbeteren kan op een redelijk eenvoudige manier. Dit doe je door gebruik te maken van de juiste zoekwoorden. Vervolgens verwerk je deze in de content op je website. Je achterhaalt deze zoekwoorden door te kijken op welke woorden de doelgroep naar jouw product of dienst zoekt.

Zet altijd jouw bezoekers op de eerste plaats, schrijf de content voor hen en voeg waarde toe. Google probeert nu eenmaal ons te begrijpen. Je kunt deze teksten vervolgens optimaliseren zodat het voor Google duidelijker is waar de tekst over gaat.

Hieronder staan een grote hoeveelheid tips welke je kunt gebruiken, wil je dat wij het voor je oppakken, neem even contact op, we helpen je graag.

De juiste techniek

Heel simpel gezegd dient jouw website snel genoeg te zijn voor de bezoekers, geen dode links te hebben (de bezoeker moet niet op een door spoor komen als men op een link klikt) etc.

Hier komen heel wat punten bij maar stel jezelf de vraag, “is mijn site snel genoeg?”

Het gebruik van zoekwoorden

Via tools zoals bijvoorbeeld Google Keyword Search kan je snel vaak gebruikte combinaties achterhalen. Wij gebruiken zelf diverse tools waar wij abonnementen op hebben zoals aHrefs en Semrush. Zodra je weet wat je doelgroep aan zoekwoorden gebruikt in Google kan je deze woorden bewust gebruiken in de content op je website.

Wanneer je dit optimaal wilt doen kan je het beste per relevante zoekterm je content schrijven. Zorg ervoor dat de zoekwoorden zowel in de titel als in de inleiding en de tussenkopjes verwerkt worden, voor een bepaalde pagina maak je dan een plan welke zoekwoorden je eventueel wenst te combineren of welke een eigen pagina nodig hebben. Gebruik ze ook in afbeeldingen en in omschrijvingen. Google zal dit snel oppikken.

Misschien vind je het lastig om goede content te schrijven die ook nog eens de juiste zoekwoorden bevat. Geldt dit ook voor jou, draai het dan gewoon om. Schrijf eerst een leuke tekst en als die af is ga je proberen de juiste zoekwoorden in de content te verwerken.

Hierdoor zal de content beter gevonden kunnen worden. Wanneer je een eigen website hebt dan wil je natuurlijk wel dat je teksten ook daadwerkelijk gelezen worden. Omdat je met het verbeteren van je SEO-posities hoger in Google komt trek je hierdoor meer verkeer aan op je website. Om de juiste woorden te vinden stel je vaak een zoekwoorden onderzoek op.

Onderwerpen

Gaat je doelgroep op zoek dan gebruiken ze om te vinden wat ze zoeken natuurlijk hun eigen woorden. Het komt vaak voor dat deze woorden dicht bij elkaar liggen. Je kan als ondernemer de keuze maken om je teksten aan te passen op deze zoekwoorden

Beter kan je ervoor kiezen om clusters te maken. Schrijf verschillende content waarin de zoekwoorden gebruikt worden en link deze onder elkaar. Als het kan gebruik je in de teksten die gelinkt zijn ook weer dezelfde zoekwoorden.

Je geeft Google op deze manier signalen dat jij een echte specialist bent. Als het mogelijk is, gebruik dan ook een zoekwoord in je domeinnaam. Wanneer er met een URL naar je website gelinkt wordt weet Google waar het over gaat.

Google Search Console

Je kan in Google Search Console alle zoekwoorden vinden om je SEO-posities te verbeteren. Deze vind je onder het kopje prestaties. Mocht je nog geen gebruik maken van Google Search Console dan is het zeker aan te raden om het wel te gaan gebruiken om je SEO-posities te verbeteren.

Goede teksten

Het grappige van een zoekmachine zoals Google is dat deze eigenlijk niets anders doet dan mensen nadoen. Stel je voor dat jij de keuze mag maken tussen een website die regelmatig van nieuwe teksten wordt voorzien (geoptimaliseerd) of een site waar bijna niets veranderd.

Het zal vast duidelijk zijn waar jouw voorkeur in dit voorbeeld naar uit zou gaan. Google ziet graag nieuwe content op websites. Dus hoe vaker jij iets wijzigt op de website, hoe sneller Google jou weet te vinden.

Interactie

Als er een ding is waar Google dol op is dan is dat wel unieke content. Hierbij gaat het niet alleen om de door jou geschreven teksten, maar ook om de reacties die klanten eronder schrijven. Dit is met name het geval wanneer in deze teksten ook de zoekwoorden weer terugkomen.

Wanneer je goede teksten op je website hebt staan zorgt dit voor interactie. Het is de bedoeling dat de content iets bij je lezers losmaakt zodat je niets liever willen dan jouw product of dienst aanschaffen. Zorg er dus voor dat de content op je website altijd relevant en informatief is.

Interne links

Het is belangrijk dat je op jouw website goed naar andere pagina’s linked, zodat je de bezoekers eventueel direct door leid naar een vervolg onderwerp wat ze interessant vinden. Wanneer je naar een eerder geschreven tekst wilt linken, stop je in de gelinkte tekst een aantal zoekwoorden. Gaat de content bijvoorbeeld over een auto kopen, verwerk dan de woorden auto kopen in de link. Wil je meer lezen hierover, bekijke dan deze pagina over: interne linkstructuur welke een vorm van on-page optimalisatie is.

Google zal dit begrijpen als tip waar de bestemmingspagina over gaat. Wanneer er nu iemand op Google gaat zoeken met de woorden auto kopen is de kans groter dat die persoon jouw pagina als eerste ziet verschijnen.

Pas op met taggen

Bij een aantal managementsystemen heb je de mogelijkheid om artikelen te taggen. Dit mag in eerste instantie aantrekkelijk lijken, toch is het beter om dit niet te vaak te doen. De kans is groot dat Google dit als duplicaat ziet.

Wanneer er veel van deze URLs op je website staan bestaat er een grote kans dat Google in de war raakt. Hierdoor zal het verkeer op je website aanzienlijk minder worden. Dit komt omdat Google nu de verkeerde URLs aandacht geeft.

Het betreft in dit geval geen tags bij plaatjes of foto’s. Deze tags zijn wel geschikt om je SEO-posities te verbeteren. Door op deze plaatsen tags te gebruiken zal je zeker hoger in zoekmachines zoals Google komen.

Ankerteksten

Ankerteksten worden ook wel anchorteksten genoemd. Hierbij betreft het de tekst van een linkje. Google gebruikt ankerteksten om de relevantie van de pagina waarnaar toe gelinkt wordt te bepalen.

Schrijf je bijvoorbeeld een ankerlink met daarin de tekst alles voor de hond, dan weet Google dat je tekst over dit bepaalde onderwerp gaat. Je kan ankerteksten prima gebruiken om zoekwoorden een hogere positie in Google te geven.

Wel geldt voor ankerteksten dat je er om je SEO-posities te verbeteren goed mee moet oppassen. Het kan goed werken maar het komt ook voor dat Google penalties geeft voor over geoptimaliseerde ankerteksten. Let dus goed op.

Externe link verwijzingen

Als er een ding belangrijk is voor betere SEO-posities dan zijn dat wel linkjes. Er zijn tegenwoordig een groot aantal websites die in aanmerking komen voor een hogere positie in Google. Hierom is het belangrijk dat er op jouw content gestemd wordt.

Als er veel gerelateerde websites zijn die allemaal aan jouw website gelinkt worden, wil dit voor Google zeggen dat je bedrijf belangrijk is. Je zal hiervoor beloond worden met een hogere plek in de zoekresultaten.

Wil jij hier meer over lezen? Bekijk een van deze pagina’s:

Je vindbaarheid op Google verbeteren met SEO

met de jusite SEO positie kun je meer bezoekers / klanten binnen halen. Websites die hoge posities in zoekmachines bereiken worden dagelijks door heel veel bezoekers bezocht.

Je investeert een keer maar deze investering zal je daarna wel jarenlang rendement opleveren. Kort uitgelegd draait SEO eigenlijk om vraag en aanbod. Je klanten gaan met een reden op zoek. Of ze hebben een vraag.

SEO is een belangrijk onderwerp van jouw online marketing strategie en een uitstekend hulpmiddel om betere antwoorden te geven op vragen die bezoekers van je website stellen. Met de juiste SEO zit je website technisch goed in elkaar. Dit zorgt er weer voor dat je website makkelijk te gebruiken is.

SEO heeft als doel om je website beter te maken voor je bezoekers. Wanneer je zelf SEO wilt toepassen om beter vindbaar te zijn in Google is het belangrijk dat je niet enkel een paar kleine veranderingen toepast.

Mocht jij een online marketing bureau zoeken om jou hier mee van dienst te zijn, neem contact met ons op, we helpen je graag! We hebben diverse SEO specialisten welke jou goed kunnen adviseren of de hele SEO campagne kunnen oppakken.

Leave a Comment

Your email address will not be published.