Linkbuilding strategie
Om een linkbuilding strategie te maken is het ten eerste belangrijk dat je snapt wat linkbuilding nou eigenlijk is. Bij linkbuilding is het belangrijk dat er actief links op andere websites staan die verwijzen naar jouw website. Op deze manier kan je vaak hoger op komen in de zoekmachine van Google. Dit is belangrijk omdat er veel bedrijven wereldwijd zijn die ook een website hebben. Door jezelf te onderscheiden van de competitie kan je veel meer bezoekers op je website krijgen. Daarom is het belangrijk dat je een goede site hebt die ook aan alle regels voldoet zodat je hogerop kan komen in deze rankings. Google wilt namelijk alleen relevante websites boven aan de zoekmachine hebben. Zij kunnen door middel van informatie krijgen van de website dit dan ook bepalen. Het krijgen van deze informatie moet dan ook zo soepel mogelijk gaan en moet op een makkelijke manier zijn voor Google.
Ook is het belangrijk om aan linkbuilding te doen. Als je bedrijf geen grote naam heeft is dit vaak moeilijk en is het belangrijk dat je als website houder hier zelf mee aan de slag gaat. Dit is belangrijk omdat je op deze manier meer bezoekers naar je website kan halen. Dit doe je dan door middel van veel externe websites te gebruiken die naar jouw website komen. Zo is het ook belangrijk als je hiermee begint dat je een goede linkbuilding strategie hebt. Op deze manier kan je ook een planning maken en zeker weten dat alles ook in orde komt als je aan de slag gaat met deze opdracht.
Geschiedenis van linkbuilding
Zo toen Google in zijn begin jaren zat was het heel erg makkelijk om hoog in de zoekmachine te komen van Google. Dit kwam ook doordat er minder bedrijven waren die een website hadden en er niet veel competitie was. Ook waren er weinig regels die te maken hadden met het gebruiken van links naar een website. Toen was het makkelijk om heel veel links overal neer te zetten ook al waren deze helemaal niet relevant. Op deze manier kon er als het ware vals gespeeld worden door een bedrijf en zo meer omzet kunnen omzetten. Hierbij werd er dan ook gebruik gemaakt van een spamrobot. Deze kon automatisch overal links achterlaten die naar jouw website deden verwijzen. Op deze manier kwamen mensen ook al snel hoog in de zoekmachine van Google.
Doordat Google zichzelf ontwikkelt heeft gaat dit tegenwoordig veel moeilijker. Daarom is kwantiteit niet meer heel belangrijk en gaat het er niet meer om hoeveel links je plaatst. Maar gaat het ook om de kwaliteit van de links die gepost worden. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken naar de content waarin de link staat en wordt er gekeken naar de content van de website waarnaar de link aan het verwijzen is. Op deze manier kan de relevantie bepaald worden en is er een grotere kans dat je hoger in de Google ranking komt. Zo is het belangrijk voor Google dat alle links ook handmatig in een stuk content wordt gezet en niet door een automatisch iets. Op deze manier heb je ook een natuurlijk linkprofiel. Dit kan veel uitmaken bij Google en je goed helpen in de rankings. Ook is het belangrijk dat je door middel van een anchor een informatie blok kan geven aan een link. Hierbij geef je een Google context aan een link en is het makkelijker voor Google om informatie hier uit te trekken.
Linkbuilding strategie gebruiken
Als alles goed gaat hoort een website op een normale wijze backlinks te krijgen. Dit is ook de bedoeling van Google en die wilt ook dat het op deze manier gaat. Zo zeggen ze zelf ook dat linkbuilding bijvoorbeeld helemaal niet nodig is. Voor veel grote bedrijven zoals Apple, Amazon en Samsung is dit dan ook helemaal niet nodig. Zij krijgen door hun naamsbekendheid al gauw links richting hun website. Op deze manier hoeven ze zelf ook niks te doen aan linkbuilding. Voor kleine bedrijven is dit natuurlijk een heel ander verhaal en moeten ze dit dan ook zelf doen. Zo kan je als je net gestart bent met je bedrijf weinig naamsbekendheid hebben. Op deze manier krijg je natuurlijk nooit links richting je eigen website. Door middel van een linkbuilding strategie te ontwikkelen zorg je ervoor dat je dit wel kan krijgen. Door meerdere externe websites te zoeken van een hoge kwaliteit kan je een profiel opbouwen waarbij jij aan de linkbuilding van je website wilt werken. Op deze manier kan je backlinks opbouwen die aansluiten op je website. Op deze manier kan je dan ook hoger op komen in de zoekmachine ranking van Google. Het is echter wel belangrijk dat Google ziet dat het waardevolle informatie is en relevant aan de content en de website. Anders kan het zo zijn dat dit dan natuurlijk niet werkt.
Wanneer beginnen met linkbuilding
Het is natuurlijk altijd handig om aan linkbuilding te doen. Echter is het niet slim om hiermee te beginnen als je nog geen goede website hebt. Het is dan ook belangrijk dat je website al van een hoge kwaliteit is voordat je er aan denkt dat je kan gaan linkbuilden. Zo kan je je website al goed opstellen met content en kan je bijvoorbeeld de indeling van je website al in orde maken voordat je begint met linkbuilding. Zoals al eerder gezegd is het belangrijk dat de backlinks van een hoge kwaliteit zijn. Als jij dan zorgt dat de website in orde is kan Google zien dat het relevant is. En op deze manier kan je ook dan hoger komen in de zoekmachine ranking van Google.
Zo is het ook belangrijk dat de techniek van je website al in orde is voordat je begint met linkbuilding. Zo kan je kijken hoe snel een website laadt en kan je bijvoorbeeld kijken of de host goed je website kan hosten. Ook is het belangrijk dat je website gebruiksvriendelijk is en hij makkelijk te gebruiken is voor de bezoekers. Dit kan je doen door het makkelijk te maken dat je door de website heen kan gaan. En kan je foute stappen uit je website halen die het moeilijker maken voor de mensen die op je website zijn. Ook is het belangrijk dat je website goede content kan aanbieden. Zo moet de content relevant zijn aan de website en moet de content foutloos zijn en actueel. Als je dit allemaal in orde hebt kan je ook beginnen met linkbuilding.
Beginnen met een linkbuilding strategie
Als je gaat beginnen met een linkbuilding strategie is het belangrijk dat je naar meerdere dingen kijkt. Zo moet ten eerste als eerder gezegd je website in orde zijn en mogen hier ook geen fouten meer in zitten. Zorg daarom ervoor dat dit geregeld is. Daarna is het belangrijk dat je relevante content gaat maken die te maken heeft met je website. Dit kunnen teksten zijn over je producten en mensen informeren over bepaalde dingen. Dit kunnen natuurlijk ook verschillende blogs zijn hierover. Ook moet het makkelijk zijn om op je website makkelijk te kunnen navigeren. Ook is het belangrijk dat je wat over linkbuilding te weten komt. Zo is het belangrijk dat je weet wat een backlink is. Deze backlink kan je op een zoekwoord zetten door middel van een hyperlink te gebruiken op het zoekwoord. Deze backlinks kan je paar keer gebruiken in een stukje content, maar niet teveel. Het gaat natuurlijk om de kwaliteit en niet om de kwantiteit. Ook kan je meer te weten komen over de linkwaarde. Dit is een waarde die laat zien hoeveel mensen op een link klikken. Dit geldt voor jou, maar natuurlijk ook voor de mensen die je link gepost hebben. Ook heb je een anchor text. Dit is een stuk context wat onder een link komt te staan als je er met je muis op gaat staan. Dit kan een beetje informatie geven over de link. Dit is vooral belangrijk voor Google om hier informatie uit te halen. Google ziet dit dan ook als waardevolle informatie die gebruikt kan worden voor je ranking in Google. Ook laten deze anchor texten zien waar de pagina overgaat waarna je naartoe verwezen wilt worden.
Je doelgroep
Bij bijna iedere marketing strategie is het ook heel belangrijk dat je weet wie je doelgroep is. Op basis hiervan kan je ook content schrijven die aansluit op je doelgroep. Dit is natuurlijk wel belangrijk. Zo kan je kijken naar verschillende websites waarbij je wilt beginnen met linkbuilding. Je moet dan wel kijken of je doelgroep al op deze website komt. Hiervoor kan je dan ook bijvoorbeeld informatie ergens over ophalen die je nodig hebt voor je strategie. Ook kan je doelen voor jezelf stellen om te kijken of het aanslaat bij je doelgroep. Dit is belangrijk anders bestaat de kans natuurlijk dat je alles voor niks aan het doen bent. Dit wil je natuurlijk niet hebben en je moet hier dus wel opletten.
Verschillende links
Ook heb je met linkbuilding te maken met verschillende links. Zo heb je bijvoorbeeld interne links die zorgen voor dat een bezoeker op je website gelinked wordt naar een andere gedeelte van je website. Dit kan handig zijn voor bijvoorbeeld een actie of als je de klanten meer informatie wilt verstrekken. Het is natuurlijk hierbij wel handig dat de informatie ook relevant is aan de vorige pagina. Anders is het niet relevant genoeg voor Google en wordt het ook niet opgenomen. Dan heb je de externe links. Dit zijn links die je vanuit je eigen website verwijst naar andere websites. Dit kunnen dan informatieve websites zijn zoals Wikipedia. Het is wel heel belangrijk dat je niet verwijst naar bijvoorbeeld een concurrent. Anders heb je de kans natuurlijk dat je veel bezoekers of klanten gaat mislopen. Dit wilt je dan natuurlijk ook niet hebben. Dan heb je natuurlijk nog de backlinks. Deze zijn het belangrijkste en deze moet je ook altijd toepassen in je strategie. Zo is het met backlinks belangrijk dat je weet dat het vanuit een externe website verwijst naar je eigen website. Dit is heel belangrijk en kan je goed gebruiken. Het is wel belangrijk dat de content een verband heeft met je eigen website en hierdoor ook relevant is. Ook is het belangrijk dat er niet teveel van deze backlinks in je content staan. Daarom is kwaliteit dan ook heel belangrijk en niet alleen de hoeveelheid.
SEO is belangrijk
Omdat er zoveel bedrijven zijn die allemaal een website hebben en gevonden willen worden op de Google zoekmachine is het belangrijk dat jij je kan onderscheiden. Hierbij is het belangrijk dat je wel weet hoe. Zo is het belangrijk dat je alle factoren van de SEO in acht neemt en kijkt wat je moet doen om je website beter te kunnen maken. Zo is het belangrijk dat je website technisch in orde is en dat je bijvoorbeeld de website snel kan laden. Ook is het belangrijk dat alle content die op je website staat relevant is, maar ook bijvoorbeeld actueel. Op deze manier kan Google zien dat je content waardevol is en heb je een hogere kans dat je een hogere ranking krijgt van Google. Dit is natuurlijk wat je wilt. Ook is het belangrijk dat de bezoeker makkelijk kan navigeren op je website. Dit is ook belangrijk voor Google op deze manier kunnen ze de informatie van je website ook makkelijker krijgen en gebruiken voor dingen. Daarnaast is het belangrijk dat de host van je website ook goed is en moeten er veel bezoekers degelijker tijd op je website kunnen komen zonder problemen.