SEO WordPress Tips

SEO WordPress Tips

SEO WordPress Tips

Als we kijken naar de wereld van Search Engine Optimization, ook wel SEO genoemd, verander deze enorm veel in de afgelopen tijd. Dit geeft echter aan dat het nog lang niet voorbij is met SEO. Hoe groter het marktaandeel van WordPress wordt, des te meer mensen op zoek zijn naar het verbeteren van de SEO strategie.

Zoals je wellicht weet moeten bedrijven steeds beter en meer unieke manieren bedenken om naar de top van zoekresultaten te gaan. Maar hoe kun je nu het beste je strategie aanpassen om zo hoog mogelijk in Google te gaan scoren? In dit diepgaande artikelen zullen we stilstaan bij meerdere tips waarbij we zeker weten dat we het organisch verkeer gaan laten groeien. Hierdoor weet je zeker dat je de concurrenten de baas bent en zul je kunnen profiteren van een toename in je online zichtbaarheid en dus meer omzet generen.

Tip 1: Kijk naar je Core Een Vitals

Als eerst is het goed stil te staan naar de Core Web Vitals. Dit zijn namelijk voor een groep meetbare indicatoren voor prestaties waarbij wordt aangegeven hoe goed een website werkt vanuit het perspectief van de gebruiker.

Het is mogelijk om via de Google Search Console te kijken hoe je pagina’s scoren op het gebied van Core Web Vital. Hierbij wordt er een onderscheid gemaakt bij de indicatoren die de rating “Good”, “Needs improvement” if “Poor” krijgen. Hierdoor krijg je tevens ook een rapport die aangeeft hoe de indexatie precies werkt en dat is natuurlijk erg prettig. Misschien Vraag je jezelf nog af hoe de Core Web Vitals het rapport gebruikt om je pagina’s te bepalen. Het is goed om te benoemen dat niet alle pagina’s worden gecheckt, maar het is wel mogelijk om een lijst te selecteren van pagina’s waaruit je zelf kunt kiezen. Kortom, zeker een aanrader.

Tip 2: Kies een geschikte domeinnaam

Als je van plan bent om een website te gaan lanceren is het altijd eerst goed om te kijken of je www of juist geen www in je domeinnaam moet verwerken. Veel mensen hebben namelijk een mening over de impact hiervan op je vindbaarheid. Echter, is er geen voordeel op het gebied van SEO als je www in je domeinnaam opneemt.Er zijn echter wel een aantal mogelijkheden om dit alsnog op te nemen. Het is dus kortom een kwestie van smaak of je wel of niet de drie letters in je domeinnaam wilt integreren.

Elke keuze die je maakt is het altijd goed om redirect in te stellen zodat er maar een versie beschikbaar is die toegankelijk is. Als je bijvoorbeeld www.google.com niet wilt gebruiken, dan is het goed om ervoor te zorgen dat je deze redirect naar google.com. Eerder kon je dit niet zelf kiezen en werd zelf gekozen in de Google Search Console welke er van toepassing heeft, maar dit is anno 2019 afgeschaft. Hierdoor kun je nu zelf zien welke versie je hebt en op basis welke informatie beschikbaar is zoals het schema markup. Kortom, het is tegenwoordig meer een kwestie van smaak of je wel www of geen www in je domeinnaam wilt hebben.

Tip 3: Het installeren van goede plugins

Als je kijkt naar zoekmachine optimalisatie is WordPress in haar standaard al vrij goed. Het is toch aan te raden om naast de standaard details nog een SEO plugin te downloaden. Hiermee zorg je er namelijk voor dat je volledig controle hebt over wat mensen in Google van je website zien en dat is natuurlijk precies hetgeen wat je wilt bereiken.

Als we kijken naar populariteit is de gratis versie van SEO by Yoast zeker een plugin die duidelijk de winnaar is. Om deze reden is het dan ook zeker aan te raden om deze plugin te downloaden. Het voordeel van deze plugin is dat de kosten enorm laag zijn en dat is natuurlijk erg prettig. Je kunt de plugin namelijk gratis downloaden waardoor je er direct gebruik van kunt maken.

Ben jij benieuwd hoe je het beste deze plugins moet downloaden en moet installeren? Dan is het zeker aan te raden om op het internet te kijken naar mogelijkheden zodat je zeker weet dat je een goede keuze zult maken. Dat is natuurlijk wel zo prettig.

Tip 4: Het instellen van goede permalinks

Als we kijken naar de meeste websites is het goed om stil te staan bij permalinks. Als je hier namelijk niets aan doet zullen de WordPress links standaard aangemaakt worden waardoor de structuur er niet goed uitziet. Het is goed om te benoemen dat de huidige standaard structuur kunt samenvoegen door de naam van een artikel of van een bepaalde titel toe te voegen.

Zoals je wellicht weet houdt Google van URLs die de titel en/of sleutelwoorden bevatten, maar over het algemeen blijkt dat korte URL’s een stuk beter scoren. Om deze reden is het aan te raden om de instelling “berichtnaam” te gebruiken. Hierbij weet je zeker dat je URL’s er strak uitzien en dat ze tevens ook goed geoptimaliseerd zijn voor SEO-doeleinden van je website. Het is ook mogelijk om de structuur te kiezen door naar permalinks te gaan bij de instellingen van je WordPress dashboard. Vervolgens kun je hier berichtnaam klikken en kun je de wijzigingen opslaan.

Tip 5: Gebruik een zoekwoord waar je op focust

Als je aan de slag gaat met SEO voor je WordPress omgeving is het altijd belangrijk om te denken dat Google altijd een algoritme is waarbij het aangestuurd wordt door een grote computer. Om deze reden zijn zoekwoorden nog steeds in 2021 enorm belangrijk. Je moet daarom ook content schrijven van je bezoekers en klanten, maar je dient deze ook slim te schrijven. Het is natuurlijk om voor je doelgroep te schrijven, maar ondertussen is het verstandig om te kijken waar je het beste dit kunt toepassen om ervoor te zorgen dat je zeker weet dat je van alles op de hoogte bent.

Als je namelijk een blogartikel of een landingspagina gaat schrijven is het altijd van belang om de focus te hebben op een zoekwoord en om deze in je achterhoofd te houden tijdens het schrijven. Hierbij is het van belang om goed naar de content te kijken zodat je zeker weet dat je er alles aan zult doen om goede kwaliteit content te schrijven en dat is natuurlijk wel zo prettig.

Wederom is het bij dit puntje aan te raden om de Yoast SEO plugin te gaan gebruiken omdat je hiermee eenvoudig een focus zoekwoord kunt toevoegen waar je over wilt gaan schrijven. Hierdoor kun je in de tool zien aan een aantal bolletjes of je hier groen, oranje of rood op scoort. Vervolgens is het aan jou de taak om je tekst volledig groen te krijgen zodat je zeker weet dat je tekst volledig is geoptimaliseerd voor het zoekwoord waar jij de focus op legt.

Tip 6: Het gebruiken van titel tags

Een ander belangrijk onderdeel om de focus op een zoekwoord te leggen is het gebruiken van de title tag in het artikel. Vroeger werd er zelfs aangeraden om het zoekwoord aan het begin van een titel te plaatsen omdat het eerste woord meer gewicht heeft in de zoekmachines. Als we kijken naar 2021 zien we echter dat deze aanpak terrein heeft verloren hoeveel het zeker aan te raden is om het belangrijkste zoekwoord steeds meer in het begin van een titel te zetten. Hiermee wordt de Click Trough Rate ook wel CTR geoptimaliseerd en dat is natuurlijk wel van belang. In diverse testen hebben we gezien dat zo’n 20 producenten van de testen door kleine veranderingen in hun titels werden bevorderd.

Kortom, hoe focus je dus een zoekwoord aan je titel tag? Tegenwoordig is het aantal gemaximaliseerd op basis van pixels. Hierbij is het wederom aan te raden om een plugin zoals SEO Yoast te gaan gebruiken zodat je hier een zicht in hebt. Je kunt natuurlijk zelf het wiel uitvinden, maar het is aan te raden om het op te zoeken zodat je zeker weet dat je een goede keuze zult maken en dat is natuurlijk erg prettig.

Tip 7: Het schrijven van meta descriptions

Als we kijken naar de meta omschrijvingen hebben deze nauwelijks impact op de ranking van je website, maar ze kunnen zeker wel je CTR beïnvloeden. Om deze reden is het zeker aan te raden om te kijken naar het schrijven van goede meta descriptions omdat het een gebruiker ertoe kan zetten om op jouw website te gaan klikken in plaats van een andere website.

Daarnaast is het ook goed om te benoemen dat een hogere CTR zorgt dat Google jouw website als relevant gaan zien waardoor uiteindelijk je ook indirect hoger zult gaan scoren in de zoekresultaten van Google. Indirect beïnvloeden is dus zeker wel aan de orde. Het is mogelijk om handmatig de meta description in te stellen door bijvoorbeeld gebruik te maken van de SEO plugin Yoast. Hierbij kun je op de knop Edit Snippet klikken en vervolgens kun jij in de editor zelf je aanpassingen verrichten.

Vroeger was het altijd zo dat er een tekenlimiet van 156 karakters geldt als het ging om meta descriptions, maar Google heeft dit sinds december 2017 verhoogt naar 320 tekens. Echter, is dit vervolgens weer teruggezet naar 150 tot 170 tekens. Het advies is dus om onder de 150 tekens te zitten omdat het anders mogelijk is dat je teksten niet zichtbaar zijn binnen de SERPs en dat is natuurlijk zonde.

Tip 8: De juiste headings gebruiken

Het is goed om te weten dat de crawlers van Google naar de HTML header kijkt. Hierbij komen de H1, H2, H3 en dergelijke aan de orde. Deze headings geven de relevantie van de content weer. Over Het algemeen is het goed om te benoemen dat je maar een H1 tag hebt per pagina en vervolgens worden deze onderverdeeld in verschillende H2 en H3 tags.

Je kunt de heading structuur zien als een hiërarchie van je pagina. Hierbij de H1 heading de belangrijkste header en deze moet de focus van een zoekwoord bevatten. Vervolgens kun je de andere headings verdelen in mate van belangrijkheid. Hierbij is het wel goed om te benoemen dat je niet te veel headers gaat gebruiken. Je moet ze eigenlijk alleen gaan gebruiken om content op te splitsen zodat je bezoekers makkelijker de teksten kunnen lezen. Als je het namelijk gaat gebruiken om zoekwoorden te spammen zal Google dit merken en kan je een penalty krijgen.

Het is tevens goed om te benoemen dat de meeste thema’s die voor WordPress zijn ontwikkeld goed geprogrammeerd zijn waardoor de titel van een pagina standaard als H1 wordt gedefinieerd. Vervolgens kun je zelf in de editor van een pagina aangeven welke heading je voor een specifiek kopje wilt hebben. Je kunt deze maken in de classic editor of via het dropdown menu in de editor zelf.

Tip 9: Voeg ALT’s toe aan je afbeeldingen

Als we kijken naar afbeeldingen is het altijd goed om hier een HALT aan mee te geven. Een ALT text verwijst naar het ALT attribuut dat vervolgens weer op zijn beurt wordt toegewezen aan een afbeeldingen op de website. Hiermee worden de tags gebruikt om voor de gebruiker de schermlezer van slechtziende gebruikers extra aandacht en content mee te geven aan afbeeldingen. Daarnaast worden ze ook door zoekmachines gebruikt om beter grip te krijgen op de afbeeldingen en of ze in verhouding staan met de content die op de website staan.

Het is altijd aan te raden om een ALT tekst toe te voegen aan je afbeeldingen. Als je dat nog niet hebt gedaan, is het zeker aan te raden om dit direct te gaan doen. Bij WordPress is het zo dat je geen programmeerkennis nodig hebt om een ALT tekst toe te voegen. Je kunt het gewoon intypen door een afbeeldingen te selecteren in je bibliotheek om vervolgens daar in de ALT tekst een aanpassingen te maken.

Kom jij er niet helemaal uit? Dan is het zeker aan te raden om op het internet te kijken naar de mogelijkheden die hierbij gepaard gaan zodat je zeker weet dat je een goede keuze zult maken en dat is natuurlijk erg prettig.

Tip 10: Voorkom interne competitie

Als je bezig gaat met SEO is het zeker aan te raden om aandacht te besteden aan het voorkomen van interne competitie, ook wel keyword kannibalisme genoemd. Dit ontstaat namelijk wanneer twee of zelfs meerdere pagina’s van je website voor hetzelfde zoekwoord gaan proberen te scoren. Dit is natuurlijk soms wel handig omdat de ene pagina hoger zult scoren, maar meestal kun je jezelf beter richten op een pagina dan de focus te verspreiden op meerdere pagina;s. Als je dit namelijk doet zul je merken dat de ene pagina waar je nu meer aandacht aan besteed hoger gaat scoren in Google.

Tip 11: Het schrijven van veel content

Een van de belangrijkste gezegde die er momenteel heerst is het “Content is King” principe waarbij alles draait om content. Dit is nog steeds altijd een waarheid als een koe. Zowel als we kijken naar Google dan is het goed om kwalitatieve content te hebben zodat je hier over het algemeen langere content kan publiceren.

Dat kan natuurlijk wel per onderwerp en per pagina verschillende. Om deze reden is het goed om te kijken naar een onderwerp en op basis daarvan goed te kijken naar de concurrentie die voor een bepaald zoekwoord is. Als er sprake is van veel concurrentie is het aan te raden om te kijken of je enorm veel content kunt schrijven. Het hebben van een stuk meer content ten opzichte van je concurrenten kan je enorm veel voordeel op doen en daarom is het goed om hier aandacht aan te besteden zodat je zeker weet dat je niet voor verrassingen komt te staan. Je wilt immers voorkomen dat je voor bepaalde verrassingen komt te staan en daarom is het goed om dit te bestuderen.

Ben jij benieuwd waar je allemaal rekening mee moet houden als je op het punt staat om grote teksten te schrijven voor SEO doeleinden? Dan is het zeker goed om contact met ons op te nemen. Onze specialisten helpen je graag verder bij het maken van de juiste keuze. Daarnaast is het ook mogelijk om naar onze kennisbank te gaan waarbij we diverse artikelen hebben geschreven die aandacht besteden aan het schrijven van SEO teksten. Hierdoor weet je zeker dat je een goede keuze zult maken.

Meer vragen? Neem contact met ons op!

Na het lezen van deze pagina heb je al 11 tips kunnen lezen die je verder gaan helpen in je SEO strategie. Ben jij toe aan meer tips of wil jij nadere toelichting over een van bovenstaande tips? Dan is het zeker aan te raden om contact met ons op te nemen. Onze specialisten helpen je graag verder zodat je zeker weet dat je een goede keuze zult maken die aansluit bij jouw persoonlijke wensen. Je wilt immers zo goed mogelijk scoren op het gebied van zoekmachine optimalisatie en wij zullen je hier graag bij willen helpen.