SEO WordPress
Als we kijken naar SEO is SEO WordPress een belangrijk onderdeel voor een website om hoger in de zoekmachines van bijvoorbeeld Google te komen. SEO staat hierbij voor Search Engine Optimalisation. De Nederlandse term voor dit proces heet ook wel zoekmachine optimalisatie. Hierbij is het hebben van een website noodzakelijk.
Voor het maken van websites wordt over het algemeen vaak gebruik gemaakt van WordPress. Echter, zullen de basisinstellingen van een WordPress website niet genoeg zijn voor de zoekmachines van de website. Hierbij is het meteen goed om te melden dat er wel mogelijkheden zijn om de SEO van je website goed in te stellen als je gebruik wilt gaan maken met WordPress. Om je hier een goed beeld van te geven zullen we hieronder kort stilstaan bij de mogelijkheden zodat je een goed beeld krijgt van de mogelijkheden.
Waarom is SEO belangrijk?
Als we kijken naar de afgelopen jaren zien we dat Search Engine Optimalisation, ook wel SEO genoemd, een erg populair onderwerp is. Als je een website via WordPress maakt is dit natuurlijk leuk, maar het is daarna aan te raden om te kijken naar de mogelijkheden om de website zoekmachine vriendelijk te maken. Omdat dit steeds populairder wordt, ervaren steeds meer website-eigenaren wat voor effect dit kan hebben op de zichtbaarheid in de zoekmachines.
Als je meer verkeer wilt binnen krijgen op je website kun je via Google op een bepaalde manier bezoekers binnen krijgen, maar je kunt ook via |Google de bezoekers naar je website krijgen om zodoende gratis zoekresultaten binnen te krijgen. Als je op organische wijze hoog in de zoekresultaten wilt komen is het goed om te benoemen dat SEO een belangrijke rol speelt. Er kan namelijk een verschil tussen bij SEO om op een top drie positie te komen voor een bepaald zoekwoord. Als je dit realiseert zul je merken dat je veel gratis bezoekers naar je website zult krijgen en waarbij het dus mogelijk is om meer omzet uit je website te doen halen. Kortom, zeker een aanrader om zodoende meer omzet met je website of webshop te genereren.
Kortom, het maakt dus zeker nogal verschil uit of bezoekers via AdWords of via de organische zoekresultaten naar je website komen. Het bezoeken via een SEO strategie kost namelijk geen kost per klik waardoor het zeker de moeite waard is om dit in overweging te nemen als je op het punt staat om Google in te gaan zetten als marketingkanaal.
SEO WordPress is niet eenvoudig, je moet het leren!
Het onderhouden van een SEO strategie is niet eenvoudig en daarom is het van belang om je continu te verdiepen in WordPress SEO en om hierbij regelmatig testen uit te voeren op websites. Daarnaast is het ook goed om te kijken naar verschillende blogs van aantoongevende websites. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan tools en websites zoals Yoast en Moz. Als je op de hoogte wilt blijven van de meest recente ontwikkelingen op SEO gebied is het zeker aan te raden om deze blogs in de gaten te houden.
Omdat jij nu ook op dit artikel bent uitgekomen ben je van plan om hoger te gaan scoren in Google. Om deze reden is het ook zeker aan te raden om dit artikel aandachtig door te nemen zonder dit gehaast te doen. In dit artikel zal alles zo goed mogelijk worden uitgelegd, maar soms is het ook noodzakelijk dat je technische kennis nodig hebt. Kom jij niet uit een stukje waarbij technische kennis noodzakelijk is? Geen probleem! Je kunt altijd een expert inhuren die samen met jou naar het onderdeel kijkt. Hierdoor weet je zeker dat je er alles aan doet om ervoor te zorgen dat je een goede keuze zult maken en dat is natuurlijk erg prettig.
De basis van SEO WordPress
Als we het over SEO voor WordPress hebben is het goed om als eerst stil te staan bij de basisinstellingen die vanzelfsprekend op elke WordPress omgeving ingesteld dienen te worden. Vervolgens zullen we later nog stilstaan bij een aantal andere WordPress SEO tips die je kunt integreren op je website om nog beter te gaan scoren in de zoekmachines van Google.
Onderdeel 1: Permalinks
Als je een website in WordPRess hebt is altijd eerst om te kijken naar de permalinks. Een permalink is hoe de link eruit ziet van de website. Deze zal standaard ingesteld staan op jewebsite.nl/?=21. Hierdoor heeft zowel Google als je eindgebruiker geen informatie waar de pagina op ziet en daarom is het beter om de permalink te veranderen en om zodoende een berichttitel of categorie titel mee te geven in de URL.
Als je namelijk de nieuwe permalink structuur gaat hanteren zorgt de URL er direct voor waar de pagina over gaat. Hierbij zullen de zoekwoorden in de URL tevens dikgedrukt worden in de zoekresultaten waarbij Google dit bij een zoekopdracht matcht. Maar hoe pas je en dergelijke permalink aan?
Om je permalink aan te passen moet je in de WordPress omgeving naar instellingen gaan om vervolgens naar Permalinks te gaan. Vervolgens kun je hier een formaat selecteren die past bij hetgeen wat jij wilt. Over het algemeen kies ik altijd voor berichtnaam om zodoende de links kort te houden. Als je echter met categorieën werkt in de URL is het ook zeker een goede oplossing om hiervoor te kiezen. Hierbij is het aan te raden om te kiezen voor een aangepaste structuur. Hier kun je dan het beste /%category%/%postname% invullen.
Hierbij is het tevens goed om te melden dat het verstandig is om de permalinks in te stellen als je WordPress net hebt geïnstalleerd. Als je namelijk de permalinks wilt aanpassen op een bestaande website waar al reeds blogs en artikelen op staan, moet je namelijk controleren of de oude URL’s goed worden doorverwezen. Over het algemeen zorgt WordPress hier automatisch voor, maar mocht dat niet het geval zijn is het wel goed om hiervoor een plugin te installeren. Middels deze plugin kun je namelijk de oude URL’s direct doorverwijzen naar de nieuwe URL’s middels een 301 redirect. Op deze manier weet je zeker dat je bezoekers op dezelfde manier op de juiste pagina terechtkomen waardoor Google zal snappen dat de pagina is verplaatst en hierdoor zul je dus geen ranking verliezen in Google.
Onderdeel 2: Wel of geen WWW
In de WordPress omgeving is het mogelijk om in te stellen of je wel of geen www voor je domeinnaam wilt hebben. Dat is natuurlijk goed om te weten wat de voordelen zijn voordat je besluit om hiermee aan de slag te gaan. Hiervoor dien je te navigeren naar instellingen en dan algemeen. Het enige wat je hoeft te doen is het juiste adres met of zonder www in te vullen.
Hierbij is het tevens ook mogelijk om in te stellen of je gebruik wilt maken van HTTP of HTTPS. Wil jij gebruik maken van HTTPS, dan is het wel noodzakelijk dat je eerst een SSL certificaat nodig hebt. Nadat je vervolgens je voorkeur hebt ingesteld kun je de voorkeursdomein aan Google doorgeven. Dit kun je doen door de webmaster hulpprogramma.
Onderdeel 3: Kiezen voor HTTP of HTTPS
Zoals je in het tweede onderdeel hebt kunnen lezen is het ook goed om te kijken of er sprake moet zijn van een HTTP of een HTTPS verbinding. Google heeft in 2014 aangegeven dat de HTTPS verbinding een factor is voor de ranking van Google. Hierdoor zie je dat steeds meer websites overgaan tot deze beveiligde verbinding. Naast het hebben van een betere ranking voor SEO-doeleinden is het ook nog eens goed voor de veiligheid van je bezoekers.
Wist je bijvoorbeeld ook dat browsers altijd aantonen of je op een HTTPS website zit door een slotje weer te geven? HTTPS heeft op dit moment erg weinig invloed op de ranking in Google. Minder dan 1% wordt namelijk beïnvloed door de HTTPS factor en daarom gelden andere invloeden dus zwaarder.
SEO guru’s denken echter dat na verloop van tijd Google hier verandering in gaat brengen waardoor de HTTPS verbinding zwaarder gaat wegen. Om deze reden is het dus verstandig om alvast een SSL certificaat aan te schaffen en om zodoende je website ook alvast naar een volgende versie te doen migreren.
Onderdeel 4: De titel tag
Als we kijken naar de meest belangrijke factor voor Google aan te vertellen waar een pagina over gaat is dit de titel tag. Om hier controle over te krijgen is het goed om te vertellen dat je een plugin dient te installeren. Een goede plugin om te installeren voor deze doeleinde is WordPress SEO by Yoast. Hiermee kun je namelijk eenvoudig instellen hoe de title tag van jouw website weergegeven dient te worden.
Heb jij de plugin geinstalleerd? Dan kun je dit instellen bij SEO > Titels & Meta’s > Berichttypen. Wil jij het voor je homepage instellen? Dan kun je dit weer apart doen bij het kopje home. Past je automatische titel niet? Dan kun je het op de desbetreffende pagina aanpassen. Ben jij benieuwd hoe je dit het beste kunt doen? Dan is het zeker goed om op onze website naar de titel tag te gaan zodat je hier alles kunt lezen over de werking van de title tag.
Let op, het is mogelijk dat Google een verkeerde titel invoert ondanks dat je zelf de titel tag invult. De reden hiervoor is dat Google soms denkt dat ze het beter weten dan de mensen. Het maakt dus niet uit wat de kwaliteit is van je titel, Google kan dit gewoon doen.
Onderdeel 5: De meta description
Als we kijken in Google kun je vaak ook een stukje tekst vinden onder de titel en de URL, men noemt dit ook wel de meta titel. Het is hierbij goed om te benoemen dat je hierover zelf volledig de controle hebt. Je kunt namelijk de description eenvoudig per bericht aanpassen met de plugins die we hiervoor hebben benoemd.
Het is zelfs mogelijk om per blogbericht volledig alles kunt automatiseren. Dit kan bijvoorbeeld de eerste paar zinnen van een artikel zijn. Echter, is het goed om de omschrijvingen zelf te doen bedenken op basis van het artikel dat je schrijft. Daarnaast is het ook mogelijk om via verschillende plugins de keywords in te voeren. Hierbij is het goed om te noemen dat je met de meta keywords al een aantal jaar niet meer worden gebruikt door Google om de ranking te doen verbeteren. De reden hiervoor is dat in het verleden teveel misbruikt is gemaakt van meta keywords waardoor het voor zoekmachine optimalisatie doeleinde geen enkele meerwaarde heeft. Kortom, verspil je tijd hier zeker niet aan.
Onderdeel 6: Optimaliseer je afbeeldingen
Als we kijken naar Google, heeft Google geen idee wat er op een bepaalde afbeelding staat. De Googlebot heeft namelijk geen ogen, maar het is dus aan jou de taak om Google te vertellen wat er op een afbeelding gaat. Dit gaat meestal door middel van de bestandsnaam, titel en alt attribuut. Als jouw pagina over schoenen gaat is het aan te raden om de bestandsnaam schoenen.png te noemen en de alt attribuut ook schoenen.
Door je bestanden op deze manier te verwerken zorgt het er niet alleen voor dat de bezoekers de website kunnen vinden, het zorgt er ook voor dat de website beter wordt gevonden in de zoekmachines. Hierbij is het direct goed om te melden dat het goed is om hier geen misbruik van te maken. Verkoop jij schoenen en noem je een t-shirt een schoen, dan wordt dit niet gewaardeerd door Google. Google zal hier snel genoeg achter komen omdat er bijzonder weinig kliks komen. In het ergste geval kan je hiervoor een straf krijgen en dat wil je natuurlijk voorkomen.
Onderdeel 7: Headings
Headings is enorm belangrijk. Men noemt dit ook wel kopteksten in WordPress en daarom geven koppen en tussenkoppen extra waarde mee. Het is daarom goed om hier aandacht aan te besteden omdat het veel waardevolle informatie geeft.
Hierbij is het goed om te kijken naar de Heading 1, ook wel H1 genoemd. Deze zou je altijd aan de titel van de pagina moeten vermelden omdat de titel de meeste waarde heeft en daarom het beste verteld waar een bepaalde pagina over gaat. Op de voorpagina is het ook nog mogelijk om de eventuele benaming van je blog op te geven maar hierbij is het voor andere pagina;’s weer aan te raden om de titel van de betreffende pagina te vermelden. Hierbij is het tevens ook goed om te melden dat de H1 tag alleen voor belangrijke dingen gebruikt dient te worden. Tevens is het ook goed om te vermelden dat de H1 tag alleen maar 1 keer gebruikt dient te worden per pagina.
De overige headers, dus de H2, H3, H4, H5 en de H6 tag mogen wel vaker in de betreffende pagina gebruikt worden. Hierbij is het goed om te melden dat des te hogere heading je kiest, des te lager de waarde van de header is. Over het algemeen is het daarom aan te raden om:
- H1 te gebruiken voor de titel van je pagina;
- H2 te gebruiken voor tussenkoppen op je pagina;
- H3 te gebruiken voor sub-tussenkoppen om je tussenkoppen nader uit te specificeren.
Zo is het mogelijk om in de single.php en page.php de bestanden van je thema in te stellen zodat je zeker weet dat de h1 tag op de titel moet komen te staan en dat is natuurlijk wel van belang. Weet jij niet hoe dit precies moet? Schakel dan een specialist in zodat je zeker weet dat je een goede keuze zult maken.
En dan nu, de thema installeren
Nu je de standaard gegevens goed hebt ingesteld is het vervolgens de taak om te kijken naar het thema dat je gebruikt. Een WordPress thema heeft namelijk ook veel invloed op de zoekmachines en daarom is het goed om hier aandacht aan te besteden. Als er in jouw thema namelijk bepaalde zaken verkeerd staan kan dit een negatieve impact hebben op de ranking van je website. Om deze reden is het zeker goed om te kijken naar onderstaande punten zodat je deze ook op een goede manier kunt verwerken. Hierdoor weet je zeker dat je er alles aan doet om ervoor te zorgen dat je zo goed mogelijk zult presteren in de zoekmachines van Google.
Thema optimalisatie 1: Responsiviteit
Als we kijken is het van groot belang dat elk WordPress thema een responsief design heeft. Dit komt omdat tegenwoordig mensen op verschillende apparaten via het internet browsen waardoor het mogelijk is dat ze via verschillende kanalen je website gaan bekijken. Om deze reden is het wel van belang dat de informatie goed leesbaar dient te zijn op verschillende apparaten. Als je namelijk geen responsief design hebt waarbij je website alleen gericht is voor de computer of laptop, dan kunnen mensen op de tablet en smartphone dus niet de tekst lezen. Het is om deze reden dus zeker een must in het kader van gebruiksvriendelijkheid om je website in een responsief design op te nemen om zodoende ervoor te zorgen dat je website ook schaalt op een kleiner apparaat.
Google wilt namelijk gebruiksvriendelijke websites zoveel mogelijk belonen en daarom is het zeker aan te raden om aandacht te besteden aan een responsief design. Hierdoor weet je zeker dat je een positief invloed krijgt op de zoekresultaten. Als je namelijk naar de zoekresultaten gaat zie je ook dat een website die voor een mobiel apparaat geschikt tis namelijk een label te zien die aangeeft: “Voor mobiel”. Als je deze label niet ziet staan kun je dus verwachten dat mobiele gebruikers niet eenvoudig naar de website navigeren en dat is natuurlijk zonde.
Thema optimalisatie 2: Opschonen van de code
Als we kijken naar de code is het goed om te kijken wat dit te maken heeft met de WordPress SEO. Google komt naar de leesbaarheid van de website en de code hier een belangrijk onderdeel van is. Google kijkt namelijk niet de website zoals de bezoeker dit doet, Google bezoekt de website namelijk de website via een code en daarom is het goed om hier voldoende aandacht aan te besteden.
Het is daarom goed om hier voldoende de overbodige code uit je WordPress omgeving te kunnen halen. Hierbij kun je denken aan CSS en javascript. Je kunt dit het beste doen om de documenten te verplaatsen naar een extern bestand en om deze per code aan te roepen. Hierbij is het dus goed om de code zo schoon mogelijk te houden. Hiermee wordt bedoeld dat de code zo min mogelijk HTML fouten moet bevatten. Je kunt dit het beste doen met de W3 HTML validator. Met deze tool kun je namelijk controleren wat voor fouten je website heeft en hoe je dit het beste kunt oplossen. Het is natuurlijk niet zo dat deze op nul hoeft te staan, maar het is zeker aan te raden om zoveel mogelijk fouten weg te poetsen. Op basis hiervan kun je er namelijk voor zorgen dat je zo goed mogelijk zult presteren en dat is natuurlijk wel zo prettig als je hoger wilt gaan scoren met je WordPress website in Google.
Thema optimalisatie 3: Snelheid website
Een ander belangrijk onderdeel van het hebben van een website is de snelheid. We zien steeds vaker terugkomen dat snelheid een belangrijke factor wordt. Des te sneller een website is, des te meer waardering de betreffende website krijgt door de Googlebots die je website scannen. Als we kijken naar een vuistregel zien we dat Google het liefst een website onder de twee seconde volledig geladen wilt zien.
Hierbij is het tevens goed om te kijken naar een website die kijkt wat je kunt doen om je website te doen versnellen. Hier zijn meerdere websites voor. Naast de websites is het ook mogelijk om een WordPress tool te installeren op je omgeving te weten WP smush.it. Met deze tool kun je afbeeldingen zo klein mogelijk houden en is het zelfs mogelijk om de WP Super Cache te downloaden. Met WP Super Cache kun je de website cachen waardoor hij een stuk sneller werkt.
Wist je dat hosting enorm belangrijk is voor de snelheid van je website. Des te sneller de website is des te beter. Dit hangt echter per hostingbedrijf af. Als je een trage website hebt zullen mensen denken dat dit door het hostingbedrijf komt. Dat is natuurlijk wel zo, maar het is zeker goed om te kijken of je jouw website niet beter kunt verhuizen naar een snelle hosting provider. Als we kijken naar de huidige markt zijn er genoeg hostingproviders op de markt die allemaal WordPress hosting aanbieden. Kortom, er is genoeg keuze en het is dus zeker goed om aandacht te besteden aan snelheid.
Aangezien WordPress een hot topic is, hebben diverse hostingproviders al reeds besloten om zich volledig te gaan richting op WordPress. Hierbij kun je namelijk kiezen bij Managed WordPress Hosting. Bij deze vorm van hosting wordt de server waar de website op staat volledig ingericht voor een WordPress website. Hierdoor weet je zeker dat je een website die jij wilt gaan hosten een stuk sneller en veiliger is dan bij andere bedrijven en dat is natuurlijk precies het uitgangspunt.
Ben jij benieuwd naar alle mogelijkheden die tevens kijkt naar de prijs? Dan is het zeker aan te raden om contact op te nemen met een specialist of om een vergelijk website te kijken. Hierdoor weet je zeker dat je niets over het hoofd ziet en dat is natuurlijk erg prettig.
Let op je navigatiestructuur
Het is goed om te benoemen dat WordPress telkens een pagina voor of achter laat archiveren van je blogberichten. Hierdoor is het voor Google lastig omdat het misschien wel 10 pagina’s terug moet gaan om een van je beste artikelen te vinden met als reden dat deze maanden geleden is geschreven en is geplaatst. Gelukkig is hier een tool die je kan helpen om dit te voorkomen, namelijk WP-PageNavi.
WP-PageNavi is namelijk een plugin dat ervoor zorgt dat zowel de bezoekers als jijezef ins taat zijn om eenvoudig oudere artikelen terug te vinden. Dat is natuurlijk erg prettig en zeker aan te raden om te gebruiken. Daarbij kan het overigens zo zijn dat de plugin helemaal niet nodig is omdat je thema al een dergelijke functionaliteit heeft geïntegreerd. Steeds meer thema’s zien de noodzaak van deze functie in en besluiten om dit te integreren in de mogelijkheden.
Tot slot, houd je links in de gaten
Tot slot is het ook goed om naar je links te kijken. Interne links zijn namelijk links die naar artikelen van je eigen website linken. Zo kan er middels een woord naar een nieuw woord worde gelinkt en dat is natuurlijk erg goed. Zoals je wellicht kunt verwachten is dit niet alleen goed voor SEO doeleinden, nee het geeft je lezers ook de mogelijkheid om meer informatie over een specifiek thema te doen lezen. Je kunt in de paginaweergave de tijd dat mensen op je website zitten stijgen en dat is natuurlijk het uiteindelijke doel hiervan.
Zoals je wellicht hebt kunnen lezen doorzoeken zoekmachines zoals Google de websites van link naar link. Hierdoor kunnen gebroken links problemen veroorzaken voor je website. Als Google namelijk je website crawlt en tegen een gebroken link aanloopt kan het zo zijn dat Google niet meer verder gaat en de website verlaat. Een eenmalig incident is niet zo erg, maar als dit vaker voorkomt kan het zo zijn dat Google als slecht ervaart waardoor de crawlsnelheid en crawl diepte wordt vermindert.