Zoekmachine optimalisatie

Welke succes factoren zijn er voor zoekmachine optimalisatie?
Er zijn grofweg drie hoofdgroepen die worden bekeken als je praat over de succes factoren van SEO.

1) Website interne optimalisatie
2) Website externe optimalisatie
3) Penalties

Binnen elke groep zijn subgroepen, zoals elk pagina van onze website zullen wij staps gewijs uitleggen wat te doen en wat de belangrijkste factoren zijn. Vervolg pagina’s zullen verder gaan in meer specifieke onderwerpen.

Zoekmachine optimalisatie factoren werken samen.

Geen enkele SEO-factor garandeert jou een hoge plaatsing in de zoekmachines. Het hebben van een goede HTML-titel zal niet helpen als de pagina inhoud van lage kwaliteit heeft. Het hebben van veel links zal niet helpen als ze allemaal van lage kwaliteit zijn. Het hebben van verschillende positieve factoren kan de kans op succes vergroten, terwijl de aanwezigheid van negatieve factoren die kansen kan verkleinen.

1) Website interne optimalisatie

Ook wel genoemd, “On-page SEO” zijn factoren die bijna volledig binnen het eigen beheer van de web beheerder staan. Welk type inhoud publiceer je? Verstrekt je goed gestructureerde gegevens (juiste HTML opmaak) waarmee zoekmachines (en gebruikers) de relevantie bepalen? Hoe helpt de architectuur van jou website zoekmachines?

Als je moet denken aan interne optimalisatie denk je aan:

Website architectuur

HTML (techniek)

Content, wat staat er op je website.

Bij allemaal heb je positieve en negatieve invloeden.

Website architectuur
+ Sitemap – goede structuur
+ Mobile variant van je website
+ Snelheid
+ Leesbare URL’s (www.web.nl/fiets/ en niet www.web.nl/pagina1/)
– Cloaking (andere structuur laten zien aan de zoekmachines dan aan jou bezoekers)

HTML (Techniek)
+ Titels
+ Meta omschrijvingen
+ Structuur
+ Headers (H1, H2, H3 etc)
– Verborgen codes

Content
+ Kwaliteit
+ Gefundeerd onderzoek in je tekst verwerken
+ Veel woorden
+ Vernieuwen van teksten
+ Antwoorden op vragen (Bijv. Hoe verwijder ik wijn uit het tapijt?…)
– Dunne context, weinig woorden
– Gecopieerde teksten.
– Keyword stuffing (teveel van dezelfde woorden gebruiken)

2) Website externe optimalisatie

Ook wel genoemd, “Off-page SEO” zijn factoren die door website beheerders niet rechtstreeks worden beheerd. Zoekmachines gebruiken factoren welke iets zeggen over een website bijna meer dan de factoren op de website zelf, waarom doen ze dit? Je kunt een pagina volledig perfect schrijven voor een zoekmachine, HTML structuur perfect uitwerken maar de bezoeker kan misschien helemaal niks met jou info omdat het niet te lezen is of niet relevant is. Pas als signalen van buitenaf komen dat de informatie op jou pagina relevant is heeft de zoekmachine ook meer informatie, je krijgt een soort van stemmen van 3de partijen.

Om miljarden webpagina’s te doorzoeken, is alleen kijken naar aanwijzingen op een pagina niet genoeg. Er zijn meer signalen nodig om de beste pagina’s voor elke specifieke zoekopdracht te retourneren.

Bij externe optimalisatie moet je denken aan:
– Vertrouwen
– Links
– Sociaal

Bij allemaal heb je positieve invloeden.

Vertrouwen
+ Authoriteit 3de
+ Verkeerd van 3de
+ Geschiedenis (een al lang bestaande website heeft meer invloed dan een nieuwe)
+ Locatie (.NL site ranked minder goed in Engeland)
– Erotiek en torrent sites
– Reclames / popups

Links
+ Kwaliteit
+ Anker teksten
+ Hoeveelheid links
– Spam (veel lage kwaliteit)
– Betaalde links

Sociaal
+ Vertrouwen

3) Penalties

SEO-overtredingen en hoe worden de posities bepaald

Vergis je niet – zoekmachines willen dat mensen zoekmachine optimalisatie uitvoeren, omdat dit hun zoekresultaten kan helpen verbeteren. Zoekmachines bieden hulp in de vorm van richtlijnen, blogposts en video’s om specifieke technieken aan te moedigen.

Er zijn echter enkele technieken die door zoekmachines ‘spam’ worden genoemd, waardoor je pagina’s mogelijk een lagere rangschikking krijgen of, nog erger, volledig worden uitgesloten van de zoekmachines.

Overtredingen zijn over het algemeen tactieken bedoeld om het inzicht van een zoekmachine in de ware relevantie en autoriteit van een site te misleiden of te manipuleren.

Ontbrekende’ SEO-factoren

Ervaren SEO’s welke dit lezen vragen zich misschien af ​​waarom sommige factoren niet worden weergegeven. Hoe komt het dat ALT-tekst en vetgedrukte woorden niet als HTML-factoren worden opgenomen, bijvoorbeeld?

Het antwoord? Je hebt gelijk, deze horen er ook bij. We denken echter dat deze dingen relatief gezien niet zo belangrijk zijn. Als we hier alle punten tot in detail uitschrijven verwachten we dat veel mensen afhanken omdat het langdradig wordt :-).

Doe je bovenstaande dingen goed utvoerd hebt je waarschijnlijk 90 procent van de belangrijkste factoren aangepakt.

Evenzo is het niet de vraag of een goede reputatie op Twitter meer waard is dan op Facebook. In plaats daarvan proberen we mensen te helpen begrijpen dat het hebben van sociale accounts die in het algemeen een goede reputatie hebben, een goede stimulans zijn voor een website (al hoe wel Google al heeft aangegeven sociale signalen minder / niet mee te nemen).