Seo analyse, hoe, wat en waarom?

In de online marketingwereld is de SEO analyse allang niet meer weg te denken. De letters SEO staan voor Search Engine Optimization. In Nederland hebben we het over zoekmachineoptimalisatie. Eigenlijk zegt de naam het al, SEO zorgt ervoor dat je website beter te vinden is in zoekmachines. Aan de ene kant voer je deze website analyse uit voor Google maar nog veel belangrijker is dat je deze analyse uitvoert voor jouw klanten.

Het doel van SEO

SEO analyse is eigenlijk in het leven geroepen om zoekmachines blij te maken maar de zoekmachines zijn er om de surfers blij te maken. Omdat Google tegenwoordig een aandeel van meer dan 90 % heeft in Nederland is het belangrijk om het op dit moment vooral Google naar de zin te maken.

De grote vraag is natuurlijk hoe je dit het beste kunt doen. Net als iedere andere zoekmachine heeft Google als doel om ervoor te zorgen dat bezoekers snel kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Het doel van de zoekmachine is dus om gebruikers content aan te bieden die zowel relevant als waardevol is.

Wanneer je website hieraan voldoet en dus de juiste zoekwoorden en content aanbiedt aan de bezoekers, zullen zoekmachines zoals Google ervoor zorgen dat deze websites een hogere ranking krijgen. Je doelgroep kan je hierdoor sneller vinden.

Wil je een goed werkende website, dan zal je dus enkele dingen moeten doen. Eerst moet je ervoor zorgen dat de teksten op je website relevant en informatief is, en dat deze de juiste zoekwoorden bevat.

Daarnaast is het belangrijk dat Google je content niet alleen goed kan vinden, maar ook kan lezen en analyseren. Dit houdt dus in dat een juiste SEO-analyse noodzakelijk is om een website te hebben die hoog in de zoekmachines komt te staan.

Er zijn binnen de SEO verschillende strategieën die je kunt gebruiken om een hogere positie in de zoekmachines te krijgen. Dit zijn content, techniek en backlinks. Wanneer deze drie punten in orde zijn zal Google je website goed weten te vinden.

De basis van SEO

Met SEO is het dus mogelijk om je website beter vindbaar te maken. De grote vraag is natuurlijk hoe je dit het beste kunt doen of het overlaten aan een SEO expert zodat er nog betere resultaten behaald kunnen worden.

Er zijn een aantal punten waar een SEO-specialist rekening mee houdt om een website optimaal te laten werken. Met een SEO analyse kan de website optimaal worden gemaakt zodat deze eenvoudig door de doelgroep gevonden kan worden.

Zoekwoorden

Wanneer we het over SEO analyse hebben, is de eerste stap die gezet moet worden het kijken naar de zoekwoorden met een zoekwoord analyse. Bepaal eerst wat de zoekwoorden zijn waar jouw website op gevonden moet worden. Hou wel goed rekening met populaire zoekwoorden en vergeet ook de concurrentie niet!

Stel dat je een autobedrijf hebt. De doelgroep zal dan zoeken op de woorden auto kopen. Hierbij is het zoekvolume dan wel hoog maar dit geldt ook voor de concurrentie. Wordt er gezocht op beste auto kopen Amsterdam dan is er minder concurrentie.

Zowel het zoekvolume als de concurrentie per zoekwoord kan eenvoudig achterhaald worden door Google Search Console te gebruiken. Je voorkeur gaat natuurlijk uit naar zoekwoorden met een hoog zoekvolume en weinig concurrentie.

Toch is het belangrijkste bij het gebruik van zoekwoorden dat deze relevant zijn. Daarom is het nodig om te weten welke zoekwoorden er door je doelgroep gebruikt worden. Om dit te achterhalen kan Google Search Console een uitstekend hulpmiddel zijn.

Welke zoekwoorden je in je content gaat gebruiken bepaal je natuurlijk helemaal zelf. Wanneer je een selectie maakt, zorg er dan voor dat je niet alleen rekening houdt met het zoekvolume maar ook met de relevantie en niet te vergeten concurrentie.

Heb je de juiste zoekwoorden gevonden dan kan je deze vervolgens gebruiken in je content. Doe dit wel op de juiste plaatsen. Denk eraan welke teksten er door Google belangrijk worden gevonden. Over het algemeen kan je de zoekwoorden het beste in de titel, kopjes en als bijschrift bij afbeeldingen plaatsen.

SEO-content

Wanneer je eraan denkt om de juiste zoekwoorden in je teksten en afbeeldingen te verwerken maak je de beste SEO teksten. Toch zijn het niet alleen maar zoekwoorden waar je goed op moet letten om ervoor te zorgen dat Google je content opmerkt.

Een van de belangrijkste punten tijdens het maken van de content is dat je er goed op let dat er geen sprake is van plagiaat. Het is heel belangrijk dat alle teksten origineel zijn. Misschien is dat lastig, het zal je uiteindelijk een betere positie in Google opleveren.

Zorg er ook voor dat je de content regelmatig vernieuwd. Dit is niet alleen leuk voor je klanten, je maakt ook Google hier heel blij mee. Door nieuwe content te plaatsen zorg je ervoor dat deze relevant blijft.

Linkbuilding

Wanneer we het over linkbuilding hebben dan bedoelen we dat er een netwerk van linkjes opgebouwd wordt. Dit netwerk bestaat uit linkjes die van andere websites naar jouw website linken. Hierbij betreft het zowel interne als externe links.

Als we het over linkbuilding hebben, dan zijn de externe links het meest belangrijk. Zodra er door een andere website naar de content op jouw website wordt gelinkt, is dit een teken voor Google dat de door jou geplaatste content zowel relevant als waardevol is.

Toch is het niet zo dat alle externe links hetzelfde zijn. Backlinks, de links die van een andere website naar die van jou verwijzen, zijn meer waard als ze van grote, bekende sites komen dan wanneer ze van kleine sites afkomstig zijn. Behalve dit is relevantie een van de belangrijkste dingen. Een niet relevante link heeft minder / geen waarde of kan zelfs schade aanrichten.

Op je online vindbaarheid kunnen ook interne links een positief effect hebben. Google weet namelijk ongeveer hoelang de bezoekers op jouw website blijven. Door gebruik te maken van interne links kun je de tijd die bezoekers op je website doorbrengen verlengen. Verder analyseert Google ook het gedrag, als ze na een zoek opdracht op jouw site terechtkomen en niet verder zoeken is het aannemelijk dat de bezoeker het antwoord heeft gevonden. Zoeken ze echter op exact dezelfde term verder dan hebben ze op jouw site misschien niet gevonden wat ze zochten.

Google zal je website als relevanter zien als bezoekers langer op je website blijven (bounce percentage laag houden). En dit zorgt er weer voor dat Google je een hogere positie in de zoekmachine geeft. Je bent hierdoor sneller te vinden omdat je op die manier betrouwbaar overkomt.

SEO analyse

Als je slim bent dan meet je de effecten van de door jou gebruikte SEO-strategie regelmatig. Je kan dit doen door de door jou gebruikte zoekwoorden te googelen in een incognito venster. Je ziet dan meteen op welke plaats jouw website staat of je gebruikt een programma zoals SE-ranking.

Een van de tools die vaak wordt gebruikt voor SEO analyse is Google Analytics. Je kan hier alles wat de bezoekers op je website doen volgen. Je ziet hoe de bezoekers bij jou terecht zijn gekomen maar ook hoelang ze op je website blijven.

Wanneer je kiest voor SEO analyse is Google Analytics een uitstekend hulpmiddel. Je kan hiermee je SEO zowel optimaliseren als analyseren. Met een goede SEO analyse zorg je voor nog meer bekendheid en een betere vindbaarheid.

Veel ondernemers zien het niet zitten om zelf te beginnen aan SEO analyse. Dit is dan ook de reden om dit aan een expert op dit gebied over te laten. Wij weten precies hoe we een SEO analyse uit moeten voeren die helemaal is aangepast aan het algoritme van Google.

Technische SEO

Je kan nog zulke goede content op je website plaatsen, toch heeft dit geen zin als blijkt dat de technische kant van de website niet helemaal in orde is. Technische SEO heeft daarom een grote invloed op zowel de werking van je website als de vindbaarheid.

Als we het over technische SEO hebben dan bedoelen we daarmee dat de technische aspecten van je website verbeterd worden. Dit verhoogt niet alleen de gebruikerservaring, het zorgt er ook voor dat je website hoger in Google komt te staan.

Je website optimaliseren met technische SEO is dus belangrijker dan je denkt. Toch kan zelf technische SEO uitvoeren wel eens een lastige klus worden. Zeker als je weet dat je hier totaal geen ervaring mee hebt.

Er zijn namelijk een aantal punten waarmee je rekening dient te houden als het over technische SEO gaat. Zie je het zelf niet zitten om je website te optimaliseren, dan kan je dit ook aan een SEO-specialist overlaten.

Waar moet je op letten bij technische SEO?

Als je informatieve teksten wilt schrijven ontdek je al snel dat dit behoorlijk veel tijd kost. Worden de pagina’s daarnaast ook niet optimaal geïndexeerd, dan zal dit tot gevolg hebben dat een website minder goed te vinden is in de zoekmachines.

Nog een punt wat tegenwoordig heel erg belangrijk is, websites dienen ook optimaal gebruikt te kunnen worden op de schermen van mobiele apparaten. Kies je voor mobile first dan houdt dit in dat je website als mobiele versie het startpunt is.

Dit houdt in dat Google ervoor zorgt dat je website optimaal werkt. Daarom is het bij het plaatsen van content ook belangrijk om er rekening mee te houden dat de content ook voor mobiele schermen compleet is maar dat deze ook op computerschermen bekeken kan worden.

Als er iets is waar bezoekers al snel op afhaken dan is het wel de laadsnelheid van een website. Dit wordt ook wel de bounce rate genoemd. Laat je pagina niet snel genoeg, dan zorgt Google ervoor dat deze ook geen hoge score krijgt.

Voor een goede gebruikerservaring is een goede laadsnelheid dus heel belangrijk. Dit is dan ook een van de redenen waarom technische SEO zo ontzettend belangrijk is om een website optimaal te laten werken op alle soorten schermen.

Nog een punt waar bij technische SEO op gelet wordt is de veiligheid van de website. Stel je voor dat je op een website komt die als niet veilig wordt aangemerkt. Ga je dan verder? Nee dus en Google denkt er precies hetzelfde over,

Nog een punt waar bezoekers op afhaken bij het bezoeken van een website zijn afbeeldingen die niet werken. Bezoekers krijgen hierdoor het idee dat je niet betrouwbaar bent. Is een afbeelding te groot dan heeft dit invloed op de laadsnelheid van je website.

SEO-analyse stappenplan

Het laatste wat je nog moet doen bij het volgen van het SEO analyse stappenplan is kijken wat je concurrentie doet. Je kan dit heel eenvoudig online afkijken. Let op de structuur van de website, hoe groot zijn de pagina’s en hoe staat het met de teksten en de afbeeldingen?

Zie je het als ondernemer niet zitten om met een stappenplan zelf een SEO analyse te doen, dan kan je er altijd voor kiezen om de hulp van ons als SEO-specialisten in te roepen. Wij weten alles van SEO analyse en alles wat er verder nodig is om je website optimaal te laten draaien op alle soorten schermen.