Wat is Ahrefs?
Wel eens van Ahrefs gehoord? Het antwoord op de vraag wat is Ahrefs is simpel. Het is een bekende toolset om SEO, zoekmachineoptimalisatie, en backlinks te analyseren. Het werkt met de indexatie van een groot aantal links dat bovendien steeds wordt vernieuwd. Gelijk het Google algoritme stelt Ahrefs de methoden die gebruikt worden ook steeds bij.
Groot aantal gratis tools en ook een reeks betaalde diensten van Ahrefs
Ahrefs biedt een aantal gratis tools en daarnaast een serie betaalde diensten. Het is perfect geschikt voor de zakelijke markt en de beste online marketing professionals. Je analyseert de eigen website en de websites van concurrenten. Door dat te doen kun je een strategisch voordeel opbouwen. Zoekmachines als bijvoorbeeld Google hebben enorm veel invloed op de vindbaarheid van websites. Daarbij worden echter niet de details van het zoekalgoritme dat door Google gehanteerd wordt, prijsgegeven. Ahrefs biedt om die reden tools die zowel de kwalitatieve als kwantitatieve waarde van een website kunnen bepalen. Een van de belangrijkste onderdelen van die analyse is het aantal; goede links naar de website of richting het domein.
De belangrijkste tools van Ahrefs
Ahrefs biedt een groot aantal tools. Zo is er Site Explorer om het backlinkprofiel van een website te checken en meteen ook te vergelijken met websites die in dezelfde branche actief zijn. Andere belangrijke tool is Content Explorer, waarmee zoeken naar gedeelde content op basis van het onderwerp prima mogelijk is. Ook een veelgebruikte tool is Keyword Explorer. Deze tool maakt het bepalen van belangrijke zoekwoorden en het te behalen aantal bezoekers een stuk gemakkelijker. Voorts kun je nog een beroep doen op onder meer Rank Tracker en Site Audit.
Wie zijn de concurrenten van Ahrefs?
Wie de concurrenten van Ahrefs zijn? Dan moet je denken aan bijvoorbeeld MoZ en Majestic. Ook deze aanbieders bieden gratis en betaalde diensten met verschillende functionaliteiten en mogelijkheden. Uiteraard biedt ook het grote Google zelf een aantal tools. Maar neutraal zijn die uiteraard niet. Google heeft immers financiƫle belangen, denk maar eens aan het plaatsen van advertenties via precies die kanalen waarvan Google zelf de eigenaar is.