SEO Teksten schrijven

SEO Teksten schrijven

SEO Teksten schrijven

Als je bezig bent met zoekmachine optimalisatie, is het natuurlijk vanzelfsprekend dat je SEO-teksten nodig hebt. SEO teksten zijn teksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines waardoor je hoog in Google komt voor de zoekwoorden die van jou van belang zijn. Op deze manier kan je meer bezoekers naar je website krijgen en haal je meer klanten binnen. Veel mensen vinden het lastig om dit te doen, maar het is in principe niet enorm lastig. Om je hier een stuk bij te helpen zullen we op deze pagina een aantal stappen benoemen zodat je precies een stappenplan kunt volgen met duidelijke instructies. Mocht je naar aanleiding hiervan toch nog vragen hebben, dan kun je altijd contact met ons opnemen. Onze specialisten helpen je graag verder bij het maken van de juiste beslissingen zodat je zeker weet dat je een goede keuze zult maken.

Stap 1: Doe een zoekwoordenonderzoek

Als je jouw bedrijf of website hoger in Google wilt positioneren is het als eerst goed om te kijken naar de mogelijkheden voor een zoekwoordenonderzoek. Wil jij bijvoorbeeld ervoor zorgen dat meer mensen via Google op zoek gaan naar een bakkerij Arnhem? Dan is het van belang dat je een sterke SEO tekst hebt geschreven die volledig is gericht op deze zoekopdracht. Je zult merken dat je hierdoor de kans op verhoging in de zoekmachines zult verhogen waardoor je uiteindelijk meer bezoekers en dus klanten kunt genereren. Maar welke zoekwoorden moet je nu gebruiken in de teksten? En welke zoektermen hebben goed verkeer? Om hierachter te komen is het verstandig om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Hierdoor worden de meest gunstige zoekwoorden in kaart gebracht.

 

Ga voor longtail zoekwoorden

Als je op zoek gaat naar zoekwoorden kunnen zoekwoorden uit meerdere woorden bestaan. Deze zoekwoorden met meerdere woorden erin verwerkt zijn het meest interessant en noemen we in vaktermen ook wel longtail zoekwoorden. Als we bijvoorbeeld de bakker als voorbeeld pakken zien we dat het algemene woord wakker enorm veel zoekverkeer heeft. Echter, blijkt ook direct dat de KD (Keyword Difficulty) enorm hoog is waardoor er veel concurrentie is op dit zoekwoord. De KD geeft namelijk aan hoe moeilijk het is om hoog te kunnen scoren in Google.

 

Door het toepassen van een longtail zoekwoord zoals bakker Arnhem zul je merken dat dit zoekwoord een stuk minder populair is waarbij er dus minder mensen naar zoeken. Echter, zul je direct ook zien dat de Keyword Difficulty een stuk lager is waardoor er weinig concurrentie op een bepaald zoekwoord zit. Op basis hiervan kunnen we dus constateren dat het relatief makkelijk zou moeten omhoog te kunnen scoren in Google. Het is hierbij dus van belang om jezelf niet te leiden verleiden door de hoge zoekvolumes. Des te meer mensen in Google op zoek zijn naar een bepaald zoekwoord des te hoger de concurrentie is waardoor het budget groter dient te zijn om goed te kunnen scoren. Besluit je toch voor een algemeen woord zoals bakker te gaan, dan zul je merken dat je niet snel hoog zult scoren.

 

Ook is het goed om te benoemen dat longtail zoekwoorden interessant zijn omdat mensen ook daadwerkelijk specifiek op zoek zijn naar iets. Hierdoor vergroot je de kans dat iemand klant wordt als ze via deze term op jouw website terecht komen. Als je namelijk een algemeen woord als bakker neemt, kunnen mensen ook naar dit zoekwoord navigeren om algemene informatie over een bakker op te doen zoeken. Kortom, het gebruiken van longtail zoekwoorden is van groot belang om een goede zoekwoorden analyse uit te doen voeren.

Hoe vind je longtail zoekwoorden?

Ben jij overtuigd over de longtail zoekwoorden? Dan is het nu de kunst om te kijken hoe je deze kunt vinden. Je kunt ervoor kiezen om een zoekwoordenonderzoek uit te laten besteden aan een specialist. Echter, is het ook mogelijk om dit zelf te doen. Wil jij het zelf doen? Maak dan een lijst van hoofd zoekwoorden die aansluiten op hetgeen wat je aanbiedt. Op basis van deze lijst is het vervolgens aan te raden om een keyword tool te gebruiken die gunstig en gerelateerde zoekwoorden kan vinden. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan de Google Zoekwoordplanner.

 

Hierbij is het goed om te zoeken naar een zoekwoord dat je wilt gaan gebruiken als SEO-tekst waarbij het aan te raden is om maximaal 1 tot 3 zoekwoorden te gebruiken per tekst. Als je namelijk meerdere zoekwoorden gaat gebruiken verspreid je de kennis en expertise van een tekst waardoor het steeds minder relevant wordt. Om deze reden zou het veel slimmer zijn om aparte SEO-teksten te doen schrijven zodat je per zoekwoord de strategie optimaal gaat benutten.

Stap 2: Je potentiële doelgroep bepalen

Het is goed om te benoemen dat je bij SEO-teksten natuurlijk probeert zo hoog mogelijk in Google te komen, maar je schrijft de teksten niet voor de zoekmachines. Google wordt geen klant van je en daarom is het goed om je teksten op je doelgroep af te stemmen. Google wilt ook dat de gebruikers zo goed mogelijk resultaten voorgeschoteld krijgen waarbij kwaliteit van teksten voorop staat. Als we kijken naar kwaliteit zijn dit webpagina’s die het beste aansluiten op de zoekvraag en daar zo een goed mogelijk antwoord op geven. Het is dan ook een doel om de SEO-teksten zodanig te schrijven dat er een antwoord op de vraag komt.

Formuleer eerst je doel

Als je bezig gaat met het schrijven van de teksten is het als eerst van belang om een doel te formuleren die je wilt realiseren met het schrijven van de teksten. Wat moet de bezoeker vinden als hij op je pagina terecht komt. Moet hij bijvoorbeeld een product kopen, een offerte aanvragen, een antwoord krijgen op een vraag of aanmelden op een nieuwsbrief?

Vervolgens je doelgroep bepalen

Heb jij een duidelijk doel geformuleerd? Dan is het nu taak om een doelgroep te doen formuleren. Hierbij is het van belang om te kijken voor wie je schrijft. Als we bijvoorbeeld een tekst gaan schrijven voor bakker Arnhem kunnen we een lijstje maken met bepaalde parameters die van belang zijn voor dit zoekwoord.

 

Door zowel je doel eerst te formuleren om vervolgens je doelgroep te analyseren kun je beter gericht te werk gaan en dat is natuurlijk erg prettig. Hierdoor weet je zeker dat de teksten die jij voor SEO doeleinden gaat schrijven goed komen en dat is natuurlijk erg prettig. Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden die hierbij gepaard gaan of wil jij liever contact hebben met een specialist? Dan is het zeker aan te raden om contact met ons op te nemen. Wij helpen je graag verder.

Stap 3: Het schrijven van SEO teksten

Nu we de zoekwoorden analyse en een doelgroep hebben gedefinieerd kunnen we verder met het schrijven van de SEO teksten. Nu we dit inzichtelijk hebben is het tijd om echt aan de slag te gaan met het schrijven van SEO teksten. We zullen in stap 3 kort stilstaan hoe je effectieve en krachtige teksten kunt schrijven waarmee je:

  • Hoger zult gaan scoren op zoekwoorden in Google als je deze goed in een SEO tekst verwerkt;
  • Het doel bereiken met SEO teksten dat jij voor ogen hebt;

Doe een research

Als eerst is het goed om een research uit te voeren voor de tekst die je wilt gaan schrijven. Hierdoor heb je een goed beeld waarover je kunt schrijven. Ga bijvoorbeeld naar Google en  typ daar het belangrijkste zoekwoord in. Op basis hiervan kun je inspiratie op doen van artikelen die interessant lijken.

 

Natuurlijk is het goed om te benoemen dat je niet alles kunt raadplegen, want dan ben je jaren bezig. Doe een snelle check van artikelen en beoordeel vervolgens of het artikel de moeite waard is. Vervolgens laat je de relevante pagina’s open als tabblad en zorg je dat je minimaal 5 goede artikelen hebt gevonden. Hierdoor heb je een goede research gedaan van relevante artikelen die jij kunt gebruiken als inspiratiebron voor je SEO tekst.

Het maken van een outline

Het is goed om te benoemen dat je een outline kan maken als je de research hebt gedaan. Een outline is een kort overzicht van onderwerpen die besproken kunnen worden in een passende volgorde. Hierbij is het handig om te werken met een bullet list. Hierbij staat elke bullet voor een kopje dat je gaat schrijven in de tekst. Op deze manier zie je direct een structuur voor het artikel dat je gaat schrijven. Mocht je nog meer structuur willen, dan kun je eventueel-bullets gebruiken om aan te geven wat je precies wilt gaan bespreken.

Schrijf vervolgens je tekst

Nu je naast de research ook de outline compleet hebt is het nu tijd om aan de slag te gaan met het schrijven van de SEO tekst. Hierbij is het goed om de volgende punten in acht te nemen als je besluit om de tekst te gaan schrijven:

  • Begin als eerst met de inhoud van het artikel en bewaar de inleiding voor het laatste. Diverse onderzoeken hebben namelijk aangetoond dat een goede inleiding wordt geschreven op basis van de gehele input van een artikel;
  • Schrijf rustig van A tot Z en begin altijd bij het eerste onderdeel van je outline om vervolgens alle bullets een voor een af te werken;
  • Tot slot maak je niet te veel zorgen over de spelling en of de zinnen wel goed lopen. Het is goed om lekker door te schrijven zodat je op het einde het hele artikel kunt bijschaven.

Stap 4: Het optimaliseren van de SEO-teksten

Nu je het artikel hebt geschreven zijn we er nog niet. Het is nu namelijk tijd voor de finishing touch, want de tekst dient nog geoptimaliseerd te worden voor de zoekmachines. Op deze manier kan je echte SEO teksten maken die hoog gaan scoren in Google. Hiervoor is het dus goed om te kijken naar de mogelijkheden die hierbij gepaard gaan. Hieronder zullen we het kort hebben over een aantal belangrijke zaken als het gaat om het optimaliseren van een SEO tekst.

Het maken van Google-snippets

Zoals je wellicht weet bestaan de zoekresultaten van Google uit allemaal snippets. Deze zijn afhankelijk van het resultaat dat je uitzoekt en kunnen video’s afbeeldingen of tekstblokjes zijn. Hierbij is het goed om te benoemen dat je zelf de snippet kunt bepalen voor je SEO tekst waardoor Google dit vervolgens overneemt. In sommige gevallen is het echter zo dat Google de SEO-titel en meta omschrijving aanpast als ze denken dat het beter past, maar over het algemeen wordt het een-op-een overgenomen.

 

Kortom, de SEO-Titel, URL en meta-omschrijving zijn belangrijke elementen als het aankomt op SEO teksten. Het is daarom goed dat je deze correct invoert om ervoor te zorgen dat de indexatie van je website zo goed mogelijk gebeurd.

Een goede SEO titel

Een goede SEO titel is een van de belangrijkste onderdelen op het gebied van SEO elementen. Google gebruikt de titel namelijk om te kijken waar een bepaalde pagina over gaat en daarom is het goed om te benoemen dat de SEO titel duidelijk naar voren komt als een blauw en klikbare link. Probeer daarom altijd:

  • Je zoekwoorden te verwerken in de SEO-titel. Hierbij heeft de voorkeur om de zoektermen vooraan te verwerken omdat hier meer gewicht aan toegekend wordt;
  • Schrijf een krachtige titel die de potentiële bezoeker uitnodigt om door te klikken naar je website.
  • Gebruik tot slot niet meer dan 60 tot 65 karakters voor je titels. Gebruik je namelijk meer karakters, dan zal Google de titel afbreken en dat wil je natuurlijk niet.

 

Gebruik jij WordPress? Dan is het zeker aan te raden om de tool Yoast in te schakelen. Met Yoast kun je namelijk zelf een titel verzinnen waarbij de tool kijkt of deze in lijn is met de SEO strategie. Hierdoor Weet je zeker dat je een goede titel en omschrijving zult realiseren.

Vragen?

Heb jij naar aanleiding van dit artikel toch nog additionele vragen omtrent het schrijven van teksten voor zoekmachine optimalisatie doeleinden? Neem dan gerust contact met ons op. Onze specialisten helpen je graag verder bij het maken van de juiste keuzes op het gebied van schrijven voor zoekmachine doeleinde.