Waaruit bestaat een huisstijl nu eigenlijk?
Identiteit en imago
De huisstijl is nauw verbonden met de begrippen identiteit en imago van jou bedrijf of misschien wel van jou zelf.
De identiteit van een bedrijf of organisatie staat voor het beeld dat een bedrijf van zichzelf wil vestigen, de “corporate identity” zoals we hem eerder al genoemd hebben.
Het imago staat voor het beeld dat het publiek van de organisatie of persoon heeft, denk bijvoorbeeld aan hoe men Trump ziet, je kunt zeggen wat je wilt maar een imago heeft hij zeker opgebouwd.
Identiteit en imago van een organisatie willen nogal eens van elkaar verschillen. Door het uitdragen van een positieve identiteit kunnen organisaties hun imago gunstig beïnvloeden.
Elementen van een huisstijl
Het is voor een organisatie van belang dat in alle uitingen een herkenbare stijl terug te vinden is. Dat is geen gemakkelijke opgave doordat er zo veel mogelijkheden van uiting zijn. Daarnaast vraagt het vasthoudendheid om die huisstijl gedurende lange tijd te kunnen handhaven.
Wat zijn de belangrijke elementen van een huisstijl?
- Beeld- of woordmerk (logo)
- Schrijfwijze naam
- Typografie
- Gebruik van kleuren
- Vaste verhoudingen in formaat, vorm en contrast
Bij het maken van producten met jou logo moet met deze aspecten rekening gehouden worden. Alle huisstijldragers moeten bijdragen aan de uitstraling van jou bedrijf of organisatie.