Wat is een huisstijl? (definitie en betekenis van)
Volgens diverse woordenboeken hebben we het over een “corporate identity”.
In het kort: “Met een huisstijl worden alle visuele elementen van een organisatie bedoeld, die vaak vooraf zijn vastgelegd om een eenduidig gezicht uit te stralen.”
Het gaat hier niet zo maar om “welke stijl letters gebruik je” maar om de gehele uitstraling, dit kan zo ver gaan als, enveloppen in de bedrijfskleuren, kleding, auto belettering, e-mail handtekeningen, website stijl etc etc. je kunt het zo gek niet bedenken, zo lang je het maar in jou huisstijl uitvoert om één identiteit te creëren en het meteen overal en altijd duidelijk te maken met welk bedrijf andere te maken hebben.
Het design is het eerste van je huisstijl wat mensen van je zien en bestaat uit beelden, kleuren en/of vormen. De communicatie gaat vooral om wat jou klanten en andere mensen van je horen en/of lezen, dus de boodschap die jij als bedrijf wil overbrengen. Met een huisstijl denken we niet alleen aan de stijl van een website, of briefpapier maar we hebben het over het totaal. Bijvoorbeeld een dresscode, taalgebruik, begroeting aan de telefoon en nog veel meer. Bij dit element gaat het erom hoe je je gedraagt tegenover jou klanten. Een klant kan een collega zijn, een ander bedrijf, een consument of nog iemand anders.
Als we alle delen van een huisstijl bekijken komen we op de volgende onderwerpen uit:
- Waaruit bestaat een huisstijl?
- Een logo ontwerpen, wat komt er allemaal bij kijken?
- Waarom een huisstijl en wat is het belang ervan?
- Hoe kom ik aan een huisstijl?
- Kosten van een huisstijl
- Nieuwe huisstijl invoeren
- Huisstijl beheer
- Huisstijl handboek
- Levensduur van een huisstijl
- Auteursrecht
- Merkenrecht