Een huisstijl laten ontwerpen? Waar moet op gelet worden en hoe gaat het in zijn werk?

Als we het hebben over de huisstijl van jou site gaat het over de identiteit +  gebruikers ervaring.

Een goede huisstijl is de basis van herkenbaarheid. Met het logo vaak links bovenaan in beeld wordt een stijl gecreëerd. Er wordt nagedacht over het kleurgebruik, typografie en vormelementen, om zo een complete huisstijl te ontwikkelen. Jouw huisstijl is een visuele weergave van jou identiteit. Zo kan er voor worden gekozen om zowel website, briefpapier, visitekaartjes, enveloppen en bijvoorbeeld een e-mailhandtekening allemaal in dezelfde stijl en kleurstellingen te maken.  Datgene waar je bedrijf voor staat, wordt in visuele uitingen vertaald door je huisstijl. Vaak wordt een huisstijl ook aangeduid als corporate identity. Dit is eigenlijk een verzamelnaam voor de communicatie van je bedrijf naar buiten toe met beeld en gedrag.

Wat valt er onder een huisstijl?

Wat valt er precies onder de huisstijl van je bedrijf? Wat is er allemaal beschikbaar? Wij onderscheiden hierin de volgende onderdelen:

  • De naam van je merk;
  • Het logo van je merk en hoe te gebruiken;
  • De gebruikte lettertypes van je merk, zowel online als offline;
  • De gebruikte iconen van je merk;
  • De stijl van vormen die je inzet met je merk;
  • De stijl van foto’s die je inzet voor je merk.

Basisregels in huisstijlontwikkeling

Tijdens het ontwikkelen van een goede huisstijl zijn er twee belangrijke regels waar men altijd aan dient te blijven denken:

  • De huisstijl geeft visueel weer waar het bedrijf voor staat.
  • Consistentie in de huisstijl is een must.
  • Je merknaam is super belangrijk

Met deze regels in gedachten wordt aan de daadwerkelijke huisstijl begonnen.

Een huisstijl laten ontwerpen begint bij het design.

Bij de visuele vertaling van waar je bedrijf voor staat komt het een en ander kijken. Denk hierbij aan:

  • Logo ontwerpen: het meest herkenbare element van de huisstijl.
    • Het verhaal van je bedrijf is het belangrijkste element van je bedrijf. Waar veel bedrijven storytelling als marketingtruc inzetten, is storytelling voor ons een bewuste strategische keuze. Het is het verhaal van het DNA, het onderscheidende vermogen van je bedrijf dat je naar buiten wilt brengen. Dit verhaal wordt vertaald in het logo van je merk. Wat ons betreft storytelling in optima forma.
  • Een tagline: een tekstregel die ervoor zorgt dat de ontvanger direct begrijpt waar het logo over gaat en het merk voor staat (BO = Beter Online).
  • Kleurgebruik: het is belangrijk dat de kleuren van je huisstijl passen bij het merk. Een sieraden merk bijvoorbeeld met een zwarte kleur zul je zelden vinden waar deze allemaal een roze kleur gebruiken.
  • Typografie: een lettertype zegt veel over je stijl en merkidentiteit. Sierlijk, strak, klassiek of modern bijvoorbeeld. Sommige lettertypen zijn niet te lezen voor mensen welke een beetje dyslectisch zijn etc etc.
  • Stijlelementen: een huisstijl bestaat uit losse stijlelementen die bijdragen aan de herkenning van een bedrijf.

Ontwerp huisstijldragers

Aangezien een huisstijl vaak verder gaat dan alleen maar een stijl van jou website kan ook  waar gewenst de stijl worden over gebracht naar social media-accounts, of naar bijvoorbeeld de bedrijfswagens, drukwerk zoals brief hoofden en enveloppen, bedrijfskleding en pandbelettering. Zo

Het belang van een goede huisstijlontwikkeling

Waarom is een huisstijl zo belangrijk? Als we ‘de grote gele M’ zeggen, weet vrijwel iedereen ter wereld welk bedrijf we hiermee bedoelen. Wanneer we alleen het logo van de NS laten zien, weet ook iedereen direct welk bedrijf het. Een naam erbij vermelden is overbodig.

Consistentie is de sleutel voor een huisstijl design, dat weten we nu. Maar waarom is consistentie nu zo belangrijk?

  • Een consistente huisstijl zorgt voor herkenbaarheid bij de doelgroep
  • Een consistente huisstijl beïnvloedt de houding van de doelgroep ten opzichte van het merk
  • Een consistente huisstijl draagt bij aan het merkimago
  • Een consistente huisstijl beïnvloedt niet alleen de houding, maar ook het gedrag ten opzichte van het merk.

We raden je aan om eens door ons portfolio  heen te bladen en te kijken of onze ontwerpen bij jou verwachtingen passen. We helpen je bij het huisstijl design van jou website, visitekaartjes, enveloppen en briefpapier, maar ook staan wij voor je klaar bij de volledige huisstijl ontwikkeling over diverse andere communicatiemiddelen.

Waar kun je allemaal aan denken als het over jou huisstijl gaat?

  1. Visitekaartjes;
  2. Presentaties;
  3. Offertes en facturen;
  4. Enveloppen;
  5. Website;
  6. E-mail(handtekening);
  7. Bedrijfskleding;
  8. Bedrijfsauto;
  9. Word-documenten;
  10. Formulieren en bonnen;
  11. Video’s (en thumbnails);
  12. Nieuwsbrief-templates;
  13. E-books;
  14. Sociale media banners, etc.

Wat een huisstijl kleur doet met het imago van jou bedrijf

Kleuren spelen in iedere huisstijl een belangrijke rol. Kleuren bepalen vaak het imago van je bedrijf. De kleur blauw wordt in ontzettend veel zakelijke logo’s gebruikt. De reden hiervoor is dat deze kleur omdat betrouwbaarheid en eerlijkheid uitstraalt. De kleur geel straalt optimisme en levendigheid uit. De kleur van het logo van je bedrijf bepaalt voor een groot deel de uitstraling van je bedrijf.

De kleur in combinatie met de vorm bepalen het imago van je bedrijf. Onze ervaring is dat iedereen een associatie heeft bij kleuren. Vaak hebben kleuren meerdere betekenissen. Zo betekent de kleur rood voor de ene persoon gevaar. Voor de ander betekent de kleur rood liefde. De toepassing van kleuren in je logo , de vorm van je logo en het lettertype bepalen uiteindelijk wat je met je logo wilt uitstralen.

In de bankensector worden door de gevestigde partijen voornamelijk rustige kleuren gebruikt. De challenger van deze traditionele banken, Bunq, gebruikt daarentegen een veelvoud van kleuren. Bunq valt daarmee op en is onderscheidend van de rest.

Vastleggen van merkrecht van jouhuisstijl

Wanneer je jouw merk aan het opzetten bent, wil je niet dat een concurrent het kan kopiëren. Als je net met je (nieuwe) merk begint, komt dit niet snel voor. Hoe meer succes en hoe groter je bekendheid, des te meer bedrijven jou merk/producten/diensten willen kopiëren. Registreer jouw merknaam als handelsnaam bij de KVK en je hebt al een redelijke bescherming tegen kopieergedrag.

In sommige gevallen is het verstandig om je merkrechten ook bij een merkenbureau vast te leggen. Daarmee ben je ervan verzekerd dat jouw merknaam veilig is tegen het kopieergedrag van (potentiële) internationale concurrenten. Nadeel is wel dat het veel administratieve handelingen met zich meebrengt en dat het geld kost. Wanneer je de ambitie hebt om een grote nationale of internationale speler te worden, is het wel raadzaam om te doen. Jouw inschrijving bij de KVK biedt dan niet voldoende bescherming.