Wat is crm?
Crm is een begrip wat staat voor customer relationship management. Hierbij is het van groot belang voor je onderneming dat je contact houd met je klanten. Het probleem is als je geen contact houd met je klanten dat er kans bestaat dat je deze kwijt raak. Erger nog dat je deze klanten kwijtraakt aan een directe klant. Dit wil je dus te allen tijde voorkomen. Crm kan je op meerdere manier doen en onderhouden. Zo kan je je klanten af en toe een mail sturen met leuke aanbiedingen of zelfs informatie over je ondernemingen. Daarbij is het ook belangrijk dat je je klanten informeert over eventuele veranderingen binnen je onderneming. Dit vinden klanten meestal wel fijn en belangrijk om te weten. Op deze manier weten de klanten waaraan ze aan toe zijn. Meestal heb je als onderneming alle klanten in een bestand staan. Hier heb je vaak de namen staan en telefoon nummers en e-mail adressen. Je kunt ook het programma Mailchimp gebruiken om alle klanten tegelijkertijd hetzelfde bericht te sturen. Dit is zeker handig, dat komt doordat je niet iedere klant handmatig een bericht hoeft te sturen. Op deze manier kan dit jou veel geld en tijd schelen. Daarnaast kan je crm ook in een vorm terug zien zoals klantenservice. Als een klant je belt met vragen is het belangrijk dat je altijd bereikbaar bent. Hier heb je medewerkers voor of een eventuele chatbot. Een chatbot is een goede optie als je weinig budget hebt voor medewerkers. Deze chatbot kan alle vragen beantwoorden hoe jij ze instelt. Daarnaast reageert deze chatbot ook gelijk.
Welke verschillende crm systemen zijn er?
Er zijn veel verschillende soort customer relationship management systemen een paar ervan zijn: Salesforce, SugarCRM, Hubspot, Insightly, Zoho en Nimble. Deze systemen zorgen ervoor dat alle zakelijke informatie van je klanten worden opgeslagen. Dit zijn dus e-mail adressen en telefoon nummers. Met deze systemen kan je structureel te werk gaan en bijvoorbeeld 2000 klanten tegelijkertijd dezelfde informatie sturen via een e-mail. Dit is heel erg belangrijk voor je onderneming als je relaties wilt onderhouden met je klanten.