Wat is een barcode?
Een barcode iets wat iedereen wel kent en waar iedereen mee te maken heeft. Je denkt er niet zoveel over na waarschijnlijk, maar het bestaan van een barcode is enorm handig. Zo worden de meeste producten over de hele wereld betaald. Het gaat van groente/fruit tot een plak hout in een bouwwinkel. Het systeem van de barcode werd in 1951 ontwikkeld door meneer Norman Joseph Woodland en Bernard Silver. Door de dunne en dikkere streepjes/blokjes heeft elk product zijn eigen code. Wij zien het niet meer dan een streepjescode met wat cijfers eronder. Maar voor een machine is het veel meer dan alleen dat. Het zogeheten scan machine weet precies wat voor een product het is. Het scannen werkt zelfs zo goed dat je het er maar heel even overheen hoeft te gaan met het product. Hij herkent het product dan en voeg deze automatisch bij de rekening.
Soorten codes
Naast de 1D dimensionale code kreeg je op ten duur 2D tweedimensionale code. Ook bij deze code was het geval dat de code veel gebruikt was. Tegenwoordig worden er steeds meer codes gebruikt door middel van een QR-code. Zo creëren we veel meer codes voor meer producten. Dit is erg handig voor de toekomst want ook in de toekomst moeten veel producten weer nieuwe codes krijgen. De nieuwe generatie smartphone gebruikers zouden het wel kennen en misschien ook wel veel gebruiken. Dit is ook de afgelopen 2 jaar de meest gebruikte code. Als je door de stad loopt heb je een grote kans kan je met 5 minuten al z’n code tegen komt. Niet per se in de winkel, maar gewoon op palen, muren en misschien zelf wel op lantaarnpalen. Ook worden steeds meer betalingen gedaan via een QR-code.
Een QR-code is zo gemaakt dat het bedoelt is dat hij meer codes kan gebruiken dan de traditionele code. Om een kort termijn verwacht men dus ook geen verandering in de codes. Toch proberen bedrijven steeds een nieuwe code uit te vinden die in een klap populair kan worden. Vrijwel alle nieuwe codes blijven onbekend. Dit komt ook namens een goedkeuring autoriteit wat je van Google moet krijgen om er voor te zorgen dat je online ook daadwerkelijk die codes mag gaan gebruiken en dat je ze kan uitdelen naar je consumenten. Ook heeft de bank een code. Dit zijn vaak codes die je met groene en rode stipjes ziet. Deze codes laten weten dat ze ook van de bank zelf zijn en dat je via je bank online iets gaat overmaken of betalen.