Wat is een poll?

Wat is een poll?

Wat is een poll?

Waarschijnlijk heb je zelf wel eens een poll moeten beantwoorden. Een poll is een vorm van een onderzoek. Een poll wordt veel gebruikt in de marketingwereld en heeft ook veel effect. Zo kun je zien dat er ook polls worden gehouden bij bijvoorbeeld de verkiezingen. Zo krijgen politieke partijen een idee van hoeveel mensen er wellicht op hun partij gaan stemmen. Hierbij krijgen ze alvast een inzicht wat eventueel kan gaan gebeuren in de toekomst. Dit is natuurlijk heel belangrijk omdat ze hierdoor ook kunnen kijken naar eventuele veranderingen die hun campagne nodig heeft.

Een poll is vaak een gesloten vraag waar het publiek antwoord op moet geven. Eigenlijk is het een soort van stemmen, omdat er vaak maar twee antwoorden mogelijk zijn, en dit zijn ‘ja’ en ‘nee’. Wanneer er een poll gebruikt wordt om te kijken naar welke politieke partij tot nu toe de meeste online stemmen heeft, worden alle politieke partijen op een rijtje gezet als antwoorden. Door gebruik te maken van een poll, kun je heel gemakkelijk inzien welke antwoorden men geeft en wat mensen vinden van jouw vraag.

Het gebruik van de poll begon een goede tijd terug, in 1824. Er werd in dit jaar – in Amerika – gebruik gemaakt van een poll om te peilen hoe de stemmen ervoor stonden en dus een eventuele uitslag te bekijken. Dit was belangrijk voor de bevolking omdat zij hierdoor een stem konden geven en zelf een idee konden krijgen hoe het zou eindigen, maar ook voor de politieke leiders was het handig dat zij de mogelijke uitslag konden inzien.

Een poll is in principe een instrument om de publieke opinie te laten zien. Dit kan natuurlijk heel erg belangrijk zijn voor jouw bedrijf, omdat je op deze manier kunt kijken naar de behoeftes en wensen van het publiek. Dit is zeer belangrijk wanneer jij dingen wil verkopen aan het publiek en wil peilen hoe het publiek het vindt. Hierbij is het van belang dat je op de hoogte bent van de wensen en behoeftes van jouw doelgroep weet. Door dat op orde te hebben kun je veel profijt halen uit deze methode, en kun je meer winst maken.

Risico’s van het gebruiken van poll

Er zitten ook een aantal risico’s verbonden aan het gebruiken van een polls. Het kan zijn dat het publiek de poll niet serieus neemt en geen oprechte antwoorden invult. Uit de uitslag van de gehele poll komt dan een foutief antwoord. Dit kan slecht zijn voor jouw onderneming, omdat je dan niet goed kunt zien of het onderzoek gelukt is. Om die reden neem je meestal 5% af van de afgenomen poll. Deze 5% wordt eigenlijk altijd als foutief beschouwd, zo krijg je hopelijk nog een duidelijk resultaat uit jouw poll. Daarnaast kan er ook geknoeid worden met een poll, dit gebeurt wanneer er een persoon meerdere keren een antwoord verstuurd, zorg er dus voor dat je instelt dat iedereen maar één maal een antwoord kan invullen.