Wat is een tagline?
Een tagline is een definitie die je steeds vaker in de marketing voorbij ziet komen. Tagline staat voor een korte marketing slogan waarbij het doel is om deze eenvoudig te doen onthouden en die verbonden is met een merk of product. Het doel hierbij is om een positieve associatie met het merk te krijgen bij de potentiële consument. Over het algemeen is een tagline een beschrijvende tekst, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Het kan namelijk ook een gevoel oproepen. Wat is een tagline nu precies en wat zijn voorbeelden hiervan? Alle benodigde informatie over een tagline lees je hieronder.
Definitie tagline
Als we terug gaan naar de Tweede Wereldoorlog wilde het Amerikaanse leger hun soldaten iets aanbieden als ze het werk niet leuk vinden, maar toch besloten om iets te gaan doen. Op basis hiervan was vroeger een klein chocolaatje ontwikkeld met een suikerlaagje erop dat bestand was tegen smelten. Hierdoor kon het vervoer door warme omstandigheden toch doorgaan en zo waren de soldaten niet met plakkerige handen aan het front. Een tagline die hierbij kwam kijken was, smelt in je mond, niet in je hand. Heb jij nog geen tagline voor je bedrijf? Dan is het zeker aan te raden om hier naar te kijken. Elke organisatie is aan te raden om een tagline te hebben om zodoende je naamsbekendheid te doen vergroten,
Voorbeelden van taglines
Als we kijken naar de populaire taglines kunnen we er een aantal benoemen. Als eerst hebben we Just Do It. Hierbij is het goed om te benoemen dat de tagline erg onduidelijk is waardoor je jouw eigen interpretatie eraan kunt geven. Dat is natuurlijk erg prettig, want hierdoor kun je een grote doelgroep bereiken en dat is natuurlijk precies wat je wilt.
Als tweede hebben we nog de tagline verfrist de delen die andere bieren niet kunnen komen. Dit kan natuurlijk letterlijk worden genomen omdat Heineken tot een van de weinige biermerken behoort die wereldwijd bekend staat.
Tot slot hebben we nog de tagline think outside the bun. Door box door bun te vervangen haalt Taco Bell uit naar de bekende hamburgerketen en dat is natuurlijk goed als tagline om te gaan gebruiken.