Wat is focus marketing
Als men focus marketing hoort hebben ze vaak nog niet precies een beeld van wat het kan daadwerkelijk kan zijn. Er wordt bij focus marketing vooral promotionele activiteiten toegespitst op een specifiek aanbod of een doelgroep waar het bedrijf de focus op wil laten leggen. Door middel daarvan kan je heel gericht een marketingactiviteit worden ontwikkeld met veel en duidelijke doelstellingen. Bij deze activiteiten heb je twee uitgangspunten, de aanbieder of de afnemer. Maar wat is focus markering nou eigenlijk en hoe werkt customer focus marketing nou het beste voor jouw bedrijf? Focus Marketing laten we daar mee starten het is namelijk een aanbieder of beter gezegd een product. Coca-Cola hebben veel producten die zullen bij de reclamecampagnes de nadruk leggen op een product. Maar wanneer wordt er uitgegaan van een product of dienst?
Product en dienst
Er wordt hier gekeken naar een product of dienst waar een duidelijk marketingstrategie omheen zit of kan worden gezet. Bijvoorbeeld welk imago moet een product of dienst uitstralen? En wat zijn de voordelen van het hebben van een dienst? Een webshop met duizenden producten kan namelijk ook als een uniform product in de markt worden gezet. Dat moet wel onderscheidende factoren hebben van een aantrekkelijk retourbeleid of relatief lage prijzen. Bij customer focus marketing wordt vaak gedacht aan de wensen en de behoeftes wat de klant heeft. Zo kan je zeggen dat er dus vaak samen wordt gewerkt met de klant. Door klantprofielen samen te stellen kan heel doelgericht worden bepaald wat nou precies het probleem kan zijn. Tegelijkertijd wordt er ook gekeken hoe het probleem kan worden opgelost op de best mogelijke manier. Met het begrip zoekterm onderzoek kan de vraag van de consumenten/potentiële klanten worden berekend. Door het inzetten van specifieke woorden of te adverteren kan je kanalen het aanbod nauwkeuriger afgestemd worden op de vraag. Daarbij is er wel een risico dat er voor zorgt dat de groep kleiner wordt, waardoor de kans op een succes weer juist toeneemt wat erg winstgevend voor je bedrijf kan uitkomen. Dit komt omdat je meer focus legt om te bepalen waar de conversieratio kan worden toegenomen.