Wat is product markup?
Product markup is een belangrijk begrip voor veel bedrijven die in het algemeen producten verkopen. Het gaat hierbij om de prijsbepaling ten opzichte van de inkoopprijs. Het is in principe de opslag die je bedrijf bij de inkoopprijs optelt om zo winst te kunnen krijgen op zijn product. Er zijn veel verschillende mogelijkheden om deze product markup te berekenen en wordt veel toegepast door handelaren. Deze handelaren kopen bijvoorbeeld producten goedkoop in bij een fabriek en verkopen deze door. Dan is het belangrijk dat ze natuurlijk een opslag doen op de inkoopprijs zodat ze ook geld kunnen verdienen op de producten. Er zijn echter ook producten die een vaste verkoopprijs hebben waarbij de verkoper niks erbij op kan tellen. Hierbij verdienen ze de winst die ieder ander bedrijf ook heeft. Dit kan je zien bij bedrijven die sigaretten verkopen. Bij ieder tankstation waar je komt zijn de prijzen van de verschillende merken hetzelfde en een verkoper mag niet zijn eigen product markup bepalen. Dit komt doordat dit door overheid bepaald wordt en de andere partijen hier niks over te zeggen hebben. Bij het bepalen van het product markup voor een bedrijf moeten ze meerdere factoren nadenken over. Zo moeten ze kijken naar de huur die ze bijvoorbeeld betalen voor een pand. Maar moeten ze ook naar de onkosten kijken van de werknemers die ze moeten bepalen. Dit bepaald natuurlijk allemaal het uiteindelijke prijs van een product die ze aanbieden.
Berekening maken van de opslag
Er zijn meerdere manier van het berekenen van de opslag die op een product zit. Zo is het zo dat een product die 10 euro kost om in te kopen en doorverkocht wordt voor 22 euro. Dan is het zo dat er 12 euro verschil in zit en dat is het product markup. Het kan ook zo zijn dat een bedrijf een actie doet waarbij er heel veel producten eruit gaan voor een lagere prijs. Dit hoeft echter niet te betekenen dat de opslag lager is. Dit komt omdat het product in een grotere volumes wordt verkocht. En door deze manier wordt er dan alsnog winst gemaakt in de brutowinstmarge.