Wat is product listing ads?
Product listing ads zijn advertenties van producten die worden gebruikt op verschillende kanalen van Google. Deze zijn belangrijk omdat deze te maken hebben met Google. Daarnaast is Google de grootste zoekmachine ter wereld die door super veel mensen wordt gebruikt voor allerlei zaken. Het is dus belangrijk dat jij als bedrijf je producten via dit kanaal kan promoten. Dit kan echter op veel verschillende manieren en product listing ads is daar er een van die goed gebruikt kan worden door je bedrijf. Het gaat hier niet over standaard advertenties, maar om grote tekstadvertenties met veel informatie over het product. De informatie voor deze advertenties komen uit het product datafeed die de verkopen moet aanleveren aan Google. In het verleden was er geen verschil tussen normale content op Google en betaalde content in vorm van advertentie en reclames. Tegenwoordig is dat verschil er wel en staat er bij betaalde content ook advertenties en ad. Deze advertenties en content hebben vaak een afbeelding en tekst. Het gaat er bij deze advertenties over dat mensen er informatie kunnen uittrekken en uiteindelijk op de advertentie klikken. De aanbieder betaald dan ook vaak uit in pay per click. Dit is overigens bij bijna iedere product listing ads. Dit komt doordat de aanbieder ook echt wilt dat er op deze advertentie wordt geklikt. Dit heeft meestal het meeste succes en wordt vaak toegepast.
Hoe voeg je een product toe aan Google?
Je moet natuurlijk wel een product toevoegen aan Google zodat je hem kan adverteren en promoten. Dit doe je via Google Merchant Center deze dienst kan de aanbieder een product datafeed uploaden. Deze informatie is vaak het product kenmerken, maar ook de prijs en bepaalde informatie over het product. Het is hierbij belangrijk dat de aanbieder alles op orde heeft en geen fouten maakt bij het uploaden van de data. Deze vorm van adverteren is beter dan gewoon een tekstadvertentie omdat hierbij ook vaak een afbeelding aan toe pas komt. Dit is natuurlijk fijn voor de bezoeker om ook een afbeelding bij de advertentie te zien. Zo krijgen ze een idee van wat ze gaan kopen.