Wat is productdemonstratie?

Wat is productdemonstratie?

Wat is productdemonstratie?

Een productdemonstratie is super belangrijk in de marketingwereld, maar ook voor je eigen bedrijf. Het gaat hierbij over het maken van een nieuw product en deze promoten naar afnemers die het product eventueel willen doorverkopen. Dit kunnen natuurlijk ook klanten of bezoekers zijn aan wie je dit product wilt verkopen. Deze productdemonstraties kunnen op meerdere manieren worden gedemonstreerd en kunnen veel aandacht wekken bij het publiek mocht het goed worden gedaan. Het kan bijvoorbeeld een instore demonstratie zijn. Hierbij heb je bijvoorbeeld een kledingmerk/winkel die een nieuw product wilt laten zien. Hierbij kunnen zij bijvoorbeeld een modeshow houden waarbij meerdere mensen het nieuwe product kunnen demonstreren aan eventuele klanten of afnemers. Op deze manier kunnen ze het product zo goed mogelijk laten zien en eventueel ook informatie geven over het product wat aangeboden wordt. Een andere vorm van instore demonstratie is van de supermarkt. Waarbij ze gratis mensen de kaas en worst laten proeven bij de afdeling. Op deze manier laten ze de mensen de producten proeven voordat ze deze kopen. Het kan ook zijn dat je een thuisdemonstratie geeft hiervan zijn ook veel voorbeelden, maar vroeger deden veel artiesten dit. Toen nodigden ze mensen uit bij hun thuis om bijvoorbeeld een album te laten horen voordat deze uit kwam. Op deze manier horen mensen zijn product en kunnen ze misschien wel besluiten om uiteindelijk het album te kopen. Op die manier laat de aanbieder het product ook proeven om uiteindelijk mensen over te halen om een product te kopen van de aanbieder.

On-demand demonstratie

Bij een on-demand demonstratie wordt de productdemonstratie laten zien aan de klant. Hierbij wordt vaak de term eerst zien dan geloven toegepast. En wordt vaak in een hogere prijsklasse uitgevoerd. Als voorbeeld doen veel autohandelaren dat. Hierbij kan je vaak in een auto rijden voordat je hem koopt. Hierbij kan je de auto controleren op eventuele defecten en kan je weten wat je koopt. Dit is heel belangrijk als je een aankoop maakt die ook nog eens heel duur is. Hierbij is informatie echt een hele belangrijk factor en wil je zoveel mogelijk informatie aan de klant verstrekken.