Wat is prognose?

Wat is prognose?

Wat is prognose?

Een prognose wordt vaak gebruikt bij bedrijven om een eventuele uitkomst van iets te berekenen of te bekijken. Een prognose staat voor een voorspelling, deze wordt vaak gebaseerd op bestaande informatie. Dit blijft echter een voorspelling, de prognose betekent dan natuurlijk niet dat dit daadwerkelijk de uitkomst is. Daarom is het belangrijk, met het maken van een prognose, dat alle informatie echt belangrijk is en feitelijk klopt. Hierbij is het belangrijk dat alle informatie actueel is en vanuit betrouwbare bronnen komt.

Een prognose kan bijvoorbeeld worden gebruikt door een dokter. Vaak hoor je dat de dokter een prognose maakt van bijvoorbeeld een gebroken been. Doctoren kunnen van te voren natuurlijk niet met alle zekerheid zeggen wat de werkelijke uitkomst is, maar ze kunnen wel met de informatie die zij hebben, een eventuele uitkomst voorspellen. Dit is natuurlijk belangrijk voor een patiënt omdat deze wel wil weten hoe het nu verder gaat en wat er aan de hand is.

In het bedrijfsleven wordt een prognose ook vaak gebruikt. Zo kan een bedrijf op meerdere momenten een prognose maken over de beschikbare informatie. Een bedrijf kan zo een inzicht krijgen in hoe groot zij wellicht zullen worden in de toekomst. Zij kunnen ook een prognose maken om te kijken hoeveel winst het bedrijf over een bepaalde tijd zou kunnen maken. Dit is belangrijk voor een bedrijf, wanneer de prognose namelijk negatief terug komt, kan het bedrijf eventuele oplossingen gaan overwegen om de prognose weer positief te maken. Dit doen zij zodat ze later niet in grote problemen terecht komen.

Informatie zoeken voor een prognose

Het is natuurlijk belangrijk bij het maken van een prognose, dat je informatie hebt. Deze informatie kun je vaak terug vinden in de boekhouding van jouw bedrijf. Vooral wanneer de prognose gaat over de winst of algemene omzet van een bedrijf. De boekhouding is altijd actueel, en als de boekhouding goed wordt bijgehouden is deze ook betrouwbaar. Daarnaast kun je ook veel informatie vinden in jouw verkoop bronnen en de frequentie waarin jij jouw producten verkoopt. Daarnaast is het belangrijk dat de directeur van jouw bedrijf ook goede informatie kan geven voor jouw prognose.