Wat is UBR?

Wat is UBR?

Wat is UBR?

UBR, een term dat veel in de marketing wordt gebruikt. UBR staat voor Unique Buying Reason en is een alternatief voor de bekende USP wat weer staat voor Unique Selling Point. Het Idee achter een UBR is precies het tegenovergestelde van een USP. In  plaats van de voordelen op te noemen van een product wordt er juist geredeneerd vanuit de motivatie van de consument om te kijken naar het overgaan van een koop. Maar wat is een UBR nu precies en hoe kun je deze het beste toepassen in je dagelijkse marketing strategie? Hierover lees je op deze pagina meer!

Definitie UBR

Als je een aanbieder bent kun je uitgaan van je eigen krachten als het om producten en/of diensten gaat. Je kunt namelijk zelf uitleggen waarom een product of dienst goed is voor je klant en daarom kun je de beslissing zelf beter maken. De voordelen benoemen vanuit de aanbieder noem je ook wel Unique Selling Points, maar je kunt ook opnoemen waar ze beter van worden. Daarbij ligt de nadruk voornamelijk op specifieke voordelen die jouw product uniek maken ten opzichte van de concurrenten. Een bakker die elke dag vers brood maakt, is natuurlijk niet uniek, maar als je een gratis appeltaart krijgt is dat natuurlijk een uniek aanbod wat zeker als een UBR te typeren valt.

Klanten inschakelen

Als je ondernemer bent, moet je zelf in staat zijn om als een klant te kunnen denken en dat is precies het uitgangspunt wat je dient te hanteren bij een UBR. Je kunt bijvoorbeeld een opsomming maken van unieke redenen die overlaten aan klanten middels recensies en publicaties. Dit kan gaan om bijvoorbeeld eerlijkheid en onafhankelijk waardoor klanten in principe voordelen uit deze informatie zullen halen. Consumenten zullen zich bijvoorbeeld herkennen in de UBR’s waardoor ze vraag en antwoord snel kunnen inlezen.

Zelf toepassen bij sales

Als je zelf producten en/of diensten gaat verkopen is het altijd goed om zelf ook een UBR toe te passen in je strategie. Hierdoor weet je zeker dat je er alles aan doet om ervoor te zorgen dat je jouw omzet zult vergroten en dat is natuurlijk erg prettig. Je wilt er immers zeker van zijn dat je klanten op zoek zijn naar goede aanbevelingen en middels goede UBR’s zul jij de conversie van jouw producten doen vergroten.