Wat is bait and switch?

Wat is bait and switch?

Wat is bait and switch?

De betekenis van bait and switch kun jij je wellicht wel bedenken wat het is. Bait and switch is namelijk een vorm van oplichterij. Er zijn tegenwoordig veel verschillende manieren om mensen op te lichten. Oplichters proberen een aantrekkelijk aanbod te maken voor de consument, maar niet met het doel dit aanbod voort te zetten. De oplichters proberen een verkoop tot stand te brengen die niet valt onder het aanbod wat zij eerst aanboden. Hier hebben de oplichters dus veel verschillende trucjes voor en zij kunnen dan dus ook veel mensen ompraten, vooral als zij hier gevoelig voor zijn. Het is dus een slimme marketingtruc van de bedrijven die deze misleidende advertenties gebruiken, eigenlijk een soort clickbait. Veel mensen vallen voor dit soort trucjes, vooral omdat het aanbod vaak een lage prijs heeft voor wat er wordt aangeboden. Let dus goed op bij dit soort trucs, en val er niet voor!

Slimme trucjes van bedrijven

Tegenwoordig worden bedrijven heel erg slim in het toepassen van dit soort oplichtende trucs. Met als resultaat dat er dus veel mensen voor vallen Veel bedrijven die dit soort manieren gebruiken, zoeken ook daadwerkelijk het randje van de regels op. Officieel begaan zijn dus geen misdaad en blijft wat zij doen dus legaal. Zoals vrijwel iedereen die een bedrijf runt weet, moeten advertenties voldoen aan een aantal regels. Dit is merendeels om dingen als fraude te voorkomen. Het opzoeken van het randje gebeurt niet alleen online, maar ook op bijvoorbeeld reclame borden langs de weg of een andere soort content. Er wordt wederom gesproken van een lage prijs, maar wanneer je dit product op gaat zoeken, blijkt dit helemaal niet zo te zijn. Dit is voor veel mensen erg verwarrend, waardoor zij niet precies weten wat er aan de hand is, en wellicht dus een risico gaan nemen.

Een voorbeeld van zo’n actie

Wanneer mensen denken een goede deal te hebben afgesloten en dit niet zo is heb je dus te maken met bait and switch. Een voorbeeld hiervan is dat een webshop bijvoorbeeld zegt dat zij een wasmachine nog op voorraad hebben in de winkel. Wanneer dit het geval is, komen mensen naar de winkel voor deze wasmachine, maar dan blijkt deze uiteindelijk toch niet op voorraad te zijn. Dit is natuurlijk super vervelend voor mensen die in de winkel komen. De achter liggende gedachte van de verkopers is dat zij een alternatief product proberen te verkopen aan de consument. Dit artikel verkoopt hoogstwaarschijnlijk niet goed of heeft een hogere prijs. Dit is dan dus een vreselijke truc van het bedrijf, maar het gebeurd toch bij heel veel menen. De consument wordt uiteindelijk dus misleid en gaat hier niets op vooruit. Het bedrijf verdient hierdoor daarentegen wel meer geld.