Wat is buzzmarketing?

Wat is buzzmarketing?

Wat is buzzmarketing?

Buzzmarketing is een vorm van marketing waarbij de doelstelling is om zoveel mogelijk aandacht te trekken. Bij deze vorm van marketing wil je dus viraal gaan. Bovendien wil je met buzzmarketing discussie veroorzaken. Dit laatste is het voornaamste doel van deze vorm van marketing. Het is dus minder belangrijk om een product of dienst te verkopen. In plaats daarvan wil je dat men gaat nadenken met behulp van buzzmarketing. Een andere term die voor dit type marketing gebruikt wordt, is astroturfing. Dit is echter een term met een niet zo positieve lading.

Niet per se op conversies gericht

Meestal kies je voor marketing als je meer conversies wilt. Bij buzzmarketing is dat niet per se van belang. In plaats daarvan wil je dat mensen gaan nadenken over je boodschap en er mogelijk met anderen over in discussie gaan. Met buzzmarketing is het uiteindelijk alsnog mogelijk om indirect meer conversies te verkrijgen. Vind jij groen ondernemen bijvoorbeeld erg belangrijk en creëer je virale content waarin het milieu centraal staat? Dan zullen anderen hierover gaan praten en zullen gelijkgestemden mogelijk eerder voor jouw bedrijf kiezen.

Een onderdeel van viral marketing

Buzzmarketing is een soort viral marketing. Bij viral marketing is het belangrijk om viraal te gaan. Oftewel, je moet content creëren waarover gepraat zal worden. Dat is niet altijd even eenvoudig. Om ervoor te zorgen dat mensen over je content gaan praten moet het erg interessant, grappig of juist grof zijn. Tegelijkertijd wil je het imago van je bedrijf niet beschadigen. De content mag dus niet te grof zijn en de grappen moeten ook door de beugel kunnen. Bij viral marketing moet er goed worden nagedacht over de methodes die ingezet worden. Er zijn ook veel bedrijven die enorm de fout in zijn gegaan. Het is niet altijd goed als je bericht viraal gaat. Daarom is het belangrijk om ook goed na te denken over welke boodschap je doorgeeft.

Buzzmarketing en social media

Buzzmarketing is een techniek die je het best kunt laten uitvoeren door iemand met veel verstand van social media. Zo voorkom je dat je de fout in gaat en dat je juist een grote flater slaat. Dat kan namelijk ontzettend slecht zijn voor de reputatie van je bedrijf.