Wat is buyer persona?

Wat is buyer persona?

Wat is buyer persona?

De buyer persona is hoe je de ideale klant van je bedrijf zou kunnen beschrijven. Hoe ziet de gemiddelde klant van jouw bedrijf eruit? Wat is de leeftijd van de klant, waar komt de klant vandaan en wat wil de klant bereiken? Door een fictieve klant te bedenken, wordt de doelgroep duidelijker voor je. De buyer persona is dus een fictieve klant. Door een gezicht aan je doelgroep te geven, wordt het gemakkelijker om bijvoorbeeld na te gaan hoe je met je doelgroep moet communiceren.

Een analyse maken om een buyer persona te maken

Vooral als jouw bedrijf online actief is, is het relatief eenvoudig om een buyer persona te maken. Online is namelijk ontzettend veel data beschikbaar. Zo kun je met Google Analytics bijvoorbeeld al veel over je bezoekers nagaan, zoals waar zij ongeveer vandaan komen. Dit helpt je enorm bij het maken van een buyer persona. Alle informatie die over jouw klanten bij je bekend is, kun je gebruiken om een buyer persona samen te stellen.

Zo communiceer je met jouw doelgroep

Heb je eenmaal een buyer persona, oftewel een fictieve persoon die een perfect voorbeeld is van jouw doelgroep? Dan kun je ook veel beter nagaan op wat voor manier je het best met de doelgroep kunt communiceren. Spreek je de klant bijvoorbeeld liever met “u” aan of is “jij” toch beter? Overigens is je manier van communiceren ook een onderdeel van de branding van je bedrijf. Het blijft echter zeer belangrijk dat je manier van communiceren jouw doelgroep blijft aanspreken. Dat is iets waar een buyer persona enorm bij kan helpen.

Hulp bij het opstellen van een buyer persona

Als je er zelf niet in slaagt om een buyer persona samen te stellen, is het aan te raden om dit over te laten aan een marketingspecialist. Een specialist in (online) marketing zal bekend zijn met dit begrip en weet hoe hij de beschikbare data kan gebruiken om een buyer persona te creëren. Als je nog niet eerder een buyer persona hebt gecreëerd, kan dit zeker aan te raden zijn. Je kunt de buyer persona iedere keer weer gebruiken als je een vraag hebt over de doelgroep.