Wat is consumentengedrag?

Wat is consumentengedrag?

Wat is consumentengedrag?

Consumentengedrag is super belangrijk in de marketing. Dit gedrag bepaalt wat je koopt en wanneer je dingen niet meer koopt. Daarnaast bepaalt het waarom je een product koopt en wat je emoties zijn als je een product koopt. Deze dingen zijn noodzakelijk voor een onderneming, zij hebben deze informatie heel erg nodig. Sinds een lange tijd is het al een onderdeel van de marketing analyse en is deze noodzakelijk geworden. Er zijn verschillende factoren die het consumentengedrag bepaald. Er wordt gekeken naar de emoties, dus als mensen in een goede bui iets kopen of in een slechte bui. Daarnaast wordt er gekeken naar de meningen en voorkeuren van de consument. Sommige mensen vinden bijvoorbeeld Nutella pasta lekkerder dan een huismerk pasta. Er wordt hierbij gekeken naar het frequentie waarop je iets koopt. Hieruit kun je opmaken dat iemand een product heel erg interessant vind. Ook kun je zien of iemand bijvoorbeeld trouw is aan een merk of op je onderneming. Daarbij is het ook belangrijk dat als je als ondernemer ook inzicht hebt op de behoefte van de klant.

 

Wat kan je doen met een consumentengedrag analyse?

Met een consumentengedrag analyse kan je kijken naar wat je klanten nou echt willen. Hierin kan je dan ook inspelen op de behoefte op de klant. Dit is belangrijk om je klanten bestand omhoog te houden. Op basis van de analyse kan een onderneming zijn strategie ook aanpassen. En zich meer gaan focussen op bepaalde doelgroepen die dit ook nodig hebben.

 

Waarom informatie zo belangrijk is in marketing?

Informatie is super belangrijk in de marketing. Met informatie kunnen marketeers op allerlei manieren hun strategie├źn toevoegen op de praktijk. Deze informatie kunnen ze op verschillende manier van je krijgen. Zo kan dit via een website door middel van een account maken, en controleren op wat je koopt. Of kan je in een supermarkt door middel van een bonuskaart je aankopen doorgeven. Hiervoor geven ze dan extra korting als ruilmiddel. Het lijkt dan alsof de supermarkt verlies maakt, maar dat is niet waar. Met deze informatie kunnen ze heel veel geld verdienen.