Wat is consumentengedrag?
Consumentengedrag is super belangrijk in de marketing. Consumentengedrag bepaalt wat jij wel koopt bij een bedrijf en wat niet. Daarnaast bepaalt jouw consumentengedrag ook waarom jij een product aanschaft en wat voor emoties bij deze aankoop komen kijken. Deze dingen zijn noodzakelijk voor een onderneming, zij hebben deze informatie hard nodig omdat zij hier op in moeten spelen om de klant tevreden te houden. Consumenten gedrag is al een lange tijd onderdeel van de marketing analyse, deze is dan ook noodzakelijk geworden.
Er zijn verschillende factoren die het consumentengedrag bepalen. Er wordt gekeken naar de emoties, dus wanneer mensen in een goede bui iets kopen of in een slechte bui. Daarnaast wordt er gekeken naar de meningen en voorkeuren van de consument. Sommige mensen vinden bijvoorbeeld Nutella pasta lekkerder dan een huismerk pasta en anderen juist niet. Er wordt hierbij gekeken naar de frequentie waarop de consument iets aanschaft. Hieruit kun je opmaken dat iemand een product heel erg interessant vindt. Ook kun je zien of iemand bijvoorbeeld trouw is aan een merk of aan jouw onderneming. Daarbij is het ook belangrijk dat jij als ondernemer inzicht hebt op de behoeftes van de consument en hierop inspeelt. Dat is eigenlijk kort gezegd waar marketing in zijn geheel over gaat.
Een consumentengedrag analyse
Met een consumentengedrag analyse kun je kijken naar wat je klanten graag willen en verwachten. Door middel van een consumentengedrag analyse, kun jij goed inspelen op de wensen en behoeftes van de consumenten. Het inspelen op de wensen en behoeftes is van zeer groot belang wanneer jij een klanten bestand wil opbouwen en hoog wil houden. Op basis van de consumentengedrag analyse kan een onderneming hun strategie ook aanpassen en zich meer focussen op bepaalde doelgroepen die zij willen bereiken.
Informatie in de marketing
Informatie is een heel groot onderdeel van marketing. Met de juiste informatie, kunnen marketeers op allerlei manieren hun strategieën gebruiken in de praktijk. Deze informatie kunnen marketeers ze op verschillende manieren van jou krijgen. Dit kan via een website, dit gebeurd dan door middel van een account aanmaken, en het bijhouden van dingen die jij op deze website aanschaft. Ook in de supermarkt kun je door middel van een klantenkaart of bonuskaart de door jou gekochten aankomen bijhouden. Voor de producten die jij het meest koopt, kunnen zij jou korting geven. Dit wordt gedaan als een soort ruilmiddel, “jij blijft trouw aan ons product, wij geven jou korting om ervoor te zorgen dat dit zo blijft.” Wanneer de supermarkt een goede hoeveelheid korting geeft, lijkt het alsof zij verlies draaien, maar dat is helemaal niet zo. Zij geven jou korting en het bedrag wat jij betaald, blijft boven hun inkoop prijs. En aangezien de supermarkt misschien wel meer van deze producten gaat verkopen, door deze korting, kan hun omzet op dit product zelfs verhogen. Door de juiste informatie te verzamelen van jouw consumenten kun jij dus veel te weten komen en inspelen op wat jij weet van jouw consument.