Wat is consumentenmarketing?
Consumentenmarketing is in principe de marketing die voor de gehele bevolking is bedoelt. Er wordt hierbij dus niet gericht op een specifieke doelgroep. Het gaat er hierbij om dat de gehele bevolking wordt aangesproken door middel van deze marketing strategie. Het bereik moet dus heel groot zijn. Er wordt bijvoorbeeld niet gefocust op een primair product maar meer op algemene producten die meerderheid van de bevolking aanspreekt. Bij consumentenmarketing is het noodzakelijk dat het bericht altijd goed aankomt bij de consument. Daarom is deze vorm van marketing vaak niet formeel, mensen letten dan sneller op en onthouden het bericht beter. Het kan natuurlijk zijn dat er klanten tussen zitten die een informele aanpak niet fijn vinden. Doordat je de marketing op de gehele bevolking richt, worden alle doelgroepen op één hoop gegooid en wordt de promotie algemeen gemaakt . Vaak zie je in deze promoties kortingen en acties voorbij komen die de klanten aantrekken.
Welke verschillende soorten consumentenmarketing zijn er?
Er zijn in totaal 3 soorten consumenten marketing. Deze 3 soorten hebben allemaal een verschillende uitvoering en zijn hierin dan ook van elkaar te onderscheiden. Deze 3 soorten zijn B2B, B2C en B2G.
Bij B2B worden er vanuit een onderneming goederen en diensten verkocht aan een andere onderneming. Een groothandel die het magazijn van een winkel of restaurant bevoorraadt is hier een voorbeeld van. Er komt bij deze uitvoering dus geen consument aan te pas en alles verloopt tussen de 2 ondernemingen.
Bij B2C wordt er marketing uitgevoerd vanuit een onderneming naar een consument. Dit betekent dus dat je een product of dienst verkoopt aan de consument en hier op ook marketing aan toepast. Dit is eigenlijk het kopen van goederen of diensten die een bedrijf aanbiedt als klant. Dit doen wij bijna dagelijks, dit is de supermarkt, drogisterij maar ook een kleding winkel.
Bij B2G worden er diensten of producten verkocht aan de overheid. Hierbij wordt er ook marketing toegepast, maar dit wordt dus alleen gericht op de overheid. Vaak is dit ook een lange relatie die de overheid aangaat met het bedrijf omdat zij hier regelmatig benodigdheden vandaan halen.
Waarom vinden sommige consumenten deze vorm van marketing vervelend?
Sommige ondernemers proberen dingen uit en verzinnen een nieuw product en willen dat dan graag promoten. Sommige consumenten vinden het niet fijn en willen juist dat er op hun behoefte wordt ingespeeld. Het kan dan ook zijn dat er, door gebruik te maken van consumentenmarketing, dingen verkeerd kunnen vallen. Daarom is het belangrijk om zo gericht mogelijk jouw producten te promoten naar een specifieke doelgroep toe. Goed inspelen op de behoefde van de consument is natuurlijk ook iets om rekening mee te houden. Zo blijven consumenten geïnteresseerd in de goederen en diensten die jij aanbiedt.