Wat is consumentenmarketing?

Wat is consumentenmarketing?

Wat is consumentenmarketing?

Consumentenmarketing is in principe de marketing van de hele bevolking dus niet gericht op een bepaalde doelgroep. Het gaat er hierom dat die hele bevolking een soort van geraakt wordt met die marketing. Het bereik is dus heel groot en er wordt bijvoorbeeld niet gefocust op een primair product. Hierbij is het noodzakelijk dat het bericht altijd aankomt. Daarom is deze vorm van marketing vaak niet formeel. De meeste marketing op dit gebiedt is dan ook informeel en sommige klanten kunnen dat niet fijn vinden. Doordat je op de consumenten richt worden alle doelgroepen op een hoop gegooid en is de promotie ook algemeen. Vaak zie je in deze promoties kortingen en acties voorbij komen die de klanten kan aantrekken. Dit hoeven niet per se alleen consumenten zijn het kunnen ook bijvoorbeeld ambtenaren zijn.

 

Welke verschillende soorten consumentenmarketing zijn er?

Er zijn in totaal 3 soorten consumenten marketing deze onderscheiden de manier hoe je de marketing kan uitvoeren. Deze 3 soorten zijn B2C, B2B en B2G. Bij B2C wordt er marketing uitgevoerd vanuit de onderneming naar de consument. Dit betekent dus dat je een product of dienst verkoopt aan de consument en hier op ook marketing toepast. Bij B2B wordt er van een onderneming aan een andere onderneming producten of diensten verkocht. Als voorbeeld een groothandel die het magazijn van een winkel of een restaurant bevoorraadt. Hierbij komt er geen consument aan te pas en is het alleen 2 ondernemingen. Bij B2G worden er diensten of producten verkocht aan de overheid. Hierbij wordt er ook marketing toegepast, maar richting de overheid.

 

Waarom vinden sommige consumenten deze vorm van marketing vervelend?

Sommige ondernemers proberen dingen uit en verzinnen een nieuw product en promoten dat. Sommige consumenten vinden dit niet fijn en willen juist dat er op hun behoefte wordt ingespeeld. Daarom kan het zijn dat met consumentenmarketing er dingen verkeerd kunnen vallen. Daarom is het belangrijk om zo gericht mogelijk je promotie te richten op een doelgroep. En goed op de behoefte op de consument te kunnen in spelen, Om eventuele misverstanden te ver komen.