Wat is een advertorial?
Een advertorial is een advertentie die wordt gepresenteerd als redactioneel artikel. Over het algemeen is dit een print media, maar ook in de online vorm wordt een advertorial steeds vaker gebruikt om producten en/of diensten aan te prijzen om zodoende een boodschap uit te dragen. Maar wat is een advertorial precies en hoe zijn advertorials herkenbaar voor het publiek? Wij zullen in het volgende artikel kort stilstaan bij de betekenis van het begrip advertorial. Mocht je na het lezen van dit artikel nog additionele informatie willen, kun je altijd contact met ons opnemen. Wij helpen je graag verder. Daarnaast is het ook zeker aan te raden om een specialist in te schakelen als je te gebruik wilt maken van een advertorial.
De definitie van een advertorial
Het gebruik van het woord ‘advertorial’ is al lang onder ons. Het woord wordt al gebruikt sinds 1946. Het woord advertorial is een samenvoeging van twee woorden, advertentie en editorial. Over het algemeen zijn advertenties en redactionele artikelen van elkaar gescheiden, maar bij een advertorial wordt er bewust een combinatie tussen deze twee factoren gemaakt. De betekenis van een advertorial die je online vindt is niet strikt hetzelfde als de traditionele print media advertorial. Dit komt omdat de transparantie op het gebied van het commerciële deel regelmatiger in discussie wordt gebracht.
Hoe zien advertorials eruit?
Ben jij benieuwd hoe advertorials eruit zien? Een bekend advertorial is een pagina van een bedrijf die bijvoorbeeld medische hulpmiddelen aanbiedt. Ze worden voornamelijk opgemaakt als informatieve artikelen met daarbij objectieve informatie. Over het algemeen wordt het assortiment aan producten gepresenteerd als oplossing voor bepaalde problemen. Een klein voorbeeld is: Heb jij last van Acne, dan is het goed om een specifiek product aan te schaffen. Over het algemeen wordt er een woord als advertorial bovenaan de content geplaatst, maar daarbij is het vaak niet duidelijk voor de lezer wat er precies speelt. De meest voorkomende vormen van advertorials zijn:
- Afbeeldingen waarbij een adverteerder een bepaald product en/of dienst op een positieve wijze onder de aandacht wil brengen om zodoende op commercieel gebied vruchten hiervan te plukken.
- Het schrijven van een opiniestuk met als doel een algemene discussie te beïnvloeden en zodoende hier een advertorial in te verwerken.
- Het schrijven van journalistieke content die correct is en waarbij een standpunt wordt bekrachtigd met een specifieke producten en/of diensten.