Wat is een advertorial?

Een advertorial is een advertentie die wordt gepresenteerd als redactioneel artikel. Over het algemeen kan dit een print media zijn, maar ook in online vorm wordt dit steeds vaker gebruikt om producten en/of diensten aan te prijzen om zodoende een boodschap uit te dragen. Maar wat is een advertorial precies en hoe zijn deze herkenbaar voor het publiek? Om hier nader bij stil te staan zullen we hieronder kort stilstaan bij de belangrijkste onderdelen van een advertorial. Mocht je naar aanleiding van dit artikel toch nog additionele informatie willen, dan kun je altijd contact met ons opnemen. Wij helpen je graag verder. Daarnaast is het ook zeker aan te raden om een specialist in te schakelen als je te maken hebt met een advertorial.

De definitie van een advertorial

Sinds 1946 gebruikt men het woord advertorial al. Het is een samenvoeging van twee woorden te weten een advertentie en een editorial. Over het algemeen zijn advertenties en redactionele artikelen van elkaar gescheiden, maar bij een advertorial wordt er bewust een combinatie tussen deze twee factoren gemaakt. Een advertorial betekenis online is niet strikt hetzelfde als de traditionele. Dit komt omdat de transparantie op het gebied van het commerciële deel regelmatiger in discussie wordt gebracht.

Hoe zien advertorials eruit?

Ben jij benieuwd hoe advertorials eruit zien? Een bekend advertorial is een pagina van een bedrijf die bijvoorbeeld medische hulpmiddelen aanbiedt. Ze worden voornamelijk opgemaakt als informatieve artikelen met daarbij objectieve informatie. Over het algemeen wordt het assortiment aan producten gepresenteerd als oplossing voor bepaalde problemen. Een klein voorbeeld is: Heb jij last van Acne, dan is het goed om een specifiek product aan te schaffen. Over het algemeen wordt er een woord zoals advertorial bovenaan geplaatst, maar daarbij is het ook niet voor de lezer duidelijk wat er nu precies speelt. De meest voorkomende vormen van advertorials zijn:

  1. Afbeeldingen waarbij een adverteerder een bepaald product en/of dienst op een positieve wijze onder de aandacht wilt brengen om zodoende op commercieel gebied vruchten hiervan wilt plukken.
  2. Het schrijven van een opiniestuk met als doel een algemene discussie te beïnvloeden en om zodoende hier een advertorial in te verwerken.
  3. Het schrijven van journalistieke content die correct is en tevens waarbij een standpunt wordt bekrachtigd met een specifiek product en/of dienst.