Wat is pitch?
Een pitch is een belangrijke term in de marketing wereld maar ook in het bedrijfsleven. Een pitch is een presentatie die jij geeft over bijvoorbeeld een idee wat jij met jouw bedrijf hebt bedacht. Wellicht wil je een nieuw product gaan ontwikkelen en verkopen met jouw bedrijf, en wil je hier goedkeuring voor krijgen. Een pitch kan dus zijn ter goedkeuring maar ook om de stappen duidelijk te maken, en wellicht nieuwe ideeën op te doen door collega’s.
Aandeelhouders moeten ook geïnformeerd worden door middel van een pitch. De aandeelhouders investeren in jouw bedrijf, zodat jij meer investeringen kunt maken en op deze manier ook jij bedrijf kunt uitbreiden. Het is belangrijk dat jij deze aandeelhouders binnen jouw bedrijf kunt houden. Deze mensen blijven, wanneer jij hen goed kunt informeren over acties die jij wil uitvoeren met jouw bedrijf, graag met jou werken.
Een pitch kan ook gebruikt worden om de verkoop van een product zo veel mogelijk te stimuleren. Dit kan natuurlijk online, maar ook ook offline kan dit plaatsvinden. Het kan bijvoorbeeld alleen al helpen om op een goed bezochte beurs met een kraampje te gaan staan, en mensen over jouw product te informeren en wellicht te verkopen. Op beurzen is verschillend publiek te vinden, zowel standaard consumenten als andere ondernemingen komen hierop af.
Door een goede pitch te geven kun jij jouw producten sneller en beter verkopen aan de consument. Bij een goede pitch is het van belang dat er veel informatie wordt verteld op een duidelijke en niet te langdradige manier. Houd een pitch dus kort, maar krachtig om de meeste mensen geïnteresseerd te houden. Mocht de consument meer willen weten over het product, geef hen dan ook de optie om hiernaar te vragen. Je hebt ook iets genaamd de ‘elevator pitch‘ dit is een pitch die je binnen een zeer korte tijd moet doen, deze tijd wordt jou dan vaak gegeven.
Persoonlijke pitch
Bij een persoonlijke pitch gaat het erom dat jij jezelf zo goed mogelijk kunt presenteren in een korte tijd. Dit gebeurt vaak binnen een bedrijf wanneer er sollicitanten op gesprek komen. Wanneer een bedrijf jou uitnodigt om op gesprek te komen, is het belangrijk dat jij goed weet uit te leggen wie jij bent, en wat jou zo maakt. Door middel van een goede pitch te geven kun je het bedrijf een juist en duidelijk beeld geven van jezelf. Tijdens deze pitch noem je vaak jouw naam en wat jouw sterke en zwakke punten zijn binnen het vak. Het is belangrijk dat je zo veel mogelijk verteld over jezelf, overigens moet de informatie voor het bedrijf wel relevant zijn.