Wat is synergie?
Synergie is een term dat afkomstig is van de Engelse term synergie die op haar beurt weer afkomstig is van het Griekse woord synergia wat staat voor samenwerking. Als je namelijk meerdere onderdelen bij elkaar zult voegen zal het eindresultaat beter zijn dan wanneer je gebruik maakt van twee op zichzelf staande onderdelen. Maar wat is synergie nu precies en hoe kunnen twee afzonderlijke elementen het beste op elkaar afgestemd zijn.
De definitie van synergie
Synergie heeft naast een normale betekenis ook een wetenschappelijke betekenis, maar hot tevens ook tot de theologie. Zo wordt synergie in het Christelijk geloof gezien als een verband van samenwerking tussen goddelijke genade en menselijke vrijheid. In de fysiologie wordt de term synergie ook gebruikt sinds de negentiende eeuw. Hierbij gaat het om acties die organen samen uitvoeren in zowel een gezonde als een zieke bui.
Het is goed om te melden dat er een onderscheid gemaakt kan worden tussen de betekenis van synergie en synergisme. Het grootste verschil tussen deze twee termen is dat synergisme meer een neutrale betekenis heeft terwijl synergie juist duidt op een positief effect. Dit hoeft natuurlijk niet zo in elk geval te zijn, maar er zijn zeker wel combinaties mogelijk die elkaar versterken wat uiteindelijk leidt tot een negatief effect.
Synergie in social media
Als we kijken naar social media is daar ook sprake van synergie. Zo heeft het Nederlandse platform Hyves genoemd naar een platform een bijenkorf vanwege de wijze waarop gebruikers met elkaar communiceren. Gebruikers van de platformen hebben namelijk niet altijd individueel veel invloed, maar door berichten van andere te liken of te delen kan een bepaalde uiting of sentiment verstrekt worden wat uiteindelijk kan leiden tot het viral gaan van een bericht. Dit is natuurlijk ook een kenmerk van synergie en is daarom zeker aan te raden om in gedachten te houden als je hier mee bezig bent.
Wist je bijvoorbeeld ook dat je door goede synergie op te bouwen op social media meer omzet kunt halen met jouw bedrijf? Als je namelijk diverse berichten post die in goede daglicht vallen van potentiële klanten zul je merken dat je steeds meer volgers krijgt. Als je vervolgens besluit om een bericht te delen van een product zul je merken dat de verkopen van jouw organisatie zullen stijgen en dat is natuurlijk erg prettig.