Wat is Time To Market?
Time To Marketing, ook wel afgekort TTM, is een term dat staat voor het tijdspad tussen het concept van een bepaald product en het moment van daadwerkelijk verkrijgbaarheid van een product. Het is namelijk goed om te vermelden dat niet alle producten een mogelijkheid hebben toen een specifiek planning, maar het is wel een belangrijke factoren om zodoende de kosten voor ontwikkeling en productie opgegeven moet omslaan naar een winstgevend product. Maar wat is time to market nu precisie en hoe kun je het beste KPI’s formuleren. Alles hierover lees je op deze pagina.
Definitie Time To Marketing
Als we kijken naar de betekenis van Time To Market is het heel verschillend per sector en bedrijf. Het is ook voorspelbaarheid waarbij je bij sommige bedrijven aan de klok gelijk kunt zien wanneer de release van een nieuw product is, maar bij sommige bedrijven is dat niet aanwezig. Niet alleen voor klanten is de releasedatum van een nieuw product interessant, maar ook zeker voor investeerders is het een belang investering om te kijken of binnen het vastgestelde termijn inkomsten worden gegenereerd.
Op het internet zijn diverse Crowdfunding projecten zoals Kickstarter en Indiegogo gefinancierd die tevens worden gericht om de lange Time To Market. Deadlines worden namelijk vaak niet gehaald en doorgaans innovatie projecten betreft ontwikkeling die niet voorspellen zijn. Kortom, het is goed om hier rekening mee te houden als je hiermee aan de slag gaat.
Stellen van KPI’s
Als eerst is het goed om stil te staan wat een KPI nu precies is. Een KPI is een meetpunt om de effectiviteit te bepalen voor het behalen van primaire doelstellingen binnen een onderneming. Hierdoor wordt het verband tussen de KPI en Time To Market nauw met elkaar verbonden.
Voornamelijk binnen de ontwikkeling van computerspellen is het goed om te weten dat een Time To Marketing onvoorspelbaar kan zijn. Ken je het spel Duke Nukem nog? Er kwamen in dit geval vele verzoeken binnen voor een release datum, maar de ontwikkeling van Duke Nukem Forever deed zijn titel eer aan, want het traject voor ontwikkeling leek oneindig te zijn. Als mensen vroegen wanneer het af zou zijn, kregen ze vaak het antwoord het is af wanneer het af is. Het spel kwam in 2011 uit, terwijl het in 1997 uit zou moeten komen.