Wat is uitstappercentage?
Als we naar de marketing kijken wordt de term uitstappercentage vaak gebruikt. Uitstappercentage is een term die wordt gebruikt voor de analyse van gebruikersgedrag op een website. Hierbij staat het voor het percentage bezoekers die op een pagina navigeert naar een andere website. Hoewel het natuurlijk vanzelfsprekend is dat het vergeleken wordt met de Bounce Rate is het wel goed om te benoemen dat het gaat om twee verschillende meetcriteria. Maar wat is een uitstappercentage nu precies? En op welke wijze verschilt dit met de Bounce Rate? Hierover lees je meer op deze pagina waarbij het uitstappercentage centraal staat.
Definitie uitstappercentage
Als je een website bezoekt is er in de marketing termen sprake van een sessie die is ontwikkeld. Als er tijdens deze sessie meerdere pagina’s worden bezocht dan is er op een van deze pagina’s een bezoeker naar een andere website navigeert, dan kan vervolgens het uitstappercentage berekend worden. Omdat je natuurlijk meerdere pagina’s bezocht wilt hebben, zal er per pagina een individueel percentage berekend moeten worden. Met deze informatie kan vervolgens bepaald worden wanneer de bezoekers zullen afhaken en waarom dat het geval is. Dat is natuurlijk erg prettig, want hierdoor heb je zelf grip in de zaak en kun je waar nodig bijsturen en dat is natuurlijk erg prettig.
Hoe bereken je het uitstappercentage?
Als je kijkt naar een voorbeeld van 100 personen die een website bezoeken en vervolgens meer dan een pagina bekijken en daarna 450 personen op dezelfde pagina uitstappen, dan kunnen we er vanuit gaan dat er een uitstappercentage is van 40% op die specifiek pagina. De andere 60 bezoekers zullen naar andere pagina op hetzelfde domein browsen.
Waarschijnlijk vraag je jezelf nu af wat het verschil is met de bounce rate. Bij een Bounce Rate wordt slechts een pagina bezocht van een website voordat de bezoeker van een pagina navigeert. Wanneer meerdere pagina’s betreft gaat het om uitstappen.
Natuurlijk is het goed om deze parameters in de gaten te houden. Als je namelijk hier op zult navigeren en deze cijfers in de gaten zult houden zul je merken dat je er alles aan doet om ervoor te zorgen dat je zo goed mogelijk na conversie in de gaten zult houden end at is natuurlijk erg prettig. Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden? Lees dan direct de mogelijkheden online.