Wat is een unieke bezoeker
Een Unieke bezoeker is een persoon die een website bezoekt. Hierbij gaat het wel om een volledige sessie en is de kans aanwezig dat er meerdere pagina’s worden bekeken. Een persoon die meerdere pagina’s bekijkt of meerdere keren terugkomt wordt als unieke bezoeker als een bezoeker geteld. Dat is natuurlijk een belangrijk meetpunt binnen de online marketing omdat je hierdoor goed in de gaten kunt houden of er nieuwe mensen naar je website komt. Nieuwe mensen betekent naamsbekendheid wat uiteindelijk tot een hogere conversie en sales zal leiden. Maar wat is een unieke bezoeker nu precies en hoe verschilt dit met andere termen in de online marketing? Alles op het gebied van unieke bezoekers tref je aan op deze pagina.
Definitie unieke bezoeker
Er wordt in de term unieke bezoeker gesproken van een bezoeker, maar een website kan niet 100% betalen of het om dezelfde persoon gaat. Er wordt namelijk gekeken naar het IP adres en waarbij mogelijk worden er ook Tracking cookies of andere vormen van identificatie gebruikt. Omdat er geen absolute identificatie mogelijk is, blijft het natuurlijk lastig om te bepalen hoeveel unieke bezoekers er in werkelijkheid zijn. Het bepalen van unieke bezoekers i is echter van belang om de populariteit van een website te doen meten. Over het algemeen is dit goed voor interne doeleinden, wanneer je bijvoorbeeld wilt bepalen hoeveel mensen op unieke basis de webshop doen bezoeken. Echter, kan het ook gebruikt worden om het bereik van platform te illustreren om zodoende adverteerders of investeerders te doen aantrekken.
Een meetpunt en niet het eindpunt
Het is natuurlijk mooi als een Nederlandse website ongeveer een miljoen unieke bezoekers per maand krijgt, want dan kan je bewijzen dat je website enorm populair is. Wanneer hier een groot aantal bots tussen zit, dan zullen de cijfers minder van betekenis zijn. Aan de andere kant is het natuurlijk ook goed om te zien dat er mensen naar de website kijken.
Heb jij Google Analytics account, dan is het goed om te kijken naar de mogelijkheden zodat je zeker weet dat je niets over het hoofd ziet. Je wilt er namelijk wel zeker van zijn dat je altijd up to date bent van de laatste ontwikkelingen van je website waardoor je waar nodig goed kunt bijsturen.