Wat is advocacy?

Wat is advocacy?

Wat is advocacy?

Wat advocacy precies is binnen de wereld van de online marketing? In elk geval heel erg belangrijk. Advocacy staat voor klanten die zich op positieve wijze uitlaten over merken, producten of diensten. Het zijn de positieve reviews en ervaringen dus. Advocacy is zo belangrijk, dat het soms zelfs onheus gebruikt wordt om zo de publieke opinie te beïnvloeden. Waar je ze vindt? Op de bekende review platforms, op de social media en op de website zelf. Ook kunnen influencers ingezet worden voor advocacy, bijvoorbeeld via kanalen als Instagram en Twitter.

Moderne variant van mond-tot-mond-reclame

Advocacy werd in vervlogen tijden toen we nog geen online marketing gebruikten ook wel mond-tot-mond reclame genoemd. Die methode werkt binnen de online marketingwereld echter minder goed. En dus wordt advocacy vaak toegepast via onafhankelijke reviews via partijen als bijvoorbeeld Trustpilot of TripAdvisor. Het zijn echter ook de social media reacties via de accounts van het merk en al even goed de verschillende testimonials die op de zakelijke website worden weergegeven. Een plek waar je advocacy eveneens terugziet is via influencer marketing door kanalen als Twitter en Instagram.

Van wie? Van bestaande en tevreden klanten

Advocacy is in elk geval belangrijk. Zeker omdat webshops niet direct zichtbaar zijn en dus ook niet tastbaar. Je moet het wat betreft de positieve feedback dus vooral hebben van advocacy. Omdat de advocacy vanuit bestaande klanten komt, wordt er waarde aan gehecht. Natuurlijk doen bedrijven er om die reden alles aan om klanten te bewegen een review te schrijven. Bedrijven die daar niet in slagen, willen de publieke opinie nog wel eens beïnvloeden door neprecensies te publiceren. Dit geldt zeker voor beginnende ondernemingen die nog geen klantenkring opgebouwd hebben. Door met neprecensies te werken, hopen ze snel de zichtbaarheid van hun website te vergroten.

Waarom het zo belangrijk is

Wat je ook ziet is dat bedrijven die in hun ogen te vaak met negatieve recensies te maken krijgen, willen dat met niet echte reviews en ervaringen te compenseren. Het feit dat bedrijven dit doen, zegt overigens alles over de waarde die aan positieve reviews gehecht wordt. Daarmee heb je ook het antwoord op de vraag waarom advocacy zo belangrijk is.