Wat is artikelmarketing?
Artikelmarketing is een belangrijk onderdeel van online marketing. Bij artikelmarketing wordt er content geschreven en gepubliceerd om ervoor te zorgen dat lezers bekend raken met een onderwerp. Dit onderwerp kan een bedrijf zijn, maar ook een product of dienst. Artikelmarketing zorgt er dus voor dat men bekend raakt met jouw bedrijf of de producten of diensten die je verkoopt, maar daarnaast is content ook een belangrijke factor voor SEO. Als je voor artikelmarketing kiest, is de kans dus groot dat je ook beter zal scoren in de zoekmachines.
Wie verzorgt artikelmarketing?
Je kunt zelf aan artikelmarketing doen door content te schrijven. Er zijn echter ook mensen die gespecialiseerd zijn in artikelmarketing. Een SEO copywriter weet bijvoorbeeld niet alleen een leuk verhaal te vertellen, maar weet ook hoe de artikelen tot een hogere ranking in de zoekmachines zullen leiden. Belangrijk is dat de content goed geschreven wordt. Op die manier zullen meer mensen het artikel doorlezen en wordt de inhoud ook beter begrepen. Het kan daarom een goed idee zijn om artikelmarketing over te laten aan een professional. Een online marketingbureau kan de artikels bijvoorbeeld voor je schrijven en plaatsen. Zo heb je hier zelf geen omkijken naar.
Een goed artikel is zo geschreven dat het ideaal is voor je ranking in de zoekmachines, maar dat het ook interessant is om te lezen. Het is dus ook van belang dat de schrijver de lezer altijd in het achterhoofd houdt, zelfs als het doel voornamelijk een hogere ranking in Google is. Als de artikelen niet interessant zijn om te lezen, kan het conversie ratio bijvoorbeeld dalen.
Artikelmarketing is anders dan het plaatsen van advertenties
Een artikel is geen advertentie. Bij artikelmarketing wordt dus meer informatief geschreven, terwijl je potentiële klanten met een advertentie juist wil overtuigen om jouw producten of diensten af te nemen. De artikelen moeten dus minder commercieel zijn. Sommige bedrijven kiezen er bijvoorbeeld voor om hun bedrijfsnaam niet te noemen in de artikelen. Uiteindelijk kunnen betrouwbare artikelen er wel toe leiden dat het bedrijf als een autoriteit binnen de branche gezien wordt. Bovendien is het ook goed voor de ranking in de zoekmachines.