Wat is attentiewaarde?

Wat is attentiewaarde?

Wat is attentiewaarde?

De attentiewaarde is een waarde die we toekennen aan een product of dienst aan de hand van hoe makkelijk het is om met een product of dienst de aandacht te trekken. Ook aan een advertentie kunnen we een attentiewaarde toekennen. Een advertentie met een hoge attentiewaarde zal de aandacht van de potentiële klant eerder trekken dan een advertentie met een lage waarde.

Producten met een lage attentiewaarde

Binnen een branche met veel concurrentie is er vaak sprake van een lage attentiewaarde. Vooral als er weinig verschillen tussen de producten van diverse bedrijven zitten. Neem bijvoorbeeld de broden van de bakker. Deze hebben een ontzettend lage attentiewaarde. De meeste mensen zullen het niet heel interessant vinden als de bakker een speciale vorm brood gaat verkopen. De bakker zal heel veel moeten adverteren voordat de advertenties tot resultaat leiden.

Producten met een hoge attentiewaarde

Een nieuw Windows-besturingssysteem heeft juist een erg hoge attentiewaarde. Dit product is uniek en nieuwsbladen zullen hier graag over schrijven. Mensen vinden het ook interessant om hierover te lezen.

Wat maakt dit besturingssysteem nu interessanter dan de broden bij de bakker? Om te beginnen is er sprake van meer onderscheidend vermogen. Broden hebben vaak ongeveer dezelfde smaak. Bovendien weet iedereen wat brood is en zijn er weinig tot geen bijzondere ontwikkelingen op het gebied van brood. Een nieuw besturingssysteem is echter iets bijzonders. Er zit bijvoorbeeld veel onderscheid tussen diverse besturingssystemen. De verschillen tussen Linux, Mac en Windows computers zijn enorm. Men zal dus graag willen weten wat dit nieuwe product precies inhoudt.

Wat heb je aan de attentiewaarde?

Door de attentiewaarde van je producten en/of diensten te bepalen, kun je beter nagaan wat voor manier van adverteren het meest geschikt is. Je kunt een enorme stunt uithalen om je broden mee aan te prijzen, maar een grote reclamestunt is waarschijnlijk erg duur en binnen de kortste keren is iedereen dit weer vergeten. Dit terwijl één grote reclamestunt bij een product met hoge attentiewaarde wellicht wel succesvol zal zijn. Bij producten met een lage advertentiewaarde is het vaak aan te raden om ervoor te zorgen dat men het product veel voorbij ziet komen, maar om geen dure advertentiemethoden te gebruiken.