Wat is customer lifetime value?
Customer lifetime value staat voor hoeveel een klant opbrengt de gedurende tijd je een klant bent. Dit is heel erg belangrijk voor een bedrijf om te weten. Als je bijvoorbeeld een klant hebt die al meerdere keren is terug gekomen is naar je bedrijf om nog meer aankopen te doen. Dan is deze klant natuurlijk belangrijker dan een klant die, maar 1 keer een aankoop heeft gedaan. Deze klanten wil je dan ook behouden, je kan deze klant dan een persoonlijke aanbieding geven omdat hij al zo vaak dingen besteld. Het betekent gewoon dat er wordt gekeken naar de netto-opbrengst van bepaalde klanten. Deze moeten worden ook in kaart worden gebracht. Dit kan je bijvoorbeeld doen door middel van Google-spreadsheet te gebruiken en alles netjes erin te zetten. Zo kan je gemakkelijk zien wie van je klanten het meeste uitgeeft bij je bedrijf. Het laat ook zien welke klanten nog niet zijn teruggekeerd naar je bedrijf naar een eenmalige aankoop. Deze informatie is natuurlijk ook heel belangrijk. Met deze informatie kun je kijken wat je kunt doen voor deze klant. En misschien kan je er zelfs voor zorgen dat die klant wel terugkomt en alsnog een aankoop kan maken. Op deze manier kan je goed je klanten in de gaten houden en het misschien wel aanpassen. Dit zijn allemaal methodes om de customer lifetime value van je bedrijf beter en meer optimaal te maken.
Berekenen van je customer lifetime value
Er bestaat maar een formule om de customer lifetime value te berekenen van je klant en die gaat als volgt: CLV = Gemiddelde winst per transactie X gemiddeld aantal aankopen per klant. Dit is een formule die je gebruikt om de customer lifetime value van je klant te bepalen. Dit is natuurlijk heel erg belangrijk voor je onderneming. De gemiddelde winst per transactie en de gemiddelde aantal verkopen per klant kunnen bijvoorbeeld via Google Analytics achterhaald worden en ingevoerd worden. Met deze informatie kan een bedrijf eventuele nieuwe investeringen doen om dit te verbeteren voor een klant. Ook is deze informatie belangrijk voor je KPI.