Wat is segmenteren?
Segmenteren, een begrip dat steeds vaker voorkomt in de online marketing wereld, maar wat is het nu precies? Segmenteren staat voor het verdelen van de totale consumenten in een bepaalde groep die duidelijk zijn omschreven. Over het algemeen kan segmentatie gebruikt worden om bepaalde doelgroepen te doen definiëren of doelgroepen te doen aanspreken. Daarnaast is het ook mogelijk om bepaalde producten te definiëren die binnen eenzelfde segmentatie behoort. Maar wat is segmentatie nu precies en waarom is het goed om dit op voorhand toe te passen? Hieronder lesje meer informatie over segmentatie.
Definitie van segmentatie
Zoals je wellicht kunt weten is een groter bereik niet voor iedere ondernemer voordelig. Het kost namelijk meer tijd en inspanning om een grote brede doelgroep aan te spreken. Daarnaast is het ook goed om te benoemen dat niet alle producten geschikt zijn voor de grote consument. Om deze reden wordt via broadcast kanalen zoals televisie vaak advertenties getoond van supermarkten waar de meeste mensen gebruik van maken. Op het internet heb je wat vaker specifieke doelgroep segmentaties die over toegepaste strategie worden gebruikt. Over het algemeen zie je de onderstaande vier voornaamste segmentaties:
- Demografie;
- Psychografie;
- Gedrag;
- Locatie.
Over het algemeen zie je vaak dat er psychografische segmentatie wordt toegepast. Deze clusters vormen samen de segmentatie van klanten die gebaseerd zijn op kenmerken zoals hobby’s en inkomen. Op basis hiervan kan een bedrijf zeer doelgericht advertenties maken en deze invulling geven die onderworpen zijn aan een specifiek segment. Om effectief te zijn moeten deze uitingen exclusief vertoond worden aan het juiste segment.
Het verzamelen van data
Zoals je wellicht weet is het verzamelen van data enorm belangrijk. Zo zul je merken dat je op Facebook regelmatig quizzen voorbij ziet komen die op het eerste oog lijken als vermaak. Over het algemeen wordt een tekst vermeldt dat je helpt om iets in te vullen zoals 8 van de 10 spelers slaagt niet voor de test. Door deze toetsen wordt niet alleen de kennis van de speler geïndexeerd, maar het draagt ook bij aan het samenstellen van een interessant profiel. Op basis van deze profielen kunnen vervolgens weer doelgerichte benadering en advertenties worden ontwikkeld die helpen bij het verkopen van producten van een specifiek bedrijf. Hierdoor weet je zeker dat je als bedrijf een goede advertentie zult raadplegen en dat is natuurlijk erg prettig. Mocht je meer informatie willen, dan is het aan te raden om hierover contact op te nemen met een specialist.