Wat is een retweet?
Een retweet is een bekende term op het platform van Twitter. Twitter is een social mediaplatform waar veel verschillende mensen dingen vertellen over hun dagelijks leven. Echter zitten hier veel bedrijven op die dingen kunnen adverteren of promoten. Een retweet is dat je een bericht van een persoon verder deelt. Op deze manier heeft deze tweet door een andere handeling gelijk een groter bereik en krijgen veel meer mensen dit bericht te zien. Dit geeft natuurlijk ook aan dat mensen het bericht leuk vinden en daarom het ook verder delen met andere. Dit effect kan heel erg aanslaan als mensen het echt leuk vinden en kan het zelfs viral gaan. Als dit met je bedrijf gebeurt is dit natuurlijk hartstikke fijn omdat je dan heel veel klanten erbij krijgt omdat je viral bent gegaan. Voor bedrijven liggen hier veel kansen om aan te grijpen. Bedrijven kunnen hier in principe gratis adverteren zolang ze maar een account hebben op het platform Twitter. Zo kunnen bedrijven content op Twitter zetten om eventuele klanten te lokken. Maar ze kunnen ook een leuke actie verzinnen en aan mensen vragen om hun tweet te retweeten. Op deze manier heb je een veel groter bereik en bespaart je dat veel tijd en geld. Het is echter wel belangrijk dat je de actie en content goed afstemt op je doelgroep. Dit komt doordat Twitter veel verschillende doelgroepen heeft. Daarnaast is het ook belangrijk dat je alle content foutloos erop zet. Anders kunnen mensen afhaken met het retweeten van jouw content.\
Voordelen en nadelen van Twitter
Er zijn veel voordelen en nadelen met het gebruik van Twitter op zakelijk gebied. Een van de voordelen is dat er miljoenen mensen gebruik maken van Twitter. Op deze manier weet je zeker dat mensen je content te zien krijgt. Het nadeel is wel dat er veel verschillende doelgroepen op dit platform zitten. Daarom kan het soms moeilijk zijn om je content te richten op een bepaalde doelgroep. Het is hierbij belangrijk dat je hier onderzoek kan doen. Hierbij kan je bijvoorbeeld een vragenlijst maken die je laat invullen door de volgers die je hebt op je bedrijfsaccount op Twitter.