Wat is spam?
Ben jij druk met internet marketing? Dan is het goed dat je op de hoogte bent van de term spam. Spam staat namelijk in de internet marketing voor het sturen van voornamelijk commerciële boodschappen naar een groot aantal adressen waarbij het niet gevraagd wordt om de ontvangen. Over het algemeen worden deze berichten verstuurd per mail maar het is ook mogelijk dat deze via alternatieve wijze worden vers[leidt zoals via berichten, applicaties, mobiele telefoons of via zoekmachines. Maar wat is de definitie van spam nu precies en hoe werkt het? Hierover lees je hieronder meer!
Definitie van spam
Spam is een merknaam voor het product dat we in Nederland kennen als Smac. Het is een beroemde sketch van de comedy Monty Python. In Monty Python wordt het product vele malen genoemd als een hoofdingrediënt in een restaurant waardoor ze verwijzen naar alle soorten van ongewenste reclame via het internet. Alle soorten ongewenste reclame die via het internet binnenkomen worden gezien als spam. Om deze reden hebben diverse woordenboeken de termen spammen en spammer ook opgenomen in het woordenboek.
Hoe werkt spam nu precies?
Als je kijkt naar spam werkt het voornamelijk met de gedachte nooit geschoten is altijd mis en des te meer geschoten wordt des te groter de kans is dat het doel geraakt wordt. De kosten en investering voor massale mailings ligt namelijk ook laag en bij een minimaal resultaat is het zelfs mogelijk om winst te behalen. Hierbij is het goed om te vermelden dat ongevraagde aanbiedingen sturen oud is, maar het internet heeft deze vorm van marketing enorm populair een eenvoudig gemaakt. De kosten liggen namelijk hoger vanwege de druk op het infrastructuur om dit tegen te gaan. Het is namelijk zo lastig om tegen te gaan.
Het installeren van een spam filter
Alle mailprogramma’s maken gebruik van spam filters om ervoor te zorgen dat de grote hoeveelheden ongevraagde mails niet binnen komen. Hierbij kan het gevolg zijn dat belangrijke berichten soms in de prullenbak terecht komen. Een voorbeeld van zo’n mail kan bijvoorbeeld een bevestiging zijn van webshops. Door invoering van de AVG is het goed om te benoemen dat de manier van adverteren geremd kan worden, maar deze wetgeving is slechts op Europees niveau. Spam is onkruid van het internet en niemand zit er op te wachten, maar helaas blijft het opduiken en moeten we ermee leven.