Wat is citymarketing?
Citymarketing betekent dat je een stad zo promoot dat de stad er beter van wordt. Dit kan via veel verschillende wegen, maar het belangrijkste is dat het gaat om de stad. Het gaat er hierbij om dat de stad bekender wordt ten op zichte van andere steden in het land of in de wereld. Dit kan voor meerdere dingen handig zijn. Zo kan het handig zijn als je meer toeristen in je stad wilt, dit doe je dan voor winst. Ook kan het zijn dat je meer mensen in je stad wilt. Door de marketing zorg je er dan voor dat mensen de stad interessant vinden en er wellicht wel gaan wonen. Ook kan het gebruikt worden om een stad met een slechte naam een goede naam te geven. Op deze manier probeer je dus een stad een beter imago te geven.
Hoe pas je de marketing toe?
Je kan op vele manieren citymarketing toe passen. Het belangrijkste is natuurlijk dat je een thema hebt. Een goed voorbeeld is “I love Amsterdam” de hele stad is hier op gebaseerd en je ziet bijvoorbeeld veel t-shirts met deze tekst. Als je een thema hebt kan je denken aan de promotie. Je kan bijvoorbeeld veel outdoor marketing doen. Dit betekent promotie in bushokjes, billboards en zelf folders buiten verspreiden. Daarnaast kan je bijvoorbeeld via een lokale voetbalclub ook promotie maken voor je stad. Ook kan je rondleidingen geven aan toeristen door de stad. Naast het outdoor marketing kan je natuurlijk ook online promotie doen. Dit doe je via social media of eventuele influencers vragen om naar je stad toe te komen voor een promotie
Wie profiteert van deze promotie?
In principe profiteert iedereen in de stad ervan. Zo heb je bijvoorbeeld de ondernemers die in de stad zitten. Deze ondernemers krijgen veel meer klanten als er meer mensen in de stad lopen of wonen. Daarnaast komt er veel meer geld in de stad dus profiteert iedereen. De economie van stad gaat er gewoon goed op vooruit. Daarnaast is het ook voor de burgemeester fijn dat de stad een betere naam krijgt.