Wat is free publicity
Free publicity is een type publiciteit waar niet voor betaald wordt. Dit zie je vaak terug als mensen heel positief of negatief praten over bijvoorbeeld jouw producten. Dit kan heel simpel een mond-tot-mondreclame zijn, maar het zou ook maar zo een reclame stunt zijn op bijvoorbeeld YouTube of Instagram. Vaak wordt het negatiever neergezet dan het ook daadwerkelijk echt is. Toch kan het ook wel heel slecht zijn. Dit kan deels liggen aan het product, maar meestal zien we terug dat de communicatie van een bedrijf drastisch moet verbeteren. Bij bedrijven of ondernemers die het slecht doen kan zelfs een televisie programma meedoen of beter gezegd van te pas komen. Denk bijvoorbeeld aan het programma op BNN VARA. Hierbij is in Nederland boos een bekend programma dat veel publiciteit krijgt. Dit is dan niet gratis. BNN VARA betaalt namelijk voor de uitzendtijd, maar de ondernemers die er van langs krijgen die krijgen free publicity. Dit is dus niet op een goede manier. De programma’s worden dan in een slecht daglicht gezet door de slechte producten, diensten of de slechte communicatie dat ze leveren. Hierdoor krijgen die bedrijven nog minder omzet dan dat ze al hadden.
Positief of negatief
Ook kan het krijgen van free publicity een juist heel mooi en iets positiefs zijn. Hierdoor kan je onderneming of het bedrijf waar je werkt goed op bijvoorbeeld het nieuws komen of goed op het sociale media doen. Dit kan gebeuren doordat je misschien ernaast een stichting hebt opgestart die goed loopt en waardoor je al veel geld voor hebt opgehaald. Dit soort activiteiten kan je bedrijf een soort boost geven waardoor je meer gerespecteerd wordt en beter eruit komt. In de marketingwereld wordt juist veel gebruik gemaakt van dit soort reclame. Dit doen ze omdat het niks kost en er juist het beste resultaat eruit willen gaan halen. Dit kan dus erg gunstig zijn voor de onderneming.
Marketing van bijvoorbeeld merken of goederen en/of diensten kunnen veel geld kosten. Toch is het mogelijk dat een product of een dienst gratis in een soort publiciteit kan komen. In dit geval is er dan sprake van free publicity.