Wat is een skyscraper?

Wat is een skyscraper?

Wat is een skyscraper?

Je hoort het in de marketing steeds vaker namelijk het woord skyscraper. Een skyscraper is de letterlijke vertaling van een wolkenkrabber. Een wolkenkrabber is een hoog flatgebouw, maar dat is natuurlijk niet het doeleinde van deze term als het gaat om marketing doeleinden. Als we puur kijken naar de marketing en online marketing doeleinde betekent het voornamelijk dat een andere standaard banners wordt gebruiker. Hierover r lees je meer hieronder.

Definitie van een skyscraper

Een wolkenkrabber is dus enorm hoog en het is een verticaal gebouw. Om deze reden worden verticaal georiënteerde banners ook wel skyscrapers genoemd. Het gaat voornamelijk om een formaat van 120×600 pixels. Deze type banner is enorm populair vanwege de hoge doorklikratio die ermee gepaard gaat. Daarnaast is de zichtbaarheid goed zonder dat de content op de pagina verstoord wordt. Zo is het bijvoorbeeld ook mogelijk om animerende skyscrapers te gebruiken waarbij het direct goed is om te vermelden dat deze skyscrapers als storend ervaren kunnen worden.

Doordat bij een skyscraper een relatief groot scherm oppervlakte wordt ingenomen met een langdurige zichtbaarheid is het niet altijd aan te raden om dit te gebruiken voor springende advertenties. Een skyscraper standaard is namelijk een ander formaat waardoor het noodzakelijk is om grafische ontwerpen specifiek te laten ontwerpen voor dit formaat. Ander bannerformaten die eenvoudiger zijn, zijn bijvoorbeeld een leaderboard, full banner, medium rectangle of een large rectangle.

Wat je tot slot ook nog kunt doen is een brede skyscraper met 160 x 160 pixels gebruiken. Je merkt echter in de praktijk dat deze vorm vrij weinig gebruikt wordt.

Laat je informeren naar de mogelijkheden

Als je een skyscraper wilt toepassen is het dus van tevoren goed om eerst te kijken naar de mogelijkheden. Je wilt er immers zeker van zijn dat de gekozen formaat ook echt aansluit bij de marketingkanalen die je wilt gaan inzetten. Wil jij bijvoorbeeld via Google gaan adverteren, dan is het niet aan te raden om gebruik te maken van een skyscraper. Om deze reden is het altijd goed om jezelf te laten informeren door een specialist. Als je jezelf laat informeren door een specialist weet je zeker dat je de juiste keuze zult maken en dat ik natuurlijk wel zo prettig! Je wilt immers investeren in een banner die goed is en die ook aansluit bij de meeste marketingkanalen, want het is zonde als je keer op keer een nieuwe banner dient te ontwikkelen.