Wat is cashback?
Cashback heeft meerdere betekenissen en kan goed zijn voor je bedrijf. Een cashback is in principe geen verlies maken en soms een beetje winst. Het zorgt er voor dat je als bedrijf een actie kan doen zoals een 1+1 actie. Met deze actie kan je dan bijvoorbeeld bijna geen winst maken, maar wel meer klanten werven voor je bedrijf. Een andere betekenis is dat een klant bijvoorbeeld een product heeft gekocht, maar het niet meer wilt. Dan kan de klant het product terug brengen en zijn geld terug krijgen. Op deze manier heeft hij zijn geld dus terug. Dit is voor veel klanten heel erg belangrijk als ze bij je een product kopen. Op deze manier geeft het de klant altijd een zekerheid dat ze hun geld bij je terug kunnen krijgen. Het kan zelfs betekenen dat je een credit card hebt en hierop uitgaven doet. Hierbij krijgt de uitgever van het credit card een klein gedeelte van zijn geld terug.
Wat zijn de voordelen van een klant zijn geld terug geven?
Je zal wel denken een klant zijn geld terug geven voor een product dit kan nooit goed zijn. Maar er zitten voordelen aan waar je misschien niet aan denkt. Je verliest natuurlijk geld en tijd om het product te verkopen aan een klant en uiteindelijk het weer terug hebt. Maar door de klanten de optie te geven om een product binnen een bepaalde tijd terug te brengen. Wek je meer interesse bij de klant om bij jouw zijn producten te kopen. Je geeft de klanten op deze manier een beetje zekerheid.
Nadelen van een cashback
De cashback optie kan ook nadelen voor je geven. Zo kan het zijn dat heel veel mensen dit doen waardoor jij als bedrijf veel geld kan verliezen. Dit is altijd een gok en je kan hier natuurlijk niet al te veel aan doen. Je zou ook een andere optie kunnen doen en dit is een voucher geven waarmee ze iets nieuws in je bedrijf kunnen uitkiezen. Op deze manier verlies je alleen tijd, maar geen geld. Hier zijn de klanten meestal ook wel blij mee.