Wat is cpv?
Cpv staat voor cost per view. De methode van het betalen van de adverteerder is heel erg belangrijk in de wereld van video’s. Zo wordt deze methode gebruikt op platformen zoals YouTube en Twitch. Op de platformen heb je veel content makers die video’s maken en bijvoorbeeld een spel streamen. Het komt vaak voor dat tijdens deze video’s en streams een reclameblok komt. Hier wordt er gekeken hoeveel mensen een advertentie of banner krijgen en hoeveel erna kijken. Het hoeft niet zo te zijn dat iedereen hierna kijkt, het kan namelijk zijn dat iemand een adblocker gebruikt. Deze ad-blocker zorgt ervoor dat de kijker helemaal geen reclame te zien krijgt. Dit is natuurlijk een groot nadeel voor de content maken en voor je onderneming. Dit zorgt ervoor dat de content maker op dit platform geen geld krijgt van jou en de onderneming mist dan eventuele klanten. De kosten die een adverteerder moet betalen aan een content maker kunnen heel erg verschillen. Dit ligt eraan hoe groot deze contentmaker is. Het kan hierbij gaan om een paar cent, maar ook meerdere euro’s. Het kan ook een verschil maken in welk land de content wordt gemaakt. Sommige landen geven hier meer geld aan uit dan andere regio. Daarnaast zit er ook een verschil in welke content er wordt gemaakt. De cpv zorgt ervoor dat jij veel doelgroepen kunt begrijpen op een redelijke goedkope manier.
Nadelen van cost per view
Er zit ook een nadeel aan cost per view. Het kan zijn dat je een reclameblok op je video kan overslaan. Op deze manier telt het niet als een view en kan het zijn dat de adverteerder hiervoor dan niet betaald krijgt. Dit is natuurlijk niet fijn voor de adverteerder en voor je onderneming. Daarom dwingt youtube tegenwoordig zijn kijkers om voor dat de video start een reclame te bekijken van 30 seconden lang. Hierbij zorgt youtube ervoor dat zei uiteindelijk wel betaald krijgen voor de advertentie. Het nadeel hierbij voor je bedrijf is dat je bezoekers gedwongen worden om je advertentie te bekijken. Dan is de kans ook groter dat bezoekers dit overslaan en niet doorklikken.